گزیده های پزشکی 10 مرداد -96

گزیده های پزشکی 10 مرداد -96
سركه سيب و درمان سياهرگ هاي واريسي
سياهرگ هاي ملتهب يا متورم که معمولا به نام سياهرگ هاي واريسي شناخته مي شوند، نه تنها ظاهر خوبي به پاهاي شما نمي دهند، بلکه موجب احساس سنگيني در پاها نيز مي شوند.
    به گزارش «‍نيوهلث ادوايزر»، ناراحتي ايجاد شده در پاها به واسطه سياهرگ هاي واريسي مي تواند انجام فعاليت هاي روزانه را دشوار کند. با انجام عمل جراحي مي توانيد اين شرايط را درمان کنيد، اما روش هاي ديگري نيز ممکن است کارايي لازم را در اين زمينه داشته باشند. يکي از گزينه هاي خوب استفاده از سرکه سيب است.استفاده از سرکه سيب ميتواند به بهبودي سياهرگ هاي واريسي کمک کند، اما بايد با چگونگي استفاده درست از آن آشنا باشيد

    
    
در ادامه چند روش ساده پيشنهاد مي شود:
    
استفاده مستقيم
    چند قطره سرکه سيب را مستقيم روي سياهرگ هاي واريسي بريزيد. سپس اين ناحيه را با حرکات دايره اي ماساژ دهيد تا ناراحتي تسکين يابد.

    
    
استفاده از گاز استريل
    گاز استريل را در سرکه سيب خيس کنيد. براي چند دقيقه روي سياهرگ هاي واريسي قرار دهيد. اين کار به تسکين ناراحتي و فروکش کردن برجستگي رگها کمک ميکند.

    
    
تهيه يک خمير
    سه قاشق غذاخوري ژل آلوئه ورا، نصف يک هويج و نصف ليوان سرکه سيب را با يکديگر ترکيب کنيد تا يک ماده خميري شکل بگيرد. اين ترکيب را مستقيم روي سياهرگ هاي واريسي خود قرار دهيد. ناحيه تحت تاثير قرار گرفته را با حرکات ضربه اي به سمت بالا ماساژ دهيد تا گردش خون تحريک شود. پس از گذشت نيم ساعت خمير را با آب ولرم بشوييد.

    
    
استفاده از پارچه 
    يک پارچه را که ميشود براي بانداژ استفاده کرد در سرکه سيب خيس کنيد. سپس، آن را دور قسمت پاييني پاي خود يا ران ها براي نيم ساعت ببنديد. پس از گذشت 30 دقيقه، پارچه را باز کرده و پاها را به آرامي شست وشو دهيد. انجام منظم اين کار به بهبود شرايط سياهرگ هاي واريسي کمک مي کند.

    
    
نوشيدن سرکه سيب 
    در کنار استفاده مستقيم از سرکه سيب روي رگ هاي واريسي، شما ميتوانيد سرکه سيب را نيز در رژيم غذايي خود جاي دهيد تا نتايج بهتري حاصل شوند. تنها کافي است چند قاشق چايخوري سرکه سيب را به يک فنجان آب اضافه کرده و آن را پيش از وعده هاي غذايي خود بنوشيد. همچنين، شما مي توانيد يک قاشق چايخوري عسل به اين ترکيب اضافه کنيد تا مزه آن بهتر شود. نوشيدن سرکه سيب به بهبود شرايط سياهرگ هاي ملتهب کمک مي کند. استفاده منظم و پايدار از سرکه سيب بهترين نتايج را به دنبال خواهد داشت.

    
    
نکته هاي مفيد ديگر
    ابتدا سرکه سيب را روي قسمت کوچکي از پوست خود امتحان کنيد تا مطمئن شويد نسبت به آن آلرژي نداريد. اين ماده ممکن است براي افرادي با پوست حساس مقداري بيش از اندازه اسيدي باشد.سرکه سيب را در شرايطي که روي زمين دراز کشيده و چيزي زير مچ پاهاي خود قرار داده ايد تا گردش خون به پاها محدود شود، استفاده کنيد.

    
    
روش هاي ديگر درماني 
    استفاده از سرکه سيب براي سياهرگ هاي واريسي درماني موثر است، اما ترديدي نيست که روش هاي درماني طبيعي ديگري نيز براي کمک به بهبود اين شرايط وجود دارند. در ادامه با برخي از آنها بيشتر آشنا مي شويم.

    
    
فلفل کاين
    اين نوع فلفل سرشار از ويتامين C است و همچنين بيوفلاونوئيد موجود در آن به بهبود گردش خون و کاهش درد در سياهرگ هاي متورم کمک مي کنند. يک قاشق چايخوري پودر فلفل کاين را در يک فنجان آب داغ ترکيب کنيد و اين نوشيدني را سه بار در روز مصرف کنيد.

    
    
روغن زيتون
    با افزايش گردش خون در ناحيه تحت تاثير قرار گرفته مي توانيد سياهرگ هاي واريسي را درمان کنيد و اين کار را مي توانيد از طريق ماساژ پاها با روغن زيتون انجام دهيد. همچنين اين ماساژ به کاهش درد و التهاب کمک مي کند.

    به نسبت مساوي روغن ويتامين E و روغن زيتون را با هم ترکيب کنيد. اين ترکيب را اندکي گرم کنيد و سپس ناحيه تحت تاثير قرار گرفته را براي چند دقيقه و حداقل دو بار در روز با آن ماساژ دهيد. براي کسب بهترين نتايج اين روش درماني را به مدت چند ماه ادامه دهيد.

    
    
سير
    سير در کاهش التهاب عملکرد خوبي دارد. سير به از بين بردن سموم در رگ هاي خوني کمک مي کند، که به نوبه خود بهبود گردش خون و کاهش علائم مرتبط با سياهرگ هاي واريسي را به همراه دارد.

    6 حبه سير را در يک ظرف شيشه اي بريزيد. آب سه عدد پرتقال را به همراه دو قاشق غذاخوري روغن زيتون به شيشه اضافه کنيد. اجازه دهيد 12 ساعت به همين حالت باقي بماند. ناحيه تحت تاثير قرار گرفته با مقداري از اين ترکيب ماساژ دهيد. با انگشتان خود به مدت 15 دقيقه حرکات دايره اي انجام دهيد. سپس يک پارچه نخي را دور اين ناحيه پيچيده و اجازه دهيد يک شب به همان حالت باقي بماند.

    
    
ماساژ ملايم
    اختلال در جريان خون در يک ناحيه به شکل گيري سياهرگ هاي واريسي منجر مي شود. هر چيزي که جريان خون در آن ناحيه را بهبود ببخشد به درمان اين شرايط کمک مي کند. ماساژ يکي از بهترين گزينه ها محسوب مي شود. چه از سرکه سيب يا ماده اي ديگر استفاده کنيد، ماساژ همواره کمک حال شما خواهد بود. حرکات ضربه اي به سمت بالا به بهبود گردش خون کمک مي کنند. به همراه ماساژ ملايم شما بايد پاهاي خود را براي چند دقيقه بالاتر از سطح بدن قرار دهيد.

    
    
اعمال فشار
    ماساژ ملايم همواره به کاهش علائم سياهرگ هاي وريدي کمک خواهد کرد، اما شما مي توانيد از اعمال فشار يکنواخت روي ناحيه اي که با مشکل مواجه است نيز استفاده کنيد. سياهرگ هاي واريسي زماني شکل مي گيرند که رگ هاي خوني انعطاف پذيري خود را از دست مي دهند و بزرگ مي شوند، اما اعمال فشار ثابت با کمک جوراب واريس مي تواند قطر اين رگ هاي خوني را کاهش داده و جريان برگشتي را محدود کند. با استفاده زود هنگام از جوراب واريس مي توانيد پيشرفت اين بيماري را کند کنيد.

    
    
رژيم غذايي
    جدا از سرکه سيب براي درمان سياهرگ هاي واريسي، رژيم غذايي نيز به بهبود اين شرايط کمک مي کند. پژوهش ها نشان داده اند که هنگام افزايش سطوح هوموسيستئين در خون احتمال ابتلا به سياهرگ هاي واريسي بيشتر مي شود

    سطوح هوموسيستئين ممکن است زماني که با کمبود اسيد فوليک، پيريدوکسين، يا کوبالامين مواجه هستيد، افزايش يابد. از اين رو، حصول اطمينان از مصرف اين ويتامين ها به ميزان کافي اهميت دارد. شما مي توانيد مواد غذايي مانند ميگو، ماهي سالمون، ماهي تن، تخم مرغ و گوشت بوقلمون را براي دريافت فولات، ويتامين B6 و ويتامين B12 در رژيم غذايي خود جاي دهيد. سيب زميني، سيب زميني شيرين، موز، آووکادو، دانه آفتابگردان، عدس، بروکلي، و لوبياي ليما نيز از ديگر انتخاب هاي غذايي خوب هستند.

    
    
فعال باشيد
    سبک زندگي کم تحرک ممکن است به شکل گيري سياهرگ هاي واريسي منجر شود. هنگامي که غيرفعال هستيد، عضلات ساق پا براي بازگرداندن خون به قلب با مشکل مواجه مي شوند. اگر شغل شما به گونه اي است که بايد ساعت هاي طولاني در روز را در حالت نشسته سپري کنيد، وقت هاي استراحت کوتاه براي خود در نظر بگيريد و مقداري راه برويد.
معجزه آب كرفس
کرفس يکي از مواد غذايي شفادهنده است که براي بهره مندي از فوايد آن مي توانيد مصرف آب کرفس را در رژيم غذايي خود بگنجانيد. اگرچه مي توانيد کرفس را به صورت کامل نيز مصرف کنيد، اما نوشيدن آب آن به مراتب آسانتر است.
    به گزارش «ليو لاو فروت»، آب کرفس داراي ويژگي ضدالتهابي بالاست و از اين رو، براي افرادي که از بيماري هاي خودايمني مانند فيبروميالژيا، سندرم خستگي مزمن، ميگرن، سرگيجه، سندرم روده تحريک پذير، آرتريت روماتوئيد، سوريازيس، اگزما، آکنه، لوپوس و نقرس رنج مي برند، مفيد است.

    کرفس يک ادرارآور طبيعي است و اين امکان را فراهم مي کند تا سموم هرچه سريع تر از بدن خارج شوند. اين اثر ادرارآور موجب خروج سديم اضافي از بدن نيز مي شود که به طور قابل توجهي در کاهش فشار خون موثر است. افزون بر اين، کرفس حاوي مواد شيميايي گياهي به نام فتاليدها است که بافت ديواره سرخرگ ها را آرام مي سازند تا جريان خون افزايش يافته و فشار خون کاهش يابد.

    همچنين، فتاليدهاي موجود در کرفس به کاهش کلسترول بد (LDL) از طريق افزايش ترشح اسيدهاي صفراوي در کبد کمک مي کنند. اسيدهاي صفراوي بيشتر جريان صفراوي را به همراه دارند، که به بهبود گوارش و جذب چربي و کلسترول غذايي منجر مي شود.

    کرفس سرشار از نمک هاي ارگانيک است که سديم طبيعي را براي بدن انسان تامين مي کند (مشابه سديم دريافتي از نمک طعام نيست) که توانايي تخليه رسوبات کلسيم از مفاصل و محلول نگهداشتن آن ها تا زماني که به طور موثر توسط کليه ها دفع شوند را دارد. تا حد امکان از انتخاب کرفس هاي ارگانيک اطمينان حاصل کنيد زيرا به طور معمول آفت کش هاي مختلف روي کرفس هاي معمولي اسپري مي شوند.

    در صورت مصرف روزانه، آب کرفس کامل مي تواند شرايط سلامت و گوارش شما را تنها طي يک هفته به طور کامل تغيير دهد. براي رسيدن به نتايج بهتر توصيه ميشود يک خوشه کرفس، دو عدد سيب، يک ليموي پوست کنده و يه تکه زنجبيل تهيه کنيد

    سپس با استفاده از دستگاه آبميوه گيري تمام مواد ذکر شده در بالا را آب بگيريد و اين نوشيدني را بلافاصله مصرف کنيد تا از تمام فوايد درماني آن بهره مند شويد. همچنين، شما مي توانيد تمام مواد تشکيل دهنده را در يک دستگاه مخلوط کن ريخته و آنها را با يکديگر ترکيب کنيد. ترکيب حاصله را مي توانيد به همان صورت مصرف کنيد يا از صافي عبور داده و سپس آن را بنوشيد.
جراحي قلب جنين در رحم مادر
جراحان کانادايي مجبور شدند پيش از تولد، جراحي پيچيده اي بر روي يک جنين در رحم مادر انجام دهند تا او را زنده نگهدارند.
    جنين کانادايي به نام «کريستين برري» در هفته بيستم بارداري به نارسايي قلبي شديد و ناتوانايي قلب براي پمپاژ خون مبتلا بود.

    چند هفته بعد پزشکان نخستين عمل جراحي قلب براي درمان اين عارضه را در دنيا انجام دادند و اکنون اين کودک از سلامت کامل برخوردار است.

    متخصصان اين نوزاد را در دوران جنيني تحت عمل جراحي قرار داده و شريان هاي قلب او را باز کردند تا خون و اکسيژن بتواند به راحتي در بدنش گردش کند.

    کارشناسان به والدين اين کودک هشدار داده بودند که امکان دارد زمان تولد کودک به دليل کمبود اکسيژن و خونريزي کاملاً کبود و آبي رنگ باشد، علت انجام جراحي در دوران جنيني به دليل نگراني پزشکان براي زنده نماندن نوزاد تا قبل از آماده شدن براي جراحي بلافاصله پس از تولد بود. همچنين اين جراحي با استفاده از دستگاه Septoplasty انجام شده است.

    با ورود اين لوله و سوزن به رحم مادر کريستين، سوزن به سوي قلب در حال رشد جنين رفت و يک سوراخ به ابعاد سه ميلي متر در بدنش ايجاد کرد. پس از قرارگيري در مکان صحيح بالوني از نوک سوزن خارج شد که براي بازکردن شريان ها و ايجاد فضا در قلب جنين مورد استفاده قرار گرفت.

    پزشکان به مادر اين نوزاد درباره خطر جراحي و احتمال سقط جنين يا حتي مرگ فرزند هشدار داده بودند، اما والدين کودک ريسک انجام اين جراحي را پذيرفتند.

    خوشبختانه جراحي با موفقيت انجام شد و نوزاد پس از تولد و در پنج روزگي دوباره تحت عمل جراحي قلب باز قرار گرفت تا متخصصان عضلات قلب او را بازسازي کنند.

    اعمال جراحي بر روي اين نوزاد موفقيت آميز بوده و او اکنون از وضعيت سلامتي مطلوبي برخوردار است. هرچند در آينده به اعمال جراحي قلب ديگري نياز دارد.
افزايش كلسيم حمله قلبي را تشديد مي كند

پزشکان هشدار مي دهند که بالا رفتن غيرمعمول سطح کلسيم در خون بر خطر افزايش ابتلا به بيماري عروق کرونري و حمله قلبي تاثير مي گذارد.
    به گزارش مديکال نيوز تودي، در اين بررسي آمده است بالا بودن سطح کلسيم در جريان خون خطر فزاينده ابتلاي فرد به بيماري عروق کرونري و حمله قلبي را تعيين مي کند.

    بيماري عروق کرونري که اغلب به حمله قلبي منجر مي شود، اصلي ترين علت مرگ در سطح جهاني است. فاکتورهاي اصلي بيماري قلبي که تاکنون شناخته شده اند شامل استعمال سيگار، بالا بودن سطح کلسترول و ديابت است.

    در اين بررسي متخصصان سوئدي به مطالعه روي نقش کلسيم در بروز بيماري قلبي، لختگي خون، تنظيم فشار خون و انقباض عضلاني پرداخته اند. در اين بررسي اطلاعات ۱۸۴ هزار و ۳۰۵ نفر جمع آوري شده که از ميان آنان ۶۰ هزار و ۸۰۱ نفر دچار بيماري عروق کرونري بوده، ۷۰ درصد حمله قلبي داشته و ۱۲۴ هزار و ۵۰۴ نفر از آنان عاري از بيماري هاي قلبي بوده اند. متخصصان همچنين 6 متغير ژنتيکي مرتبط با سطح کلسيم را بررسي کردند.

    متخصصان دريافتند افزايش خطر ابتلا به بيماري عروق کرونري و حمله قلبي با زمينه ژنتيکي بالا بودن انباشت کلسيم در خون مرتبط است.