يادداشت ميهمان اوین نامه ی کیهان "28 هشدار درباره توطئه هاي پسابرجام"

 اوین نامه ی کیهان 4 شنبه 8 آذرماه سال 1396
يادداشت ميهمان  اوین نامه ی کیهان "28 هشدار درباره توطئه هاي پسابرجام"
 عضو جبهه متحد پایداری مصباح یزدی چه دل پر وپر غصه ای دارد . برای اینکه  این      * رئيس کميته هسته اي مجلس  ارتجاع نهم "  که از ورود  به  مجلس دهم ارتجاع محروم یا حذف شد  برای  همین اینکه داغ دل بردل شده  و خالی کردن سوز وداغ دل خود را درتومار بالا بلند کیفر خواست اتهامی  28  ماده ای علیه برجام ودولت روحانی تهیه وتنظیم کرده وتحویل همقطارش سربازجو شریعت نداری  داده است تا  هورا کشان و ذوق زده شده با عنوان یادداشت مهمان بازتاب دهد.
شکي نيست برجام نه اينکه مشکل اقتصادي کشور را حل نکرد بلکه خود به مشکلي براي کشور و عاملي براي توطئه دشمن تبديل شده است. در ذيل در قالب 28 سوال و هشدار مهم در 4 بخش به بررسي لزوم هوشمندي مواجهه با توطئه هاي پسا برجامي دشمن پرداخته مي شود:
    
الف- هوشمندي سياسي و مقابله پيشدستانه با توطئه هاي دشمن
    1-
در حالي که جمهوري اسلامي ايران با هوشمندي سياسي و اقدامات پيشدستانه تمامي توطئه هاي مشترک آمريکا و غرب را در منطقه به شکست کشانيده است، چرا اين هوشمندي سياسي و اقدامات پيشدستانه و بازدارنده در برجام مشاهده نمي شود؟
    2-
در حالي که کشورهاي طرف مذاکره با آمريکا و غرب که براي حل مشکلات خود موضوع مذاکره را به حوزۀ دفاعي تسري داده اند همگي طعمه دشمن شده اند آيا تصور ورود به مذاکره بر سر توان موشکي و قدرت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران تصور خيانت به کشور، انقلاب اسلامي و آرمان شهيدان نيست؟
    3-
در حالي که دولت آمريکا، مصوبات کنگره و حفظ منابع ملي آمريکا را مقدم بر عهدنامه ها و معاهدات بين المللي و حتي مصوبات شوراي امنيت مي داند آيا تاکيد يکجانبه بر برجام گامي در جهت حفظ منافع ملي کشور است؟
    4-
در حالي که از برجام جز نامي باقي نمانده و آمريکا بدون حد و مرز دائما عليه ايران اسلامي تحريم وضع مي کند آيا ايجاد فضاي دو قطبي بين المللي موافق و مخالف برجام، عرصه سياسي را بر جمهوري اسلامي ايران براي اتخاذ تصميم مبتني بر منافع ملي تنگ تر نخواهد کرد و آيا در شرايطي که حتي رژيم صهيونيستي نيز از برجام دفاع مي کند حمايت هدفمند برخي کشورها از برجام گامي در جهت همراهي با آمريکا نيست؟
    5-
با وجود غير قابل اعتماد بودن آمريکا و غرب و پرونده سياه آنها در مواجهه با انقلاب اسلامي؛ تيم مذاکره کننده تمامي داشته هاي خود را يکجا و يک جانبه در سبد معامله با دشمن قرار داد و از اجراي متناظر تعهدات که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکيد فرموده اند صرف نظر کرد. آيا علي رغم چنين شرايطي طرح مذاکره مجدد با غرب ساده لوحي سياسي نيست؟ 
    6-
مگر لازمۀ هوشمندي سياسي برخورداري از بصيرت سياسي و مقابله پيشدستانه با راه هاي توطئه دشمن نيست پس چرا علي رغم شديدترين و بي سابقه ترين تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران تاکنون هيچ گونه اقدام بازدارنده اي صورت نگرفته است و روز به روز بر شدت تحريم ها افزوده مي شود؟
    7-
در حالي که برجام نه اينکه مشکل اقتصادي کشور را حل نکرده است بلکه خود به مشکلي براي کشور و عاملي براي توطئه دشمن تبديل شده است، آيا علت را نبايد در خودشيفتگي سياسي به غرب و غفلت از هشدارهاي دقيق مقام معظم رهبري و بي اعتنايي به فريادهاي دلسوزانه منتقدان جست وجو کرد؟ آيا نبايد از اشتباهات گذشته درس عبرت گرفت؟
    8-
با وجودي که در برجام تمامي خواسته هاي آمريکا در موضوع کنترل برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران محقق شده است آيا علت مخالفت تاکتيکي ترامپ با برجام اقدامي فريبکارانه براي انحراف افکار عمومي جهان و اعمال فشار بيشتر سياسي و اقتصادي بر جمهوري اسلامي ايران نيست؟
    9-
اگر مجريان برجام در چهار مرحله اصلي برجام شامل: مذاکره، توافق، اجراء و نظارت، هوشمندانه عمل کرده اند، ريشۀ اين همه نابساماني هاي در برجام در کجاست و چرا علي رغم شفاف و صريح بودن تعهدات جمهوري اسلامي ايران، تفسير واحدي از تعهدات طرف مقابل که رهبر فرزانه انقلاب بر آن تاکيد فرموده بودند مشاهده نمي شود؟
    10-
اگر بر اساس بند 2 نامه مهم مقام معظم رهبري درباره برجام که در آن بر اجراي بند 3 قانون اقدام متقابل و متناسب مجلس شوراي اسلامي تاکيد شده بود چنانچه با اولين عهدشکني آمريکا که درست روز بعد از اجراي برجام صورت گرفت در اقدامي قاطع برجام متوقف و کليه فعاليت هاي هسته اي از سر گرفته مي شد آيا شاهد وضعيت اسفبار کنوني در رابطه با برجام بوديم؟ آيا دشمن جرات پيدا مي کرد دست به اعمال شديدترين و بي سابقه ترين تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران بزند؟
    
ب- لزوم هوشياري در برابر اقدامات فريبکارانۀ اروپا
    11-
اگر اروپا با حفظ برجام موافق است چرا در برابر نقض مکرر برجام و اعمال شديدترين تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه اقدامي عليه مواضع ضد برجامي آمريکا انجام نمي دهد؟
    12-
در حالي که غرب به بهانۀ هراس شرکت ها و بانک هاي بزرگ اروپايي از آمريکا خود ناقض برجام و همگام با آمريکاست آيا اصرار کشورهاي اروپايي بر حفظ برجام يک بازي فريبکارانه و توطئه سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران نيست؟
    13-
در جايي که شيطان بزرگ منفورترين کشور جهان نزد ملت ايران است آيا در يک تقسيم کار تاکتيکي و سياسي مقرر نشده است آمريکا برنامه هاي خود را به نحوي فريبکارانه از طريق اروپا پيگيري و برنامه ريزي نمايد؟
     14-
چرا با وجود 10 نامه ظريف به کميسيون مشترک، هيچ گاه آمريکا به عنوان ناقض برجام شناخته نشده است و همواره طرفين بر پايبندي به برجام دعوت شده اند. آيا علت آن همراهي کامل اروپا با آمريکا نيست؟
     15-
در حالي که اروپا هم خط آمريکا است و در طول 38 سال گذشته همواره سياست واحدي را عليه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ نموده است، آيا حمايت اروپا از برجام يک بازي سياسي هدفمند براي ايجاد انحراف در دستگاه محاسباتي تصميم سازي جمهوري اسلامي ايران نيست؟
     16-
در حالي که اروپا با هدف اصلي آمريکا عليه انقلاب اسلامي يعني کنترل فعاليت هاي موشکي و منطقه اي جمهوري اسلامي ايران کاملاً اتفاق نظر دارد، آيا دفاع اروپا از برجام يک توطئه فريبکارانه و هدفمند عليه انقلاب اسلامي نيست؟
    17-
در حالي که آمريکا و اروپا در اتخاذ سياست هاي کلي جهاني و منطقه اي همسنگر يکديگرند آيا مذاکره مجدد با اروپا ساده لوحي سياسي نيست؟
    18-
اروپا از کدام برجام دفاع مي کند برجامي که طعمه ترامپ شده است و يا برجامي که خود آنها به بهانۀ آمريکاهراسي آن را زير پا گذاشته اند؟ واقعيت اين است که هيچ تفاوتي در پايبندي آمريکا و اروپا به برجام وجود ندارد و هر تصميمي که دولت و کنگرۀ آمريکا بگيرد اروپا نيز همان را اجرا مي کند و تنها تفاوت در تاکتيک هاي آنهاست.
    19-
در حالي که رئيس جمهور محترم در طي مذاکرات سال هاي 84-82 با سه کشور اروپايي که بدون هيچ گونه دستاوردي منجر به توقف کامل کليه فعاليت هاي هسته اي گرديد، خود رئيس تيم مذاکره کننده هسته اي بوده و در سال 92 ادامه مذاکره با آنها را بدون حضور آمريکا بي فايده و مشروط به کسب اجازه آنها از آمريکا مي داند آيا ورود به مذاکره مجدد با کشورهاي اروپايي که توسط برخي مطرح مي شود به معني عدم عبرت گيري از گذشته و زخم مجدد بر پيکره نظام اسلامي نيست؟
    
ج- تصميم نهايي آژانس حرف آخر آمريکا
    20-
آيا برخورد تاکتيکي آژانس با موضوع امکان ورود به اماکن نظامي، در جهت ايجاد انحراف در دستگاه محاسباتي تصميم گيري جمهوري اسلامي ايران براي خروج بهنگام و پيشدستانه از برجام و يا NPT طراحي و برنامه ريزي نشده است؟
    21-
با وجود مخالفت قاطع جمهوري اسلامي ايران با بازرسي از اماکن نظامي آيا اعلام آمانو مبني بر امکان بازرسي از اماکن نظامي پس از مذاکره با نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل علي رغم تاييد مکرر پايبندي جمهوري اسلامي ايران به برجام، چراغ سبز آژانس براي ورود بهنگام آمريکا به توطئه اي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران نيست؟
    22-
آيا بين اعلام آژانس مبني بر امکان بازرسي از اماکن نظامي و مصوبه مجلس سناي آمريکا درباره ورود آژانس به اماکن نظامي جمهوري اسلامي ايران، هماهنگي هدفمندي وجود ندارد؟ آيا برگ نهايي توطئه بهنگام آمريکا در دست آمانو نيست؟
    23-
آيا ساده انگاري سياسي نيست که تصور شود که آژانس از اجراي مصوبه کنگره آمريکا مبني بر ورود بازرسان آژانس به اماکن نظامي جمهوري اسلامي ايران سر باز خواهد زد و به دفاع از جمهوري اسلامي ايران در مقابل آمريکا و غرب خواهد ايستاد؟
    24-
آيا با توجه به سوابق سوء آژانس و آموزش بازرسان اعزامي در آمريکا، جايي براي خوش بيني به اين نهاد بدسابقه که از بدو تولد در جهت سياست هاي آمريکا عمل کرده است وجود دارد؟ آيا حرف نهايي آژانس حرف آخر آمريکا نخواهد بود؟
    
د- پايان وقت نظارت و لزوم اتخاذ تصميم نهايي
    25-
آيا پس از گذشت قريب دو سال از اجراي برجام، چيزي از تعهدات طرف مقابل باقي مانده است که بر اجراي آنها نظارت شود؟ آيا وقت اقدام متقابل و تصميم گيري بهنگام فرا نرسيده است؟
    26-
در برابر نقض مکرر برجام و اعمال شديدترين و بي سابقه ترين تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران چه اقدام بازدارنده اي از سوي هيئت نظارت بر اجراي برجام صورت گرفته است؟ آيا عدم اجراي قانون اقدام متقابل و متناسب مجلس شوراي اسلامي و صرفاً اکتفا بر پاسخ لفظي موجب ترغيب بيشتر دشمن به اعمال تحريم هاي بيشتر نشده است؟
    27-
آيا در حالي که از برجام جز کاغذي بر جاي نمانده است، تاکيد کشورهاي اروپايي و حتي رژيم صهيونيستي بر حفظ برجام يک بازي انحرافي و توطئه عليه جمهوري اسلامي ايران نيست؟ آيا ستاد پيگيري برجام نبايد در برابر اين تناقضات آشکار تصميم گيري و روشنگري کند؟
    28-
آيا ستاد پيگيري اجراي برجام آن قدر که بر اجراي دقيق تعهدات جمهوري اسلامي ايران تاکيد داشته است پيگير اجراي تعهدات طرف مقابل بوده است اگر جواب مثبت است چرا در حالي که جمهوري اسلامي ايران 100 درصد تعهدات خود را انجام داده است طرف مقابل نه اينکه به تعهدات خود عمل نکرده است بلکه تحريم هاي شديدتري را نيز عليه جمهوري اسلامي ايران وضع و اجرا نموده است؟
نويسنده: دكتر ابراهيم كارخانه اي*

   
    
* رئيس کميته هسته اي مجلس نهم