1500 هکتار از اراضی کشاورزی آق‌قلا قابلیت کشت دارند

1500 هکتار از اراضی کشاورزی آق‌قلا قابلیت کشت دارند   11 اردیبهشت -98
 چه مقدار از زمین های کشاورزی آق قلا دچار سیل زدگی شده است؟
مدیر جهادکشاورزی شهرستان آق‌قلا گفت: یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی آق‌قلا قابلیت کشت محصولات کشاورزی را دارند.
1500 هکتار از اراضی کشاورزی آق‌قلا قابلیت کشت دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، متاسفانه بر اثر وقوع سیلاب در استان گلستان به ویژه شهرستان‌های آققلا و گمیشان خسارت‌های زیادی به اراضی کشاورزی وارد شد که می‌طلبدمسوولان استانی و شهرستانی اقدامات لازم را انجام دهند.
متاسفانه از تاریخ  28 اسفندماه سال 1397 بر اثر بروز سیل در شهرستان آققلا حدود 52 هزار هکتار از اراضی شهرستان آققلا دچار آبگرفتگی شد و و مابقی مزارع از 30 درصد الی 80 درصد دچار خسارت شدند.
در این زمینه گفت و گویی صمیمی با علی‌اکبر عرب‌احمدی «مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آققلا» صورت گرفت.
* 1000 هکتار از اراضی آققلا دچار آبگرفتگی شد/ نزدیک به 14 هزار هکتار از اراضی آققلابه صورت صددرصد دچار خسارت شدند
*فارس: تاکنون چه میزان از اراضی کشاورزی شهرستان آققلا بر اثر وقوع سیلاب دچار آبگرفتگی و خسارت شدند؟
عرب‌احمدیمتاسفانه از تاریخ  28 اسفندماه سال 1397 بر اثر بروز سیل در شهرستان آققلاحدود 52 هزار هکتار از اراضی شهرستان آققلا دچار آبگرفتگی شد.
نزدیک به 14 هزار هکتار از اراضی شهرستان آققلا به صورت صددرصد دچار خسارت شد و مابقی مزارع از 30 درصد الی 80 درصد دچار خسارت شدند.
*ارائه تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض به کشاورزانی که مزارعشان قابلیت احیا و کشت مجدد را ندارد
*فارس: آیا تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به کشاورزانی که دچار خسارت شدند تاکنون ارائه داده شده است؟
عرب‌احمدیمزارعی که صد درصد دچار خسارت آبگرفتگی شدند دیگر قابلیت احیا و برداشت محصولات زراعی خودشان را ندارند و به کشاورزان این مزارع کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی ارائه شد.
اراضی کشاورزی که بین 30 الی 70 درصد آن بر اثر وقوع سیلاب دچار خسارت و آبگرفتگی شدند بخش کوچکی از محصولات کشاورزی قابل برگشت است و آن را در لیست پرونده‌های خسارت‌دیده قرار دادیم تا پرداخت‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی به آنها نیز تعلق گیرد.
کشاورزانی که محصولات زراعی خودشان را بیمه کرده بودند بر اساس نوع آیتم‌های بیمه‌ای توسط صندوق بیمه به کشاورزان پرداخت شد.
*فارس: چه میزان از واحدهای دام و طیور در شهرستان آققلا بر اثر سیلاب دچار خسارت شدند؟
عرب‌احمدی: 13 واحد مرغ گوشتی و مرغ مادر در شهرستان آققلا دچار خسارت صددرصدی شدند و واحدهایی که بیمه بودند در بخش دام و طیور به طور صددرصدی پرداخت خسارت انجام گرفت.
افرادی که واحدهای خودشان را بیمه کرده بودند تسهیلات بانکی به آنها تعلق گرفت و افرادی که واحدهای خودشان را بیمه نکردند تشکیل پرونده دادیم تا بعد از اینکه راستی‌آزمایی صورت گرفت به زودی به وضعیت آنها نیز رسیدگی شود.
* 1500 هکتار از اراضی آققلا قابلیت کشت محصولات کشاورزی را دارد
*فارس: آیا اراضی کشاورزی که دچار سیل شدند قابلیت کشت دوم را دارند یا خیر؟
عرب‌احمدیبرای کشت پنبه بهاره و آفتابگردان در سطح شهرستان آققلا برنامه‌ریزی کردیم و بذر پنبه و بذر آفتابگردان در انبارهای این شهرستان موجود است و از امروز عملیات عقد قرارداد کشت پنبه و آفتابگردان را در سطح شهرستان آققلا آغاز کردیم.
کارشناسان پهنه در آققلا حضور دارند و کشاورزانی که اراضی کشاورزی آنها خشک شده باشد و آمادگی برای کشت دارد بذر پنبه و آفتابگردان و کود به آنها ارائه داده می‌شود تا عملیات کشت انجام شود.
از 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی که صد درصد خسارت دیدند حدود 1500 هکتار از اراضی این شهرستان قابلیت کشت محصولات کشاورزی را دارند و متاسفانه مابقی اراضی همچنان در زیر آب قرار دارند باید آب از مزارع خارج شود تا عملیات خاکورزی را انجام دهند.