ایران ادعای عربستان مبنی بر دخالت در سایر کشورها را رد کرد


باچه رویی سخنگوی وزارت امور خارجه به خودش جرأت د اده تا مقابل سیاست آشکار 4 دهه ای صدور تروریسم و بحران و ارتجاع ومداخله جویی رژیم و لایت فقیه در امور داخلی کشورهای منطقه به ایستاد و آن را انکار کند؟
ایران ادعای عربستان مبنی بر دخالت در سایر کشورها را رد کرد
تهران- ایرنا- مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه با رد اظهارات العساف، وزیر خارجه عربستان مبنی بر مداخله ایران در امور کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تمرکز اجلاس سازمان همکاری اسلامی بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مساله فلسطین معطوف شود.
به گزارش روز پنجشنبه اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، در جریان اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC)، ابراهیم العصاف، وزیر امور خارجه عربستان، که کشورش از روز جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ با برگزاری چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، ریاست سه ساله آن را بر عهده خواهد داشت، در سخنرانی گشایش اجلاس مزبور، با طرح اتهامات واهی جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کرد.
وی در این خصوص اظهار داشت: حمایت تهران از نیروهای نظامی حوثی حاکی از دخالت این کشور در امور سایر کشورها است و این چیزی است که باید از سوی کشورهای اسلامی محکوم شود.
از میان هیأتهای حاضر در این اجلاس، موارد فوق تنها از سوی نماینده عربستان مطرح شد.
در همین رابطه، متعاقباً نماینده کشورمان اتهامات مطرح شده از سوی وزیر خارجه عربستان را به شدت رد و مواضع کشورمان را به طور قاطع تبیین کرد.
«
رضا نجفی»، مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان که در راس هیأتی به منظور شرکت در چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در جده حضور دارد، در سخنان خود در نشست وزرای خارجه گفت: «جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده در این اجلاس را مردود می داند و به عنوان یکی از بنیان گذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مساله فلسطین معطوف کند
نجفی همچنین با اشاره بر پیوستن به اجماع بر سر تصویب اسناد اجلاس وزرای امور خارجه سازمان همکار، اسلامی با تأکید بر هبستگی با مردم فلسطین، تحفظ جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن بخشهایی از اسناد مذکور که تلویحاً اشاره بر شناسایی رژیم صهیونیستی دارد را اعلام کرد. مضافاً اینکه، در جریان اجلاس فوق، بسیاری از هیأتها در سخنان خود ضمن حمایت از مردم فلسطین، توطئه موسوم به معامله قرن را رد کردند.
چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) به میزبانی عربستان سعودی و با حضور ۵۷ کشور عضو آن در روز جمعه دهم خرداد در مکه مکرمه برگزار می شود و طی آن بیانیه نهایی و قطعنامه فلسطین به عنوان اسناد رسمی اجلاس به تصویب خواهد رسید.
پیش از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، دو نشست مقدماتی و آماده سازی آن شامل نشست مقامات ارشد و نشست شورای اجرایی وزیران امور خارجه در تاریخ های ۶ و ۸ خرداد در جده برگزار شد و طی جلسات مذکور پیش نویس اسناد مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب اولیه قرار گرفت تا در اجلاس سران در روز جمعه به تصویب نهایی برسد.