فرافکنی ممنوع!

فرافکنی ممنوع!  7 خرداد-98
روحانی می داند با توی لیست تروریست گذاشته شدن پاسداران از سوی آمریکا شاخ و شانه پاسداران وحامی شان خامنه ای سخت شکسته  شده ودر موضع تدافعی اند . چون هرگونه واکنش شعاری ناسنجیده ضدآمریکایی- اسراییلی- عربستانی تبدیل به  تهدیابهانه چماق سنگین علیه شان می شود . بنابراین بهترین فرصت برای روحانی فراهم شده تامقابل تهاجم جناح غالب ترسیده نه تسلیم که ایستادگی ومقاومت و ادامه  افشاگری اهداف دولت با تفنگ و رسانه پاسداران است تا موجب جلب توجه  جامی شان شود.
رئیس جمهور محترم در حالی خواستار افزایش اختیاراتش برای حل مشکلات کشور است که برخی از جلسات مهم و راهبردی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی را نتوانست طی چند ماه اخیرتشکیل دهد و برخی دیگر مانند شورای‌عالی جوانان و اشتغال و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را رهاکرده و گویی در شمار وظیفه‌مندی خود نمی‌داند؟!
فرافکنی ممنوع!
خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس سیاسیقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر  ۱۷۷ اصل یکی از مترقی‌ترین قوانین مادر موجود در بین کشورهای جهان است که با اجرای صحیح و اصولی آن علاوه بر نیازهای کنونی بخش‌های گوناگون کشور بسیاری از مشکلات و تنگناهای آینده انقلاب اسلامی نیز برطرف خواهد شد.

رئیس جمهور محترم اخیرا در پاسخ به انتقادهای وارده به ناتوانی دولت در رفع مشکلات اقتصادی مانند تورم فزاینده و گرانی‌های لجام گسیخته بازار و عدم تحرک جدی برای گشایش در امور اقتصادی مردم ازفقدان اختیارات کافی سخن گفته وخواستار گسترش حوزه اختیاراتش شد.

براساس اصول ۱۱۳ تا ۱۵۵ قانون اساسی رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی کشور بعد از مقام رهبری شناخته می‌شود که دایره اختیاراتش بسیار وسیع و تعجب‌برانگیز است و با توجه به اصل مهم و محوری تفکیک قوا و استقلال عمل قوای سه گانه درکشور که با هدف جلوگیری از استبدادوخودکامگی احتمالی و تمرکز قدرت در یک قوه طراحی و اجرایی شد، اجرای صحیح و قانونمند آن می تواند پیشرفت، استقلال، توسعه و شکوفایی همه جانبه ایران اسلامی را تضمین کند.

از سوی دیگر براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی مقام معظم رهبری که مسؤولیت خطیر هدایت و پیشبرندگی انقلاب اسلامی به سمت اهداف ترسیمی را برعهده دارند، هیچگاه در امور اجرایی و حوزه عمل دیگر دستگاه‌ها جز در مواردی که نافی سیاست‌های کلی نظام و اساس انقلاب باشد، ورود نمی‌کنند و این مهم بیانگر احترام بیش از اندازه ناخدای کشتی انقلاب به ساختارها و فرایندهای قانونی است که می‌طلبد مسؤولان سایر قوای کشور به ویژه رئیس جمهور به عنوان مسؤول اجرای قانون اساسی به آن تاسی جویند.

با نگاهی اجمالی به دامنه اختیارات رئیس جمهور مانند ریاست شورایعالی امنیت ملی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی اداری، شورای‌عالی اشتغال و سرمایه‌گذاری، شورای‌عالی فضای مجازی، شورای‌عالی توسعه صادرات، شورای‌عالی انرژی، شورای‌عالی جوانان، شورای‌عالی مناطق آزادتجاری و دریایی و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا این نگاه دراذهان برجسته می شود که این حوزه‌ها به‌قدری وسیع و خارج از توان رئیس جمهور هستند که در برخی موارد اثربخشی و کارآمدی خود را در حل مشکلات از دست داده‌اند.

حال با توجه به نوع مشکلات و گرفتاری‌های موجود کشور که عمدتا درحوزه اقتصاد و دستگاه‌های دیوانی کشور خودنمایی می‌کنند و براساس قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مسؤولیت مستقیم آنها با رئیس جمهور است، چرا رئیس قوه مجریه از اهرمهای قانونی دراختیار برای رفع نابسامانی‌های موجود و گشایش امورات اقتصادی مردم بهره نمی‌جوید؟!

رئیس جمهور محترم در حالی خواستار افزایش اختیاراتش برای حل مشکلات کشور است که برخی از جلسات مهم و راهبردی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی را نتوانست طی چند ماه اخیرتشکیل دهد و برخی دیگر مانند شورای‌عالی جوانان و اشتغال و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را رهاکرده و گویی در شمار وظیفه‌مندی خود نمی‌داند؟!

همچنین در حالی آقای رئیس جمهور از فقدان اختیارات کافی سخن می‌گوید که به گواه اسناد هیچ یک از روسای جمهور گذشته بمانند او از این میزان اختیارات چه در بعد داخلی و خارجی برخوردار نبوده‌اند و حتی در این دوره اختیار مقام معظم رهبری برای هماهنگی قوای سه‌گانه و نیز فرماندهی جنگ اقتصادی به ایشان واگذار شد که این اقدام بی‌سابقه به معنای مبسوط الید بودن رئیس جمهور در گره‌گشایی از مشکلات و تنگناهای اقتصادی قلمداد می‌شود.

به نظر می‌رسد سخنان اخیر رئیس جمهور محترم در خصوص فقدان اختیارات کافی نه یک دغدغه اساسی و در خور توجه که سناریوی جدید حاشیه‌سازان با هدف فرافکنی آشکار در قبال فرصت‌های طلایی از دست رفته برای حل مشکلات عرصه اقتصاد و معیشت مردم است که چهره‌های آشنا از ایشان سلب کردند و یقینا این حربه نخ‌نما نمی‌تواند در برهه کنونی کارایی داشته باشد.

و کوتاه سخن آنکه با نگاه دقیق به کارنامه غرورانگیز انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر در می‌یابیم که بسیاری از دستاوردها و توفیقات بی‌شمار و خیره‌کننده کشور در عرصه‌های گوناگون محصول عزم و اراده انقلابی مردانی است که با الهام از ایمان سرشار و اعتقاد راسخ به مبانی توحیدی و اسلامی و نیز پیروی جانانه از گفتمان اصیل امام روح الله (ره) و خلف رشیدش مقام معظم رهبری بر مشکلات فائق آمده و با عقلانیت و شجاعت در اقدام و عمل از سنگلاخ‌های بسیار در راه عزت و بالندگی ایران اسلامی عبور کرده‌اند و این نسخه شفابخش همواره باید الگو و سرلوحه فعالیت مسؤولان باشد.

یادداشت: عقیل امامی