دراقدامی تبلیغاتی؛ چند کارمند اکسون موبیل آمریکا از عراق خارج شدند

 دراقدامی تبلیغاتی؛ چند کارمند اکسون موبیل آمریکا از عراق خارج شدند28 اردیبهشت-98
بغداد – ایرنا – به دنبال جنگ روانی آمریکا برای ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شرکت نفتی «اکسن موبیل» آمریکا متعلق به «رکس تیلرسون» وزیر سابق امور خارجه آمریکا، از امروز شنبه اخراج کارکنان خارجی خود را از خاک عراق آغاز کرد.
خبرگزاری «رویترز» در خبری پیش از ظهر امروز (شنبه)، شروع خروج کارکنان خارجی اکسن موبیل را از میدانی نفتی «قرنه غربی» در استان بصره در جنوب عراق اعلام کرد.
رسانه های عراقی متعاقب این خبر، گزارش کردند که بخشی از کارکنان خارجی این شرکت نفتی آمریکایی به «دبی» در امارات برگشته و برخی نیز در دفتر شرکت در بصره مستقر شده اند.
وزارت نفت عراق نیز امروز شنبه خروج کارکنان خارجی اکسن موبیل را از عراق تایید کرد اما خاطر نشان ساخت که خروج این کارکنان خارجی بر روند فعالیت میدانی نفتی قرنه غربی اثر نخواهد گذاشت.
از طرفی منابعی در فرودگاه بین المللی بصره به رسانه های عراق گفته اند که 20 تبعه آمریکایی از کارکنان شرکت اکسن موبیل عراق را به مقصد امارات ترک کرده اند.
رییس شرکت نفت جنوب عراق نیز اعلام کرده است که خروج کارکنان خارجی این شرکت نفتی آمریکایی از بصره تنها یک اقدام پیشگیرانه و موقت است.
پیشتر وزارت نفت عراق در هفته گذشته خبر خروج کارکنان خارجی اکسن موبیل را از عراق تکذیب کرده و گفته بوده که این شرکت به فعالیت خود در میدان نفتی قرنه غربی ادامه می دهد اما امروز شنبه خبر خروج کارکنان خارجی این شرکت آمریکایی را تایید کرد.
باوجود انتشار گسترده خبر خروج کارکنان خارجی اکسن موبیل در سطح رسانه ها اما هنوز این شرکت نفتی در سایت رسمی خود پیرامون صحت و سقم این خبر و علت خروج کارکنان خارجی اش توضیح نداده است.
تصمیم آمریکا برای خارج کردن کارکنان غیر عراقی این شرکت آمریکایی از عراق به دنبال هشدارهای اخیر وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت آمریکا در بغداد پیرامون محدودیت شدید تردد اتباع آمریکایی به عراق و عدم سفر به این کشور صورت گرفته است.
اقدامات به اصطلاح احتیاطی آمریکا در حالی است که مقامات عراقی بارها رسما اعلام کرده اند که وضعیت امنیتی در عراق مطلوب است و خطر و تهدیدی متوجه اتباع خارجی از جمله آمریکایی ها نیست.
به باور ناظران، اقدام جدید آمریکا در عراق نیز ماهیت تبلیغاتی و جنگ روانی دارد و در راستای افزایش اقدامات تحریک آمیز و تهدیدات آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت می گیرد.
در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز مقامات آمریکایی در هفته های اخیر در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسیاری از رهبران سیاسی این کشور با صدور بیانیه و همچنین در گفت و گو با ایرنا، نسبت به تبعات آن هشدار داده اند