فریدون
آسرایی مدعی شد
پرداخت ۱۰۰
میلیونی برای خواندن یک تیتراژ6 خرداد-98
«خوانندههای بسیاری هستند که علاقهمند
به تیتراژخوانی در تلویزیون هستند و حتی شنیدهام مبالغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون
تومان هم پرداخت کردهاند تا تیتراژ یک برنامه را بخوانند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت:
«فریدون آسراییازجمله خوانندگان موسیقی پاپ است که فعالیت کمتری در تیتراژخوانی برنامههای
تلویزیونی دارد و به گفته خودش چندان به تیتراژخوانی علاقهمند
نیست؛ مگر این که کار پیشنهاد شده نظرش را جلب کند. او امسال تیتراژ ویژه برنامه
«دعوت» را خوانده است که از شبکه یک سیما پخش میشود. او سال گذشته نیز قطعه «رؤیا» را در جشن
رمضان اجرا کرد. آسرایی انتخاب تیتراژ سریال
یا برنامهها را منوط به موضوع فیلم یا برنامه عنوان میکند و تأکید دارد، ترانه
باید با محتوای داستان همراه باشد.
او در این باره به «ایران»
گفت: ترانهها باید متناسب با موضوع برنامهها بویژه برنامههای مناسبتی انتخاب
شوند به طور مثال ترانه «دعوت» راز و نیاز انسان با خدا است. البته این موضوع بیارتباط
با ترانهسرایان نیست و در این زمینه باید افرادی انتخاب شوند که با چارچوب این
گونه کارها آشناترند.
این خواننده پاپ در پاسخ به این سوال که انتخاب
خواننده به سفارش صداوسیماست یا تهیهکننده یا کارگردان، بیان کرد: این کار
معمولاً به انتخاب تهیهکننده بوده که البته بر اساس جذب یا عدم جذب اسپانسر
دستمزدهای مختلفی برای آن تعریف میشود.
آسرایی حضور چهرههای مطرح موسیقی در تیتراژ خوانی را سلیقه تهیهکننده عنوان میکند و در این باره بیان میدارد: سلایق تهیهکنندهها متفاوت بوده، ممکن است به صدای خاصی علاقهمند باشند و از خواننده مورد علاقهشان برای خواندن کار دعوت کنند. ناگفته نماند در بسیاری از مواقع خوانندههای ما از طریق همین تیتراژخوانیها به شهرت رسیدهاند و مسیر ترقی بوده است. اما گاهی اوقات خوانندههای معروف، تیتراژ هم خواندهاند اما آن گونه که باید و شاید تأثیرگذار نبودند و اقبال خوش نداشتند. من شخصاً اقرار میکنم که تیتراژهای خوبی نخوانده ام! چرا که در بسیاری از موارد سفارش کار بهصورت عجلهای بوده و از این روی نمیتوان انتظار داشت تیتراژی که در مدت سه روز یا حتی کمتر جمعآوری میشود، نتیجه خوبی داشته باشد.
آسرایی حضور چهرههای مطرح موسیقی در تیتراژ خوانی را سلیقه تهیهکننده عنوان میکند و در این باره بیان میدارد: سلایق تهیهکنندهها متفاوت بوده، ممکن است به صدای خاصی علاقهمند باشند و از خواننده مورد علاقهشان برای خواندن کار دعوت کنند. ناگفته نماند در بسیاری از مواقع خوانندههای ما از طریق همین تیتراژخوانیها به شهرت رسیدهاند و مسیر ترقی بوده است. اما گاهی اوقات خوانندههای معروف، تیتراژ هم خواندهاند اما آن گونه که باید و شاید تأثیرگذار نبودند و اقبال خوش نداشتند. من شخصاً اقرار میکنم که تیتراژهای خوبی نخوانده ام! چرا که در بسیاری از موارد سفارش کار بهصورت عجلهای بوده و از این روی نمیتوان انتظار داشت تیتراژی که در مدت سه روز یا حتی کمتر جمعآوری میشود، نتیجه خوبی داشته باشد.
او در پاسخ به این سوال که آیا پول
یا پارتی یا همان مافیایی که از آن صحبت میشود در انتخاب خواننده تأثیرگذار است؟
گفت: تهیهکنندهای را میشناسم که برنامههای بسیار خوب و پربینندهای تولید میکند،
اما معمولاً به خوانندهها دستمزد نمیدهد و بیشتر بهصورت رفاقتی کار میکنند.
خوانندههای بسیاری هستند که علاقهمند به تیتراژخوانی در
تلویزیون هستند و حتی شنیدهام مبالغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هم پرداخت کردهاند
تا تیتراژ یک برنامه را بخوانند.
او میگوید: شخصاً چنین عقیدهای ندارم
و برای تولید و اجرای کارهایم دستمزد تعیین میکنم البته در تیتراژ برنامه «دعوت»
بهخاطر رفاقتی که با آقای کشاورز دارم بحث مالی برایم مهم نبود. به عقیده من
خواندن تیتراژ بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر تیتراژ یک برنامه یا سریال موفق شود
در دیده شدن خواننده و حتی فیلم یا سریال بسیار بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»