اسماعیل بخشی، فعال کارگری، با وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی آزاد شد


اسماعیل بخشی، فعال کارگری، با وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی آزاد شد9ابان-98
ترفند نخ نما شده تکراری ارگان های اطلاعاتی- امنیتی – قضایی که معترضان از جمله کارگران ناراضی را باضرب وشتم بازداشت و شکنجه و متهم سپس محکوم می کنند و پس از اینکه حبس سنگین صادر گردید .پس ازمدتی  متهمان به طور موقت آزاد می شوند تا به عنوان بررسی  پرونده دادگاه بشکل  شمشیردامکلس علیه متهمان استفاده شود تااز این طریق بتوان  موجب رعب ووحشت و کنترل فضای اعتراضی کارگران محروم وزحمت کش  و سایر متهمات معترض شود.
اسماعیل بخشی (نفر وسط) پس از آزادی از زندان همراه با چند تن از فعالان کارگری و مدنی.
اسماعیل بخشی، ‌نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، روز چهارشنبه هشتم آبان به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.
کانال مستقل کارگران هفت‌تپه در این زمینه نوشت: «صدای ما آزاد شد».
به گزارش کانال‌های تلگرامی نیشکر هفت‌تپه، آزادی آقای بخشی با تودیع وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی انجام شد. پیشتر اعلام شده بود که وثیقه او، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرزانه زیلابی، ‌وکیل او، چند روز پیش خبر داده بود:‌ «با مخالفت ما و لوایحی که درباره تقلیل وثیقه داده شد و نیز با تصمیم قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، میزان وثیقه به ۷۵۰ میلیون تومان کاهش یافت».
آقای بخشی پایان دی‌ماه پارسال با شکایت وزیر اطلاعات بازداشت شد و تاکنون زندانی بود.
این در شرایطی بود که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بارها در جریان اعتصاب‌ها و تجمع‌های خود خواستار آزادی اسماعیل بخشی شده بودند. این خواسته در کنار درخواست برای لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، ‌از خواست‌های اصلی کارگران به شمار می‌رفت.
این فعال کارگری قبل از این هم و در جریان اعتصاب و تجمع هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه در آبان پارسال همراه با سپیده قلیان و ده‌ها کارگر این شرکت بازداشت شد.
او و خانم قلیان پس از آزادی، از شکنجه خود در بازداشتگاه اطلاعات اهواز سخن گفتند. اما وزارت اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد. پس از آن، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پس از انتشار «اعترافات تلویزیونی‌شان» با شکایت محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات، بازداشت شدند.
به دنبال این بازداشت‌ها، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری،‌ امیر امیرقلی و عسل محمدی،‌ چهار تن از اعضای تحریریه اینترنتی گام، که در مورد اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه اطلاع‌رسانی می‌کردند، بازداشت شدند.
این بازداشت‌ها اعتراض تشکل‌های کارگری در ایران و نیز سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری را به همراه داشت.
در واکنش به این اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده در شبکه‌های اجتماعی و نیز از سوی شماری از نمایندگان مجلس از صدور احکام سنگین زندان برای بازداشت شدگان هفت‌تپه، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، دستور رسیدگی به پرونده‌های آنان را صادر کرد.
پس از آن خانم‌ها قلیان و الهیاری و آقایان محمدی‌فرد و امیرقلی در روزهای اخیر با قید وثیقه‌های چند صد میلیون تومانی آزاد شدند.
آزادی آنان همزمان با آزادی مرضیه امیری و عاطفه رنگریز، دو تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال جاری در مقابل مجلس بود.
در این حال،‌ عسل محمدی از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و ندا ناجی، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در تهران هنوز زندانی هستند.
کانال‌های تلگرامی نیشکر هفت‌تپه و منابع خبری/ر.ب/ ک.ر