گزیده ها 9 آبان - 98


گزیده ها 9 آبان - 98
استاندار تهران با اشاره به آبگرفتگی برخی منازل در شهر قدس و بهارستان در سیلاب اخیر در استان تهران گفت: جزیره‌ای فکر کردن و بخشی عمل کردن مشکلات مردم را بیشتر می‌کند.
انوشیروان محسنی بندپی در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران و نخستین جلسه ستاد پیشگیری و هماهنگی و فرماندهی استان تهران گفت: ما با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم و براساس این تغییر اقلیم شرایطی ایجاد می‌شود که هم شدت و مدت زمان بارندگی در دست ما نیست و هم علم هواشناسی از پیش‌بینی شدت و مدت زمان بارش ناتوان است.
وی ادامه داد: از 1 آبان تا 8 آبان، 70 میلیمتر بارندگی در طول یک هفته داشتیم و باید امکانات و اطلاعات و اقدامات پیشگیرانه دراین زمینه داشته باشیم.اقدامات پیشگیرانه میتواند در کاهش خسارات موثر باشد.
استاندار تهران خاطرنشان کرد: در تهران بنا به دلایلی از جمله تجاوز به حریم رودخانه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه کمبود‍‌ ‌امکانات و تجهیزات و واقعیت اقلیمی شهر تهران و 7 رود دره در شهر تهران باید اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم.
محسنی بندپی با بیان اینکه 67 نقطه بحرانی در تهران و 520 نقطه بحرانی در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد: در سیل اخیر در مناطقی چون فتح، آزادگان، جاده مخصوص، بلوار امام علی(ع) با آبگرفتگی مواجه شدیم البته 12نقطه ویژه در تهران داریم که در سیل فروردین امکانات شهرداری مستقر بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه شرایطی فراهم کرد که آسیب چندانی نبینیم البته در سال 98 باید آمادگی بیشتر داشته باشیم. ما در شروع سال آبی بارشهای بیشتری داشتیم بنابراین همه اعضای ستاد مدیریت بحران باید اقدامات گروهی داشته باشند و وظایف محوله قانونی را به خوبی انجام دهند و هم افزایی داشته باشند اگرچه فرودگاه بین‌المللی جایگاه ویژه دارد اما آبگرفتگی خانه مردم نیز برای ما اهمیت دارد.
وی با اشاره به مصوبه وزیر کشور درخصوص تشکیل کارگروه ویژه سیل، گفت: کارگروهی برای پهنه بندی خطرپذیری سیلاب توسط وزیر کشور اعلام شده و باید این کارگروه شکل بگیرد هر رودخانه‌ای که نیازمند لایروبی است از طریق آب منطقه‌ای اعلام و از طریق مناقصه انجام شود.
بندپی با اشاره به آبگرفتگی در شهرهای اطراف تهران گفت: شهرهای پیرامونی ما نیز از این سیلاب تاثیر می‌گیرند در قدس و بهارستان آبگرفتگی منازل داشتیم و باید شن چاله‌ها در این مناطق شناسایی شود و با رعایت ایمنی این شن چاله‌ها برطرف شود و کانالهای طراحی شود که آبها از منازل مردم منحرف شده و به دشتهای فرونشست برود ما به طور میانگین یک میلیمتر فرونشست در روز داریم و می‌توانیم از این طریق مشکلات این دشتها را برطرف کنیم آبخیزداری نیز باید از طرف منابع طبیعی انجام شود.
وی ادامه داد: شهرهای پیرامونی به شدت آسیب پذیر است آب از تهران به طور سطحی عبور می‌کند و در قدس و بهارستان و... انباشت می‌شود باید طرحی داشته باشیم که این آب از شهرها عبور کند و یک طرح بلند مدت نیز باید در این خصوص برای تزریق آب‌های زیرزمینی داشته باشیم. این کار نیازمند تعامل بین همه دستگاهها است و همه باید کمک کنند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای به مناسبت پایان ایام سوگواری اهل‌بیت(ع) و حلول ماه ربیع‌الاول، ضمن شکرگزاری توفیق برگزاری باشکوه مجالس عزاداری ماه‌های محرم و صفر، از همه مسئولان و مجموعه‌های علمی، دینی و تبلیغی خواست برای گسترش اسلام در همه ابعاد و عمل به همه احکام نورانی اسلام بکوشند و بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند.
در بخشی از بیانیه جامعه مدرسین آمده است:خدا را شاکریم، امسال نیز مردم مومن و انقلابی ایران همانند همیشه با برگزاری مجالس عزاداری در ماه‌های محرم و صفر نسبت به تعظیم شعائر دینی اهتمام ویژه‌ای داشتند و در ترویج معارف اسلامی کوشیدند.امروز به برکت انقلاب اسلامی فرصت ترویج معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بیش‌ازپیش فراهم‌شده و نظام اسلامی در احیای باعظمت این مجالس نقش بسزایی داشته است، نقشی که همه مسلمانان به‌ویژه پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در سراسر جهان نیز بر این حقیقت آگاه و معترف‌اند و شاکر و قدردان این نعمت‌ هستند. راهپیمایی بزرگ اربعین و دیگر مجالس و اجتماعات مذهبی نشان می‌دهد گرایش عاطفی به‌سوی دین و شعائر دینی رو به افزایش است و فرصتی گران‌بها برای گسترش همه‌جانبه دین فراهم کرده است. ازاین‌رو، بر همه مجموعه‌های علمی، دینی و تبلیغی لازم است برای گسترش اسلام در همه ابعاد، به‌ویژه ابعاد معرفتی و عمل به همه احکام نورانی اسلام بکوشند.
متاسفانه مقارن با ایام اربعین حسینی و نمایش باشکوه ابراز ارادت جهانی به ساحت قدسی سید الشهداء(علیه‌السلام) و تجلّی هم‌گرایی اسلامی دو ملت عزیز ایران و عراق، شاهد برخی بی‌مبالاتی‌ها در کشور در قالب سوق دادن بانوان به ورزشگاه‌های آقایان بودیم. امری که بی‌شک در مسیر احیای دین و عمل به ارزش‌های اسلام و انقلاب نیست. امروز وظیفه اصلی مسئولان نظام اسلامی حل مشکلات اقتصادی و تامین عزّت و سربلندی ملت ایران است. مع‌الاسف به نظرمی رسد برخی مسئولان می‌کوشند به‌جای حل مشکلات یادشده در هر فرصت حاشیه‌سازی کرده و فضای کشور را دوقطبی کنند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ناصحانه متذکر می‌شود؛ اهتمام به شرع مقدس و تخطی نکردن از احکام دینی در زمره وظایف ذاتی هر مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران است و مسئولان باید بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند و نباید این وظیفه، با حاشیه‌سازی‌ها نادیده گرفته شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تداوم بارش‌ها در کشور تا اوایل هفته آینده گفت: دمای هوا در برخی مناطق کشور بین 5 تا 8 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.
صادق ضیائیان در گفت‌و‌گویی اظهارکرد: با توجه به آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی برای برخی مناطق واقع در شمال غرب، غرب، مرکز، ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی و شمال شرق کشور بارش باران، گاهی به شکل رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد و برای سواحل مرکزی و غربی دریای خزر بارش باران پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان این که این وضعیت طی امروز (9 آبان) در مناطقی از استان‌های واقع در نیمه شرقی کشور و غرب سواحل دریای خزر ادامه دارد،گفت: طی روز جمعه (10 آبان) برای غرب سواحل و بخش‌هایی از شرق بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
به گفته ضیائیان طی این روز در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد خواهیم داشت.
وی با اشاره به این که از روز شنبه (11 آبان) با تقویت جریان‌های شمالی روی دریای خزر بارش در استان‌های گیلان و مازندران تشدید می‌شود، گفت: گستره بارش‌ طی روز یکشنبه (12 آبان) علاوه بر این دو استان، استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را هم در بر می‌گیرد که با کاهش 5 تا 8 درجه‌ای دما همراه است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: طی روز شنبه (11 آبان) برای استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و شمال کرمانشاه نیز رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان با اشاره به این که امروز (9 آبان) دریای عمان و شرق تنگه هرمز مواج است و ارتفاع موج در سواحل دریای عمان بین 2.5 تا 3.5 متر و در شرق تنگه هرمز بین یک تا دو متر پیش‌بینی می‌شود،گفت: روز جمعه مرکز خلیج فارس و دریای خزر مواج خواهد بود.
وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران امروز (9 آبان) کمی ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای 11 و حداکثر دمای 20 درجه سانتیگراد و طی روز جمعه (10 آبان) صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای 10 و حداکثر دمای 19 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
افزایش 58 درصدی بارش باران در تهران
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران از افزایش 58 درصدی بارش باران در استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی، با بیان اینکه میزان بارش در استان تهران از ابتدای مهر ماه تا 6 آبان 43.6 میلیمتر بود، گفت: این مقدار طی مدت مشابه سال گذشته 27.5 میلیمتر گزارش شده است که نشان می‌دهد بارش‌ها در استان تهران نسبت به سال گذشته بیش از 58 درصد افزایش داشت.
سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری گوشی قاپان محله سنایی خبر داد.
سرهنگ علی آقا کارخانه سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: با گزارش متوالی سه سرقت تلفن همراه در محدوده کلانتری 105 سنایی و با توجه به حساسیت موضوع ماموران کلانتری وارد عمل شده و با دریافت مشخصات سارقان نسبت به شناسایی و دستگیری آن‌ها وارد عمل شدند.
به گفته مالباخته‌ها یکی از سارقان با کاپشن قرمز و دیگری نیز با کاپشن سفید مقابل آن‌ها ظاهر شده و نسبت به سرقت تلفن‌های همراهشان اقدام کرده‌اند.
سرهنگ کارخانه گفت: ماموران کلانتری 105 سنایی با گشت زنی در محدوده سرقت هر دو سارق را با توجه به مشخصاتی که مالباخته‌ها اعلام کردند، شناسایی کردند.
وی افزود: پس از تعقیب و گریز متهمان توسط ماموران، آن‌ها دستگیر و در بازرسی بدنی ازآن‌ها 7 عدد تلفن سرقتی کشف شد.
سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه سارقان 23 و 24 ساله هستند، تصریح کرد: مهمان علت سرقت را تحریک دوستان ناباب خود اعلام کردند و گفتند در مهمانی‌هایی که با دوستانمان داشتیم آن‌ها از سرقت‌هایشان برای ما تعریف می‌کردند و از راه پولدار شدن از این طریق برایمان گفتند و ما نیز به همین دلیل وسوسه شده و اقدام به گوشی قاپی از شهروندان کردیم.
وی درباره شیوه سرقت سارقان گفت: متهمان با گشت زنی در سطح شهر به دو شیوه سرقت می‌کردند، در وهله اول با شناسایی افرادی که در داخل خودرو درحال مکالمه با تلفن همراه خود بودند، کرده و در فرصت مناسب و با پایین بودن شیشه خودرو اقدام به سرقت می‌کردند.
سرهنگ کارخانه گفت: سارقان در اقدام بعدی افرادی را که درحال پیاده روی بودند را از پشت سر صدا زده و به محض برگشتن آن‌ها، گاز اشک آور را به شهروندان نشان داده و تلفن همراهشان را پس از ترساندنشان به سرقت می‌بردند.
به گفته سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت 7 مالباخته به کلانتری دعوت و تلفن‌های همراهشان به آن‌ها تحویل داده شد و برای متهمان نیز پرونده تشکیل و درحال اقدامات تکمیلی در خصوص آن‌ها هستیم.