برزیل خواستار عضویت در اوپک شد


برزیل خواستار عضویت در اوپک شد9ابان-98 
ژائیر بولسونارو می‌گوید: اگر برزیل در میان شش تولیدکننده بزرگ نفت جهان باشد می‌تواند به ثبات بازار جهانی نفت کمک کند.
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، روز چهارشنبه هشتم آبان گفت علاقمند است که کشورش به اوپک بپیوندد.
رئیس‌جمهوری برزیل این سخنان را در آستانه حراج گسترده حق بهره‌برداری از منابع نفت اعلام کرد که تولید این کشور را به سرعت افزایش خواهد داد.
عضویت در اوپک به احتمال زیاد باعث محدودیت تولید نفت برزیل خواهد شد و طرح‌های مربوط به افزایش تولید را زیر سئوال خواهد برد.
اوپک که ۱۴ کشور تولیدکننده نفت عضو آن هستند از سال ۲۰۱۷ با هدف افزایش بهای نفت با چندین کشور تولیدکننده منهای برزیل در مورد محدود کردن تولید توافق کرده است.
آقای بولسونارو در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض گفت: «من شخصا بسیار علاقمندم که برزیل عضو اوپک شود».
اوپک، سازمان کشورهای صادر کننده نفت، در سال ۱۹۶۰ تاسیس شده و در صورت پیوستن برزیل به آن، این کشور یکی از مهم‌ترین تولیدکننده‌های نفت خواهد بود که به عضویت این سازمان در می‌آید.





با در نظر گرفتن میزان فعلی تولید نفت برزیل، این کشور به سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بدل خواهد شد که توليد آن بسیار بیشتر از سایر اعضای جدید این سازمان مثل کنگو و گینه استوایی است.
آقای بولسونارو گفت قبل از اتخاذ چنین تصمیمی باید با وزیران اقتصاد و انرژی برزیل مشورت کند. او افزود، ذخایر نفت برزیل از بسیاری از کشورهای عضو اوپک بیشتر است و اگر برزیل در میان شش تولیدکننده بزرگ نفت جهان باشد می‌تواند به ثبات بازار جهانی نفت کمک کند.
نمایندگان کشورهای عضو اوپک گفتند هر چند برزیل تاکنون درخواست رسمی برای پیوستن به این سازمان را مطرح نکرده ولی گفت‌وگو در مورد عضویت آن جریان دارد.
طبق آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، میزان استخراج نفت در منابع دریایی برزیل رو به افزایش بوده و در ماه اوت امسال به حدود ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید.
با این حجم تولید که بیش از ۱۰ درصد کل تولید اوپک است در صورت پیوستن برزیل به این سازمان، این کشور پس از عربستان سعودی و عراق در رتبه سوم قرار خواهد گرفت.
دولت برزیل تاکنون مشارکت ۱۴ شرکت در حراج بهره‌برداری از منابع نفتی کشور را که ماه آینده انجام می‌شود، تایید کرده است. به گفته «ای‌ان‌پی»، شرکت دولتی کنترل صنعت نفت برزیل، حجم این قراردادها بالای ۲۵ میلیارد دلار است.
حراج حق بهره‌برداری از منابع نفتی قرار است روز ششم نوامبر انجام شود و مربوط به میدان‌های نفتی واقع در سواحل جنوب شرقی برزیل است. در این حراج علاوه بر شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی، شرکت‌های نفتی دولتی نیز شرکت خواهند کرد.
حجم تولید نفت برزیل از بسیاری از کشورهایی که در سال‌های اخیر به اوپک پیوسته و یا از این سازمان خارج شده‌اند، بیشتر است. نیجریه با تولید دو میلیون بشکه در روز در سال ۱۹۷۱ به اوپک پیوست و هنوز عضو این سازمان است.
اکوادور در نظر دارد در سال ۲۰۲۰ از اوپک خارج شود و قطر در سال جاری به عضویت خود پایان داد.
گینه استوایی در سال ۲۰۱۷ و کنگو در سال ۲۰۱۸ به اوپک پیوستند.
با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر