نگاه بازجویانه اوین نامه به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب .


نگاه بازجویانه اوین نامه کیهان سربازجو شریعت نداری به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب . 11 آبان -98
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه در مطلبی با عنوان «سياسي‌كاري در FATF» نوشت: «مخالفان پيوستن به كنوانسيون اقدام مالي، به دولت و تيم اقتصادي كابينه، به دليل وضعيت موجود خرده مي‌گيرند و بعضا در مصاحبه‌هاي‌شان نيز مشاهده مي‌شود كه طلبكار شرايط فعلي نيز هستند... اين در حالي است كه جناح محافظه‌كار كه اين روزها به منتقدان اصلي لوايح FATF تبديل شده‌اند بايد مسئوليت مشكلاتي كه به دليل قطع ارتباط با كشورهاي ديگر ايجاد شده را بپذيرند... نكته ديگر نيز سخت بودن شرايط فعلي معيشتي است. در دهه ابتدايي پس از انقلاب سرمايه اجتماعي بالا بود و مردم به‌ شدت حامي حاكميت بودند. در آن سال‌ها مردم مشكلات را تحمل مي‌كردند اما در اين چند سال اخير و به دليل چند دوره تحريم سخت و برخي بي‌تدبيري‌هاي موجود، شرايط پيچيده‌تر شده و نارضايتي‌هايي وجود دارد و نمود يكي از آنها نيز در اعتراضات دي‌ماه سال 96 ديده شد. بنابراين مخالفين FATF بايد دليل قانع‌كننده‌اي براي ابراز مخالفت خود به افكار عمومي ارايه دهند. در غير اين‌ صورت بايد مسئوليت تبعات منفي رخدادهاي پس از آن را بپذيرند و خود را حامي مردم ننامند. تبعاتي كه همين الان هم مي‌توان آن را در هشدارهاي برخي كارشناسان ديد.» گفتنی است دولت روحانی و شبکه رسانه‌ای زنجیره‌ای حامی ‌آن‌که با گره زدن حل مسائل اقتصادی کشور به مذاکره و نگاه به غرب برجام را به نظام تحمیل کردند که نتیجه‌ای جز خسارت محض نداشت، امروز نیز اقتصاد را گروگان گرفته و با دوگانه‌سازی‌های غلط حل مسائل اقتصادی کشور را به پذیرش فرامین گروه ویژه اقدام مالی(FATF ) توسط نظام گره زده‌اند. این در حالی است که بنا به اذعان صریح مقامات آمریکایی شفافیت و ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در FATF، نه ابزاری برای گرفتن بهانه از غرب بلکه عاملی برای موثرتر و هدفمند شدن تحریم‌های آمریکا در سطح جهان است و FATF نیز در نقش بازوی بین‌المللی وزارت خزانه‌داری آمریکا عمل خواهد نمود.جریان حامی ‌لوایح استعماری FATF در دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای آن برای تحمیل این لوایح به نظام و جلب رضایت غرب، دست به هر اقدامی ‌از جمله دوگانه‌سازی‌های جعلی و تهدید نظام به شورش می‌زنند و خواسته یا ناخواسته در پازل‌ ترامپ و مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا حرکت می‌کنند، امری که باید با هوشیاری کامل از آن اجتناب کرد و مانند برجام وارد چاهی نشد که تا سال‌ها کشور گرفتار خروج از آن باشد.
نباید مشکلات کشور را به گردن دولت بیندازیم!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«رضايت مردم، عدالت و تامين معيشت مردم نقش پدافند غيرعامل را دارد که بر پدافند عامل مقدم و مهم‌تر است و هزينه‌اي هم ندارد. با اين حال با وقوع چنين شرايطي بايد همه دست به دست هم دهند و در جهت برون‌رفت از مشکلات به دولت کمک کنند و هيچ‌کس نيز خود را کنار نکشد. هر دستگاهي در به‌وجود آمدن شرايط فعلي سهمي دارد و بايد به اندازه همان سهم مورد بازخواست قرار گيرد. اين‌طور نيست که فقط دولت را مقصر بدانيم و بگوييم ساير نهادها در بروز چنيني شرايطي مقصر نيستند». بر طبق مستندات متعدد، 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است. اما متأسفانه کارنامه دولت در حوزه اقتصاد به شدت ضعیف و غیرقابل دفاع است. رسانه‌های زنجیره‌ای در پی آن هستند تا با انکار نقش دولت در ایجاد وضع فعلی، زنگ حساب دولت را به حاشیه ببرند.
تقلا برای ایجاد اختلاف میان اصولگرایان
روزنامه آفتاب یزد در شماره پیشین خود به طرزی مضحک سعی کرده تا میان جناح اصولگرایان انشقاق ایجاد کرده و به نوعی کاملاً زیرکانه خواسته تا قالیباف را به دادن لیستی مستقل در انتخابات مجلس ‌ترغیب کند. همه اینها در حالی است که خود این گزارش در ابتدا آورده: «دیروز برخی اصولگرایان از جمله اعضای موتلفه خبر دادند که شهردار اسبق تهران لیست مستقل در انتخابات مجلس نمی‌دهد.» سپس این گزارش افزوده است: «در عالم سیاست، دقیقه نود می‌تواند همان دقیقه نخست باشد و نیز دقیقه نود می‌تواند حتی پیش از شروع هر تحرک و اظهارنظری شکل بگیرد و این‌بار دقیقه نود برای باقر قالیباف، ماه‌ها پیش از شروع رقابت‌های جدی انتخاباتی معنا پیدا کرده است.» اما مضحک‌ترین بخش این گزارش آنجاست که ابتدا از قول کسی که دچار اعوجاج فکری است نقل قولی به این شکل آورده: «حرف سه سال قبلِ صادق زیباکلام در گفت‌وگو با آفتاب یزد که در اظهارنظری عجیب و متهورانه گفته بود: «من همیشه به آقایان قالیباف و محسن رضایی گفته‌ام که اگر شما «سر اصلاحات را هم از بیخ ببرید» اصولگرایان شما را به‌عنوان نامزد اصلی‌شان قبول نمی‌کنند.» سپس در ادامه نوشته: «[حرف زیباکلام] را حمیدرضا‌ ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در آبان 98 تکرار کرد با این تعبیر که: «به هیچ وجه قرار نیست آقای قالیباف در انتخابات آینده لیست مستقلی برای انتخابات ارائه بدهند.» راستی میان سخن زیباکلام و حمیدرضا‌ ترقی چه ارتباطی هست؟ دلیل اینکه چگونه این روزنامه زنجیره‌ای در کاری خنده‌دار و غیرحرفه‌ای این دو سخن را با هم یکی دانسته به واهمه آنها از انتخابات پیش‌رو بازمی‌گردد.
امید با «اعتدالی‌ها» و «شعار» حاصل نمی‌شود
روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «احیای جنبش اصلاحات» نوشت: «در طی ماه‌های گذشته نیروها و جریاناتی که بعضاً خود عامل رسیدن اصلاحات به چنین وضعیت شکننده‌ای شده‌اند، همچنان داعیه‌دار راهبری و مدیریت اصلاحات شده‌اند. در صورتی که سپردن زمام امور اصلاح‌طلبی به دست این طیف مورد انتقاد، نه تنها‌ ترمیم‌کننده نخواهد بود بلکه با اعتماد زخم‌خورده مردمی، تنش‌ها را تشدید می‌نماید. این نوع رویکرد که با تابلو اصلاح‌طلبی بهبودخواه به دنبال احیای اعتبار مردمی ‌اصلاحات است عملاً ناتوان از بازسازی امید اجتماعی خواهد بود، چرا که امید ملی و اجتماعی صرفا با شعار و آن هم توسط کسانی که در شرایط فعلی عامل تنزیل و تحویل اصلاح‌طلبی به‌صورت تخفیف‌آمیزی از اعتدال شده‌اند، حاصل نخواهد شد
اگر خواهان شفافیت هستید...
روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج‌شنبه با ‌اشاره به اظهارات هفته گذشته جهانگیری، نوشت: «اولین مسئله پاسخ به ایراد اتهام دروغین؛ مثل دروغ‌های آمدنیوزی علیه دولت بود که مدعی هستند 18 میلیارد دلار 4200 تومانی به تاراج رفته و اتلاف شده است. آقای جهانگیری توضیح داد که این 18 میلیارد دلار گشایش اعتبار شده، معلوم است که به چه کسی داده شده و برای چه مصرفی داده شده است. اینکه با دلار 4200 تومانی موافق یا مخالف باشیم یک بحث است، اینکه معلوم است آنها به چه کسانی داده شده‌ بحث دیگری است. حال از اینجا به بعد است که باید به دو نکته ‌اشاره کرد. اول اینکه آیا همه کسانی که این ارز را گرفته‌اند کالایی وارد کشور کرده‌اند یا خیر؟ و دوم اینکه آیا واردکنندگان آنها را مطابق ضوابط در داخل کشور توزیع کرده‌اند یا خیر؟ برای پاسخ به این دو پرسش، بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط باید اولاً لیست‌گیرندگان این ارزها را منتشر کنند و بعد نشان دهند که آیا به ازای ارز دریافتی چیزی وارد کشور شده یا خیر و اگر بلی چگونه توزیع شده است؟ سپس هر کسی که در هر مرحله تخلف کرده، باید به اتهامش در دستگاه قضایی رسیدگی و مجازات شود. بنابراین انتظار می‌رود که دوباره کل این فرآیند اطلاع‌رسانی شود تا معلوم گردد این دروغی که علیه دولت می‌گویند از کجا ریشه گرفته است؟» خیلی خب؛ اگر این‌چنین است، پس مقامات ارشد دولت مسئولیت ارز 4200 تومانی را بر عهده بگیرند و سعی نکنند مسئولیت آن را به دیگری نسبت دهند. نوبخت گفته بود: «باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز 4200 به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد.» ارگان دولت همچنین نوشت: «سومین بخش سخنان آقای جهانگیری مربوط به لوایح گیر کرده در فرآیند تصویب است. لوایح پالرمو و CFT به‌نظر می‌رسد که اوج عصبانیت آنان در این بخش است که اقدام به تحریف سخنان جهانگیری کردند. اگر وی آن‌طور گفته بود که آنان می‌گویند، دیگر نیازی به پیگیری تصویب نهایی نداشت. ولی مشکل مخالفان کجا بود؟ آنجا که گفت جلسات مجمع تشخیص مصلحت را شفاف کنید تا معلوم شود چه کسانی موافق و مخالف این لوایح هستند و منطق آنان چیست؟ مردم باید بدانند که چه کسانی با این لوایح مخالف هستند؟» اولا،‌ ترکیب و هویت موافقان و مخالفان سی اف تی و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به اظهارنظرهای آشکار آنان معلوم است. دوما، دولت اگر خواهان شفافیت است، می‌تواند فایل صوتی جلسه‌ای را که در آن تصمیم ارز 4200 تومانی گرفته شد، منتشر کند.
«
این دفعه آخرِ» چهارم!
روزنامه شرق در شماره روز پنج‌شنبه خود طی گزارشی به موضوع FATF پرداخت و در سطر بالای تیتر مطلب خود نوشت: «هشدار مسئولان درباره سوءاستفاده آمریکا از تصویب نکردن لوایح پالرمو و CFT». لازم به یادآوری است که پیش از این نیز بارها این سخن که آمریکا از عدم تصویب لوایح استعماری FATF در ایران خشنود است توسط برخی دولتمردان و مدیران و روزنامه زنجیره‌ای مطرح شده بود. این کژتابی در مورد خواست آمریکا در حالی مطرح شده است که تنها در یک مورد پمپئو، وزیرخارجه آمریکا همین اواخر عصبانیت خود را از عدم تصویب این لوایح در ایران ابراز کرده و خواسته بود تا این لوایح هرچه سریع‌تر تصویب شود. در بخشی از این گزارش آمده: فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در حیاط هیئت دولت گفت: «در بحث FATF ما چندین بار درخواست تمدید کردیم که موافقت کردند، اما این‌بار به ما هشدار دادند این آخرین مهلت است و دیگر قابل تمدید نیست». وی با بیان اینکه زمان واقعی ما برای تعیین تکلیف این موضوع کمتر از چهار ماه است، افزود: «یک ماه پیش از اجلاس اصلی، نشست مقدماتی تشکیل می‌شود که ما باید گزارشی از کار را قبل از اجلاس مقدماتی ارائه کنیم تا در آنجا بررسی شود». وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: «طبیعی است اگر در مهلت تعیین‌شده این کار انجام نشود، به‌صورت خودکار وارد بلک لیست می‌شویم که برای خروج از بلک لیست باید «برنامه اقدام» بنویسیم که امکان دارد شرایط سخت‌تری در آن مطرح شود». دژپسند افزود: «ما در حال حاضر تلاش‌های خود را انجام داده، گزارش‌ها را ارائه و جلسات را برگزار می‌کنیم تا به‌گونه‌ای عمل شود که مشکلی رخ ندهد.» FATF چندین بار در طول دو سه سال گذشته، تهدید کرده که اگر ایران همکاری نکند، او را در لیست سیاه قرار می‌دهد و این آخرین بار است (!) اما به اعتبار اینکه گردانندگان آمریکایی این مافیای اطلاعاتی، به همکاری دولت ایران برای انسداد مجاری دور زدن تحریم‌ها نیاز راهبردی دارند، بنابراین همچنان امیدوارند فشارهایی که در داخل ایران تقویت هم می‌شود، بتواند در تصمیم نهایی ایران موثر واقع شود. غربی‌ها این رفتار تهدید و مهلت دادن را بهتر از نهایی کردن ماجرا با ایران می‌دانند که یکسره، راه نفوذ اطلاعاتی آنان را می‌بندد.