اعتراضات روز شنبه در هنگ‌کنگ به خشونت کشیده شد


اعتراضات روز شنبه در هنگ‌کنگ به خشونت کشیده شد  12 آبان – 98 
معترضان می‌گویند چین سعی در نقض آزادی‌های مشروع هنگ‌کنگ دارد
اعتراضات در هنگ‌کنگ با حمله بخش کوچکی از معترضان خشمگین به دفتر خبرگزاری رسمی چین، «شینهوا»، پرتاب کوکتل مولوتف به ایستگاه‌های مترو و پلیس، و همچنین استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و گاز فلفل به خشونت کشیده شد.
از پنج ماه پیش، آخر هفته‌ها متعرضان در هنگ‌کنگ به خیابانها می‌آیند و برخی از این اعتراضات خیابانی نیز به خشونت کشیده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای پلیس به سمت هزاران معترض در پارک جنوب شهر گاز اشک‌آور پرتاب کردند. از سویی برخی معترضان نیز در حالی که صورت خود را با ماسک پوشانده بودند به ماشینهای آب‌پاش و پلیس، کوکتل مولوتف پرتاب کردند.


معترضان ضد دولت در هنگ‌کنگ 


گفته می‌شود چندین مغازه نیز توسط معترضان مورد هدف قرار گرفته است.
اعتراضات در هنگ‌کنگ پنج ماه پیش به لایحه استرداد مجرمین به چین آغاز شد و اگرچه رهبران هنگ‌کنگ این لایحه را لغو کردند، اما اعتراضات فروکش نکرد. معترضان می‌گویند چین سعی در نقض آزادی‌های مشروع هنگ‌کنگ دارد. گزارش‌هایی نیز از خواندن سرود ملی بریتانیا و آمریکا در اعتراضات هنگ‌کنگ منتشر شده است که پیامی آشکار برای چین دارد.
در سال ۱۹۹۷ بریتانیا پس از چیزی حدود ۱۵۰ سال حکمرانی، اداره امور هنگ‌کنگ را به چین تحويل داد.
هنگ‌کنگ بر اساس سیستم «یک کشور، دو سیستم» اداره می‌شود که حدی از خودمختاری در این منطقه را تضمین کرده است. اما معترضان معتقدند که دخالت‌های دولت مرکزی چین این سیستم را به خطر انداخته است.
چین این ادعا را رد می‌کند و استفاده از زور در مقابل معترضان را منتفی ندانسته است.
با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ف.ق/س.ن