تضعیف ساختار سیاسی، مبارزه با فساد را در عراق و لبنان دشوار می‌کند

تضعیف ساختار سیاسی، مبارزه با فساد را در عراق و لبنان دشوار می‌کند  10 آبان-98
 تازمانی که عوامل نفوذی رژیم و لایت فقیه وپاسداران  از مراکز قدرت و دولت های عراق ولبنان پاک سازی نشوند محال است امکان مبارزه با فساد دراین دوکشور اجراشدنی باشد.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مردم عراق و لبنان نباید اسیر برنامه‌های دشمن در افزایش هیجانات شوند، زیرا تضعیف ساختار سیاسی، مبارزه با فساد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
تضعیف ساختار سیاسی، مبارزه با فساد را در عراق و لبنان دشوار می‌کند
جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری مطالبات به حق مردم لبنان و عراق در چارچوب ساختارهای قانونی این کشور گفت: دشمن، امنیت را به عنوان اساسی‌ترین و محوری‌ترین عامل در عراق و لبنان هدف گرفته است.
وی افزود: امنیت هم اکنون در دید مردم دو کشور عراق و لبنان ناپیدا است و با ایجاد عصبانیت و هیجانات فراوان مردم این دو کشور را از توجه به مقوله امنیت بازداشته است.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: استکبار جهانی و ایادی منطقه‌ای آنها تلاش زیادی کردند تا با برنامه‌ریزی لازم و هزینه‌های فراوان مردم 2 کشور عراق و لبنان را بر مرکب عصبانیت و هیجانات سوار کرده و به سمت تخریب دو کشور سوق دهند.
قنادباشی گفت: دشمن تلاش زیادی کرده است تا با سواستفاده از موقعیت به وجود آمده ساختارهای سیاسی عراق و لبنان را تخریب کرده و این موضوع ارزشمند را از دو کشور مهم منطقه بگیرد. ضمن اینکه بنا دارد مهمترین دستاورد این دو کشور در سال‌های اخیر را نابود کرده و اجازه ایجاد آرامش را در دو کشور ندهد.
وی افزود: با آنکه بعد از ایجاد امنیت در عراق و لبنان ساختارهای سیاسی و حاکمیتی در این دو کشور برقرار شده است، اما به نظر می‌رسد که استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع منطقه به دنبال نابودی این موضوعات هستند.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با آنکه برخی اصلاحات مربوط به انتخابات در قانون اساسی لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصویب شده است و به سمتی رفته‌اند که همه اقوام و طایف در این کشور مشارکت لازم را داشته باشند اما به نظر می‌رسد که این موضوع به هیچ وجه به مذاق دشمنان خوش نیامده و درصدد تخریب آن هستند.
قنادباشی افزود: از زمانی که ساختار سیاسی جدید در عراق با دموکراسی شکل گرفته است و مردم‌سالاری در این کشور برقرار شده است لذا دشمن تلاش کرده تا این ساختار را زیر سؤال برده و مشکلات این کشور را به ضعف در ساختارها مرتبط بداند.
وی گفت: مشکلات فعلی عراق فقط اقتصادی و باید براساس برنامه‌های اصولی و اساسی و اقدامات لازم در راستای فسادزدایی حل شود.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مردم عراق و لبنان که در مسیر مقابله با فساد هستند و بنا دارند تا با اجرای برنامه‌های راهبردی و محوری کشور خود را قوی‌تر کنند، باید بدانند که فقط براساس ساختار سیاسی فعلی که در اختیارشان است می‌توانند این موضوع را محقق کنند.
قنادباشی اظهار داشت: وقتی ناامنی در یک کشور ایجاد شود هیچ چیزی مصون نخواهد ماند و وقتی ناامنی با هرج و مرج شکل بگیرد دیگر نمی‌توان اقدامات سازنده در یک کشور را به عینه دید.
وی افزود: دشمن با ایجاد ناامنی و اغتشاش در دو کشور عراق و لبنان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا هیچ برنامه‌ اقتصادی و اصلاحات لازم شکل نگیرد.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: توصیه مقام معظم رهبری به مردم عراق و لبنان کاملاً دلسوزانه بوده و براساس تحلیل‌های واقع‌بینانه صورت گرفته است چرا که اقتدا عراق و لبنان بسیار مهم است و فرمایش‌های اخیر ایشان به منظور آن بوده است که مردم این دو کشور در تله‌های دشمن قرار نگیرند.
قنادباشی گفت: مردم عراق و لبنان باید بدانند که نباید اسیر برنامه‌های دشمن در افزایش هیجان شده و عصبانی شوند لذا تضعیف ساختار سیاسی و ایجاد ناامنی دسترسی مردم عراق و لبنان را به اهدافشان سخت‌تر خواهد کرد.
وی افزود: باید فهم و درک لازم از سوی دلسوزان این دو کشور مدنظر مردم عراق و لبنان ایجاد شود و آنها بدانند که عصبانیت‌ها منجربه از بین رفتن زیرساخت‌ها و برنامه‌های ضد فساد و اصلاحات واقعی خواهد شد.