"طرح توسعه دانشگاه تهران" میراث معاصر پایتخت را به خطر می‌اندازد"

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران نظر معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر رد مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران را نادرست خواند.
زهرا نژادبهرام (عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح توسعه دانشگاه تهران اظهار داشت: در اردیبهشت ماه مصوبه توقف طرح توسعه دانشگاه تهران به تصویب رسید و دانشگاه شش ماه فرصت داشت تا طرح را بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به شورای شهر ارائه دهد که متاسفانه هنوز آن را ارائه نکرده است.
او ادامه داد: تاکنون شهرداری دوبار به دانشگاه تهران در خصوص ارائه طرح پیشنهادی خود به شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری تذکر داده است که تاکنون به این تذکر نیز توجهی نشده است.
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران نه تنها طرح پیشنهادی خود را ارائه نداده، بلکه به رئیس جمهور شکایت نیز کرده است، اظهار داشت: در این مدت دانشگاه تهران به رئیس جمهور شکایت کرد و آقای روحانی شکایت دانشگاه را به معاونت حقوقی ارجاع داد و آنها پس از بررسی، نظر خود را مبنی بر اینکه مصوبه با مصوبات قبلی مغایرت دارد به رئیس جمهور اعلام کردند.
نژادبهرام ادامه داد: وزیر راه وشهرسازی نیز در پاسخ به نظر معاونت حقوقی نظرات خود را به رئیس جمهور ارجاع داده اند، اما نکته مهم این است که شورای عالی شهرسازی تنها مرجع تعیین کننده طرح های توسعه شهری است که می تواند طرح های توسعه را تایید، تصویب، رد و یا تغییر دهد.اگر قرار است، چنین مصوبه ای لغو یا کم اثر شود، باید مراجع ذی صلاح حقوقی به آن ورود کنند.
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به حضور چندین وزیر و معاون وزیر در جلسات شواری عالی شهرسازی که از مرجعیت کافی برای تصمیم گیری برخوردار هستند، گفت: تا جایی که مطلع هستم در شورای عالی معماری و شهرسازی 5 وزیر و چندین معاون وزیر حضور دارند و مصلحت شهر برای آنها اولویت دارد.
او با اشاره به تلاش های 20 ساله ساکنان اطراف دانشگاه تهران برای صیانت از حقوق خود گفت: شهروندان اطراف دانشگاه در حدود 20 سال است که درگیر طرح توسعه دانشگاه هستند و آنچه مصوب و مورد تایید هیات وزیران است "طرح ساماندهی" است که با طرح توسعه متفاوت است، اما اقدامی که اکنون دانشگاه تهران انجام می دهد "طرح توسعه" است، که با "تملک" و "تصرف" همراه است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، تصریح کرد: براساس قانون هر طرح شهری اگر نتواند طی 5 سال به جواب برسد باید متوقف شود؛ این طرح 20 سال طول کشیده و هنوز نتواسته به جواب برسد، در نتیجه طبیعی است که شهروندان نباید تاوان آن را بپردازند؛ به ویژه اینکه این منطقه یکی از بهترین بافت های زنده حیات شهری تهران است که میراث تاریخ معاصر سیاسی ایران را در خود دارد و تاثیر آن در جهان و منطقه غیرقابل انکار است.
او گفت: چگونه می شود با چنین ظرفیتی که تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده اینگونه برخورد کرد؟
نژادبهرام اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مدافع مصوبه خود پیگیر مسئله است و شورای عالی شهرسازی تنها مرجع رسیدگی به این طرح است و هیچ مرجع دیگری نمی تواند راجع به طرح های توسعه شهری حتی معاونت حقوقی رئیس جمهور تصمیمی بگیرد، چرا که یک کار تخصصی است و وزارت راه و شهرسازی نیز مدافع نظریه خود در شورای عالی شهرسازی خواهد بود و آن را پیگیری می کند.
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: طبیعی است که اگر مصوبه ای به هر دلیل بخواهد نقض یا متوقف شود، باید مراجع حقوقی بالادست مانند دیوان این اقدام را آن را انجام دهند.
وی گفت: شهرداری براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی عمل می کند و تصمیم گیرنده نهایی شهرداری نیست و برمبنای تصمیمات شورای عالی شهرسازی اقدام می کنیم، اما پیگیر این مصوبه هستیم و هنوز لغو نشده است.