آمریکا علی اکبر صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم کرد

آمریکا علی اکبر صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم کرد11-بهمن-98
تصمیم به تحریم صالحی و سازمان زیرنظر او می‌تواند روی برنامه غیرنظامی هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ بهمن سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آن، علی اکبر صالحی، را تحریم کرد.
بر اساس بیانیه این وزارتخانه، آقای صالحی در فهرست ویژه اشخاص و نهادهای تحریمی قرار گرفته است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید تصمیم به تحریم صالحی و سازمان زیرنظر او می‌تواند روی برنامه غیرنظامی هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد چرا که سازمان انرژی اتمی مسئول برنامه اتمی کشور از جمله خرید قطعات برای سایت‌های هسته‌ای است.
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در این زمینه به خبرنگاران گفت: «ما تمام تحولات برنامه هسته‌ای را زیرنظر داریم و در صورتی که تحولات ایجاب کند، وزیر خارجه (مایک) پومپئو می‌تواند به همه این پروژه‌ها خاتمه دهد».
او درباره تحریم علی اکبر صالحی گفت: «سازمان انرژی اتمی نقش مهمی در نقض تعهدات هسته‌ای ایران دارد. این سازمان محدودیت ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی را نادیده گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شخصا کار نصب سانتریفوژهای جدید پیشرفته برای گسترش ظرفیت غنی‌سازی را دنبال کرده است».
وزارت خزانه‌داری آمریکا در عین حال به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه داده است تا به همکاری با سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهند تا روند دستیابی تهران به سلاح اتمی را سخت‌تر کند.
دولت آمریکا معافیت همکاری اتمی شرکت‌های این چند کشور عضو برجام را از تحریم هسته‌ای ایران برای ۶۰ روز دیگر تمدید کرد.
با وجود تحریم‌ها علیه تهران، کشورهای اروپایی، چین و روسیه در راکتور آب سنگین اراک، نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و دیگر بخش‌های غیرنظامی با ایران همکاری اتمی دارند.
تصمیم ایران همزمان با افزایش شدید تنش بین ایران و آمریکا اعلام شده است.
یک دیپلمات غربی گفته است که «بین وزارت خزانه‌داری و خارجه ایالات متحده در این زمینه تفاوت دیدگاه وجود داشت. ولی وزارت خزانه‌داری برنده شد».
وی که نامش فاش نشده است افزود: «تمایل به اعمال تحریم‌های بیشتری بود ولی برخی دیگر استدلال می‌کردند که این معافیت‌ها برای اطمینان در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای حیاتی است».
این دیپلمات غربی اظهار داشت: ایالات متحده احتمالا به این دلیل معافیت نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر را تمدید کرد چون شرکت روسی فعال در این تاسیسات، همچنین تامین‌کننده سوخت هسته‌ای تاسیسات آمریکایی است و تحریم آن می‌توانست برای دولت ایالات متحده دردسر ایجاد کند.
واشینگتن نوامبر گذشته پس از اینکه ایران فعالیت‌های هسته‌ایش را در سایت فردو از سر گرفت، معافیت‌های مربوط به این سایت غنی‌سازی اورانیوم را لغو کرد.
رویترز می‌گوید لابی‌های گسترده ای در واشینگتن در جریان بود تا آخرین معافیت‌های هسته‌ای دولت دونالد ترامپ علیه ایران لغو شوند. هنوز مشخص نیست که چرا آمریکا تصمیم گرفت این معافیت‌ها را تمدید کند.
ایران بر اساس توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ با شش قدرت جهانی شامل روسیه، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف یا تعدیل کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شوند.
با این حال، دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد.
جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت امسال و در واکنش به اقدامات آمریکا، طی پنج مرحله تمام محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام را متوقف کرد و اعلام کرد که دیگر «با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا/ ک.ر