مرد ایرانی با تظاهر به معلولیت میلیون‌ها کرون از صندوق بیمه سوئد کلاهبرداری کرد

مرد ایرانی با تظاهر به معلولیت میلیون‌ها کرون از صندوق بیمه سوئد کلاهبرداری کرد  11-بهمن-98
sweden_013020.jpg
العربیه - روزنامه «افتونبلادت» سوئد در گزارشی رو شدن دست یک مرد ایرانی پس از آن‌که به مدت 9 سال تظاهر به فلج بودن می‌کرد، خبر داد. این مرد توانسته بود با فریبکاری و کلاهبرداری، 15.6 میلیون کرون از صندوق بیمه سوئد کمک دریافت کند.
همچنین به گزارش سایت «استکهلمیان» این مرد 48 ساله متولد سنندج در ایران است که در سال 2002 به عنوان پناهنده از ایران به سوئد آمده و در سال 2006 شهروند سوئد شده و ساکن شهرهای «اوپلندس وسبی» و «اوره برو» بود که در دادگاه بدوی شهر «اوره برو» به اتهام «کلاهبرداری سنگین» تحت محاکمه قرار گرفته است.
«تظاهر به معلولیت» در سال 2010 و «سوءاستفاده از کمک‌های سوئد به معلولین» که مبلغ آن 15.6 میلیون کرون بوده و تحت عنوان «کمک‌های دستیاری» (assistansersättning) از صندوق بیمه سوئد به این فرد پرداخت شده، اتهاماتی است که علیه «فریدون م» در دادگاه مطرح شده است.
این مرد توانسته بود یک پزشک شاغل در بخش «نورولوژی» بیمارستان کارولینسکا در استکهلم را به مدت نزدیک به 9 سال فریب دهد و با استفاده از گواهی‌های همین پزشک دست به کلاهبرداری بزند.
به گفته دادستان، پزشک مربوطه از «بیخ و بن فریب خورده است»، اما شهروندان در شبکه های اجتماعی معتقدند که پزشک مربوطه نیز همدست این کلاهبرداری بوده و بخشی از این مبلغ کلان به او پرداخت شده است.
دادستان «آندرش پرشون» علیه این مرد ایرانی مدارکی از جمله؛ ساعت‌ها کلیپ‌های ویدیویی شخصی، تصاویر، فیلمبرداری‌های مخفیانه و تجسسی پلیس، ارائه کرده که نشان می دهد او یک فرد کاملا سالم است و می تواند همه امور روزانه خود را انجام دهد.
در یکی از فیلم های مخفی گرفته شده از این فرد، او سکوی فلزی شیب داری را که معلولین از آن به عنوان پل برای ورود به محل زندگی خود استفاده می‌کنند روی شانه بلند کرده است. این سکوی فلزی شیب دار یک روز قبل از اینکه قرار بود یک کارمند صندوق بیمه برای انجام یک دیدار با او به منزلش برود توسط این مرد ایرانی، خریداری شده بود.
بر اساس این گزارش، در این پرونده کلان کلاهبرداری جمعا هشت نفر تحت محاکمه قرار دارند که بیشتر آنها اعضای شرکت «کمک‌های دستیاری شخصی» REHA Personlig Assistans AB هستند که یک «کمک دستیاری شخصی» که اصولا وجود خارجی نداشته است را به مدت نزدیک به 9 سال در رابطه با این کلاهبرداری سازمان‌دهی کرده است.
مدیر این شرکت یک مرد عراقی است که در سال 2007 از آلمان به سوئد مهاجرت کرده و در سال 2012 شهروند سوئد شده است. این کلاهبرداری کلان از سیستم رفاهی سوئد بر موج پناهنده ستیزی و مهاجرستیزی موجود در سوئد افزوده است.
گفتنی است، مجازات جرم «کلاهبرداری سنگین» که این مرد ایرانی به آن متهم است در سوئد حداکثر چهار سال زندان است.