سفیر چین در تهران: سازمان جهانی بهداشت توصیه به خروج اتباع خارجی نمی‌کند


سفیر چین در تهران: سازمان جهانی بهداشت توصیه به خروج اتباع خارجی نمی‌کند
تهران - ایرنا - سفیر چین در ایران با تاکید بر اینکه پکن با عمل به تعهدات بین‌المللی خود دغدغه‌های معقول شهروندان خارجی را برطرف می‌کند، گفت که سازمان بهداشت جهانی خروج شهروندان خارجی از چین را توصیه نمی‌کند.
«چانگ هوا» سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، با اشاره به آغاز شیوع ویروس جدید کرونا در چین از دسامبر سال ۲۰۱۹ و جدیت پکن برای مقابله با آن، گفت: امنیت و سلامت جسمی مردم همیشه در اولویت است و پیشگیری و کنترل شیوع این بیماری در حال حاضر مهمترین مسئولیت دولت چین است.
چانگ با بیان اینکه «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین شخصاً امور پیشگیری و کنترل این بیماری را مدیریت می‌کند، افزود که ستادی با مدیریت «لی که چیانگ» نخست‌وزیر این کشور نیز برای پیشگیری و کنترل همه‌جانبه این بیماری جدید با تمرکز بر شهر ووهان و استان هوبی و در سطوح مختلف از دولت مرکزی تا محلی فعالیت می‌کند.
دیپلمات ارشد چین در ایران ادامه داد: از زمان شیوع این بیماری، چین با رویکرد بسیار مسئولانه در همکاری‌های بین‌المللی نقش فعالی داشته، در اسرع وقت سازمان جهانی بهداشت را از شیوع کروناویروس جدید مطلع کرده و اطلاعات فنی را به اشتراک گذاشت. چین از مشارکت سازمان جهانی بهداشت در پیشگیری و کنترل بیماری استقبال می‌کند و کارشناسان این سازمان برای بازرسی میدانی به شهر ووهان سفر کرده‌اند.
چانگ همچنین با تاکید بر اینکه نهادهای نمایندگی چین در کشورهای دیگر ارتباطات نزدیکی با دولت‌های مختلف برقرار و موارد لازم را اطلاع‌رسانی کرده‌اند، از حمایت بسیاری از کشورها، سازمان جهانی بهداشت و دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدامات کنترلی پکن خبر داد.
او در پاسخ به این پرسش که  آیا برای تنظیم پرواز اختصاصی برای بازگرداندن دیپلمات‌ها و یا دانشجویانی که می‌خواهند از چین خارج شوند برای ایرانیان و دانشجویان در چین اقدامی صورت گرفته است؟، گفت: دولت چین به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده، به موقع دغدغه های معقول شهروندان خارجی در چین را برطرف نموده و ایمنی آنها را با نگرش مسئولانه تضمین می‌کند. ولی سازمان جهانی بهداشت [خروج شهروندان خارجی از چین را] را توصیه نمی‌کند، در شرایط فعلی باید آرام و خونسرد باشیم و نیازی به واکنش‌های بیش از حد نیست.
وی افزود: از دوستان ایرانی خواهش می کنم به این توجه نمایند که با این که جناب آقای دکتر تئودور آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت شیوع کروناویروس جدید را به عنوان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرده اما تاکید کردند سازمان توصیه نمی کند محدودیت های سفر یا تجارت با چین اعمال گردد.
سفیر چین در ایران درباره تاثیر این بیماری بر روابط دو کشور، با تاکید بر همکاری جامع راهبردی پکن و تهران در زمینه‌های مختلف، به توئیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تقدیر از اقدامات چین در مبارزه با شیوع این نوع جدید کروناویروس اشاره کرد و افزود: اظهارات محبت آمیز ایشان نشانگر دوستی سنتی دو کشور و مشارکت صادقانه پکن و تهران بوده که جناب آقای «وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با پیامی از دکتر ظریف تشکر کرد.
وی همچنین از توصیه چند باره سفارت چین به شهروندان خود در ایران پیرامون توجه به گزارش‌های رسمی پکن درباره این اپیدمی و اطلاع‌رسانی‌های دولت ایران و سفارت چین و جدی گرفتن اقدامات احتیاطی و مراقبتی خبر داد و اضافه کرد: براساس اطلاعات وزارت بهداشت ایران و سفارت ایران در پکن، تا تاریخ ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ماه)، هیچ مورد ابتلا به کروناویروس در ایران و هیچ موردی از ابتلای ایرانیان مقیم چین به این ویروس گزارش نشده است.
چانگ در عین حال اذعان داشت که همکاری عملگرای چین و ایران به ویژه مبادلات اجتماعی و همکاری‌های گردشگری، ممکن است به طور موقت تحت تأثیر قرار گیرد، اما پس از کنترل و پایان شیوع این بیماری، همکاری بین دو طرف به تحکیم و توسعه ادامه خواهد یافت و آینده‌ای گسترده و روشن خواهد داشت.