ایرباس ۴ میلیارد دلار جریمه به‌خاطر فساد مالی پرداخت می‌کند

ایرباس ۴ میلیارد دلار جریمه به‌خاطر فساد مالی پرداخت می‌کند  12-بهمن-98
رژیم وطن فروش و غارتگر و جنگ افروز خائن ولایت فقیه 41 سال است که سیاست جنگ افروزانه و غارتگرانه وخلافکارانه ضدمردمی و ضذمنافع ملی کشور اعمال کرده وتاتوانسته خسارات مالی وتلفات ا نسانی وارد نوموده است.
غول هواپیماسازی فرانسه، ایرباس، که در سال جاری برای اولین بار به بزرگترین فروشنده هواپیما در جهان تبدیل شد، بر سر پرداخت حدود ۴ میلیارد دلار جریمه به دولت‌های آمریکا، بریتانیا و فرانسه به خاطر پرونده‌های فساد مالی و نقض قوانین کنترل صادرات آمریکا به مصالحه رسیده است.
اتهام فساد مالی علیه ایرباس به فعالیت‌های این شرکت در دهه گذشته برمی‌گردد و دادستانی‌های بریتانیا و فرانسه از چهار سال پیش تحقیقات پیرامون این اتهامات را آغاز کردند.
این اتهامات مربوط به پنهان‌کاری فعالیت‌های مالی، پرداخت رشوه در عقد قراردادهای فروش هواپیما و غیره در دهه گذشته میلادی، و همچنین نقض مقررات کنترل تجارت تسلیحات نظامی آمریکا می‌شود.
ایرباس جمعه ۱۱ بهمن ماه اعلام کرد که برای پرداخت ۳ میلیارد و ۵۹۲ میلیون یورو (معادل حدود ۴ میلیارد دلار) جریمه برای بستن پرونده فساد مالی با نهادهای فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی به توافق رسیده که بیش از ۲ میلیارد یورو از این مبلغ به فرانسه پرداخت خواهد شد.
هنوز معلوم نیست آیا در رابطه با این پرونده، افراد دخیل در فساد، از جمله رهبران سابق ایرباس از تعقیب قضایی خلاص خواهند شد یا نه.
حدود ۱۰ درصد از قطعات ایرباس در آمریکا تولید می‌شود و به همین خاطر ایرباس باید در چهارچوب قوانین کنترل صادرات آمریکا فعالیت کند.