سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار در کشور تخصیص داده می‌شود

جنگ خانمانسوز 8 ساله ایران وعراق و ادامه این سیاست همراه بااحداث سدهای غیر استاندارد وخشک کردن رودخانه ها وتالاب ها ودریاچه ها وآسیب دیدگی محیط زیست چه نقشی درافزایش گرد وغبارداشته است؟
سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار در کشور تخصیص داده می‌شود
سنندج - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سالانه ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور تخصیص داده می‌شود.
عیسی کلانتری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ممانعت و مقابله با گرد و غبار در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از سه سال پیش تاکنون هر سال ۱۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با این پدیده تخصیص داده و بین دستگاه های اجرایی ذیربط به ویژه سازمان چنگل ها و مراتع برای جلوگیری از خیزش گرد وغبار و تثبیت شن های روان توزیع شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه این میزان بودجه زیر نظر ستاد گرد و غبار کشور هزینه می‌شود، اضافه کرد: برنامه هایی در جهت کاهش گرد و غبار و رفع مشکل عوامل داخلی آن در این مدت اجرا شده است.
کلانتری سپس با اشاره به اینکه تالاب زریبار یکی از تالاب های مهم کشور است ولی ورود مواد آلی و فاضلاب روستاهای اطراف عمر این تالاب را هر سال کوتاه تر می‌کند، افزود: با همکاری استانداری کردستان و وزارت نیرو اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب و مواد آلی به این تالاب انجام شده است.  
معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه حفظ تالاب زریبار مستلزم تعامل و همکاری مردم و مسوولان استان است، یادآور شد: کردستانی ها همواره در حفظ محیط زیست پیشتاز بوده و از بهترین حافظان تالاب زریبار هم خود جوامع محلی هستند.  
کلانتری به همراه جمعی از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور به منظور بازدید و افتتاح پروژه و شرکت در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب ها به کردستان سفر کرده است.  
ادای احترام به مقام شامخ شهیدان و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در آستانه فرا رسیدن دهه مبارک فجر و تجدید میثاق دوباره با آرمان های امام راحل، افتتاح ساختمان مرکز تحقیقات گونه‌های جانوری و گیاهی، بازدید از موزه تاریخ طبیعی حفاظت محیط زیست کردستان و رونمایی از تمبر تالاب بین‌المللی زریبار مریوان از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به کردستان است.

همایش ویژه روز جهانی تالاب‌ها روز شنبه ۱۲ بهمن همزمان با اولین روز از دهه مبارک فجر با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مسوولان استانی و اساتید دانشگاهی در محل دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.