آخرین خبرها از ویروس کرونا در استان‌ها و مرگ ۱۰ هزار پرنده در میانکاله

آخرین خبرها از ویروس کرونا در استان‌ها و مرگ ۱۰ هزار پرنده در میانکاله
استان ها- ایرنا- آخرین خبرها از اقدام‌های مقابله‌ای در برابر ویروس کرونا، مرگ ۱۰ هزار پرنده در میانکاله، سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زاهدان، تندباد در اردبیل، انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال در هفته آینده و برگزاری هجدهمین دوره مسابقات قرآن کریم از مهمترین اخبار ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته بود.
سایت‌های استانی ایرنا  روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان مهمترین مطالب  ۲۴ ساعت گذشته در قالب یک بسته خبری منتشر می‌شود:

لغو «ایران باشکوه» برای مقابله با ویروس کرونا
علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اعلام کرد: جشنواره "ایران باشکوه" که برای جذب گردشگر چینی و همزمان با سال نو مردم این کشور برنامه‌ریزی شده‌بود متاثر از شرایط انتشار ویروس کرونا لغو شد؛ چراکه مصونیت شهروندان کشورمان از این ویروس نوظهور مهمتر از اجرای این جشن است.
وی اظهار داشت: بسیاری از تورهایی که از چین گردشگران را ثبت کرده بودند، برنامه های گردشگری خود را لغو کردند.
به گفته وی، در جشنواره ایران باشکوه هیچ مهمانی از کشور چین وارد این استان نشده بود گفت: فقط یک گروه توریستی که پیش از بروز ویروس کرونا به ایران آمده بودند، یک روز را در همدان سپری کردند.
پیش بینی شده بود که رویداد «ایران باشکوه» به‌ مناسبت عید سال نوی چینی‌ها در ۹ استان کشور شامل تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد از چهارم تا بیستم بهمن برگزار شود.
 
دانشجویان ایرانی مقیم چین به کشور باز می گردند
پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور گفت: دانشجویان ایرانی مقیم چین برای جلوگیری از ابتلای به بیماری کرونا با هواپیمای اختصاصی به کشور بازگردانده می شوند.
وی در کارگروه ویژه بیماری کرونای استان تهران افزود: این استان متولی مستقر سازی این دانشجویان پس از ورود به کشور است و از رو باید فضای مناسبی را به این منظور پیش بینی کنند.
ویروس کرونا که به ویروس ووهان شهرت یافته و مشابه ذات الریه است، باعث تب شدید و تنگی نفس می‌شود و تاکنون نزدیک به ۶۰۰ نفر را مبتلا کرده و ۱۷ نفر را به کام مرگ کشانده و در برخی کشورهای دیگر هم موجب ابتلای چندین نفر شده است.
این ویروس هم اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.
وی همچنین با بیان اینکه بیماری کرونا چیزی نیست که بتوان از مردم پنهان کرد گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به این بیماری در کشور گزارش نشده است و خبرها در این زمینه صحت ندارد.
 
فرد مشکوک به کرونا در مشهد این بیماری را نداشت
دکتر محمد جعفر صادقی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمار بستری شده مشکوک به ابتلای به کرونا در مشهد این بیماری را نداشته است.
به گفته وی، این بیمار که مسافر اصفهان بود با علائمی شبیه به بیماری کرونا از جمله تب در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری شد که پس از مداوا از بیمارستان مرخص شده است.
وی اضافه کرد: این بیمار مرد چون به کشورهای تاجیکستان و پاکستان سفر و از آنجا که با چینی ها مراوده داشته، آزمایش کرونا از او گرفته شده است.
صالحی: جشنواره‌های فجر نماد هنر ایران است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در اختتامیه چهاردهمین جشنواره شعر فجر به زاهدان سفر کرده است، گفت: هنر ایرانی ارتباط وسیع و عمیقی با مردم داشته و جشنواره‌های فجر نیز نماد هنر ایران بودند و این را در فضای این دهه نشان خواهند داد.
وی افزود: امسال با توجه به سیلابی که در جنوب سیستان و بلوچستان رخ داد علاقه هنرمندان کشور بود که به نوعی جشنواره‌های فجر را با بحث سیل در جنوب این استان مرتبط و علاقه قلبی خود را عرضه کنند.
بازدید از حاشیه شهر زاهدان و دیدار با علما و روحانیون و همچنین نشستی با شاعران کشوری و استانی از دیگر برنامه های سفر وزیر ارشاد به این استان است.
سیاست دولت توسعه زیرساخت‌ها در روستاست
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در دومین روز سفر به استان فارس اعلام کرد: زیر ساخت‌های ورزشی در شهرستان های کشور به درجه ای از اشباع رسیده از این رو چند سالی است وزارت سیاست خود را مبنی بر توسعه زیر ساخت‌ها در روستاها متمرکز کرده است.
وی امروز ۲ سالن ورزشی چند منظوره در روستای جام بزرگی و کلانی از توابع شهرستان کازرون فارس را افتتاح و اعلم کرد: می کوشیم  پروژه های نیمه تمام  ورزشی را تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسانیم.

تندباد اردبیل را در نوردید
تندباد با سرعت ۶۳ تا ۹۴ کیلومتر بر ساعت روز جمعه اغلب مناطق استان از جمله اردبیل و گرمی مغان را در نوردیده و مشکلاتی برای شهروندان این مناطق ایجاد کرد.
این تندباد در شهر اردبیل موجب شکستن شاخه درختان ، پاره شدن پلاکاردها و نیز بروز کولاک برف در معابر و جاده‌ها شد.
 
سرمربی تیم ملی فوتبال تا اواسط هفته آینده معرفی می‌شود
حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال گفت: سرمربی تیم ملی فوتبال اواسط هفته آینده مشخص و معرفی می‌شود و تا پایان جام جهانی به کار خود ادامه می‌دهد.
وی اظهار داشت: سرمربی تیم ملی با تدبیر انتخاب می‌شود تا به فوتبال ملی آسیب وارد نشود و قطعا تا پایان جام جهانی در خدمت تیم ملی خواهد بود.
 
رشد ۶۰ درصدی شرکت‌کنندگان در هجدهمین آزمون سراسری قرآن کریم
امروز هجدهمین آزمون سراسری قرآن کریم در سراسر کشور برگزار شد و به گفته مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعداد شرکت کنندگان این دوره ۶۰ درصد رشد داشته است.
به گفته حجت الاسلام «محمدعلی خسروی» این آزمون در ۱۴ رشته، شامل ۱۰ رشته حفظ قرآن مجید (از حفظ ۱ جزء تا حفظ کل قرآن) و ۴ رشته مفاهیم قران کریم و اهل بیت (ع) و کتاب هایی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بود و بیش از ۱۲۰ هزار نفر از خواهران و برادران در سنین مختلف در این آزمون شرکت داشتند.
۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بافت پیرامونی حرم امام رضا (ع) هزینه شده‌ است
شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: تا کنون در طرح نوسازی و بازسازی محدوده حرم مطهر رضوی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه و پروژه‌های متعددی اجرا شده‌ است.
سید مصطفی نعمتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن اظهار داشت: در دو سال گذشته مشکلات ۲۶ پروژه سرمایه گذاری در این منطقه حل شد که حجم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۲۲ هزار میلیارد ریال است.

ایجاد یک کانال آب باعث مرگ و میر ماهی‌های تالاب میانگران ایذه شد
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: ایجاد یک کانال غیر قانونی برای هدایت آب تالاب به خارج از محدوده زمین‌های کشاورزی عامل مرگ ماهی‌های تالاب میانگران در روزهای اخیر شده است.
احمد امیری اظهار داشت: متاسفانه برخی از کشاورزان برای جلوگیری از ورود آب تالاب به زمین‌های کشاورزی اقدام به حفر یک کانال برای هدایت آب کرده‌اند که مرگ ماهی‌های تالاب را به همراه داشته است.
به گفته وی، با بالا آمدن آب تالاب، این کانال مملو از آب شده و ماهی‌ها به سمت تالاب می روند اما پس از کاهش سطح آب تالاب و فرو رفتن آب کانال در زمین، ماهی‌های خارج از تالاب گرفتار شده و دچار مرگ  و میر می‌شوند.
۱۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب میانکاله تلف شد
عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ هزار پرنده مهاجر از تالاب میانکاله عبور می‌کنند، گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی بر اثر سم بوتولیسم در این تالاب تلف شد.
وی همچنین اظهار داشت: سالانه ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور تخصیص داده می‌شود.
گزارش‌های منتخب
رنج برنجکاران خراسان شمالی
بجنورد- تولید و کشت برنج در خراسان شمالی در حالی ممنوع اعلام شده که کشاورزان و البته برخی از مسوولان این استان می‌گویند هنوز کشت مناسب برای جایگزینی این محصول معرفی نشده است
ضرورت احیای بازی‌های بومی و محلی در خاتم یزد
یزد - بازی‌های بومی و محلی یا همان کودکانه‌­های به تاریخ سپرده شده، بخش مهمی از تاریخ گذشته شهرستان خاتم است که در گذشته‌های نه چندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستا و عشایر ایفا می‌کرد.
۱۰ سال انتظار برای فرآوری معدن سیلیس تربت‌جام
مشهد- واحد فرآوری معدن سیلیس در تربت‌جام که پروانه بهره‌برداری آن در سال ۱۳۸۸ صادر شده است به دلیل اختلاف بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل منابع بیعی خراسان رضوی هنوز نتوانسته فعالیت خود را آغاز کند.