هشدار جهانی به پیامدهای تاخیر توزیع واکسن کرونا برای کشورهای فقیر

 هشدار جهانی به پیامدهای تاخیر توزیع واکسن کرونا برای کشورهای فقیر۱۱-خرداد-۱۴۰۰

هشدار جهانی به پیامدهای تاخیر توزیع واکسن کرونا برای کشورهای فقیر

تهران- ایرنا- روسای چند نهاد مهم بین‌المللی از کشورهای ثروتمند جهان خواستند تا فورا واکسن‌های کرونا بیشتری به کشورهای فقیرتر جهان ارائه کنند که در غیر این صورت احتمال ظهور گونه‌های جدید کرونا در جهان و اتخاذ تدابیر محدود کننده اجباری جدید در سراسر دنیا وجود دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، روسای سازمان جهانی بهداشت، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی این درخواست را طی یک مقاله در چند روزنامه معتبر جهان مطرح کردند.

این مقامات هشدار دادند که یک " شکاف خطرناک" میان کشورهای ثروتمند و فقیر جهان در مورد توزیع و در اختیار گرفتن واکسن کرونا در حال ایجاد شدن است.

در مطلب مشترک این مقامات نهادهای بین المللی آمده است: نابرابری‌ها در توزیع واکسن کرونا در جهان نه تنها باعث می شود که میلیون ها انسان در برابر این ویروس آسیب‌پذیر بمانند، همچنین باعث می شود تا گونه‌های جدید کرونا در جهان ظهور کنند که در نتیجه کشورهای پیشرفته مجبور به اتخاذ تدابیر محدود کننده جدید و قرنطینه اجباری شوند. اگر شرایط این گونه پیش برود، حتی کشورهای پیشرفته با برنامه های قوی واکسن کرونا نیز مجبور به اعمال تدابیر محدود کننده جدید عمومی خواهند شد.

این هشدار در حالی از سوی نهادهای مهم بین المللی مطرح شده است که پیش از این نگرانی هایی در این رابطه مطرح شد که گونه هندی کرونا ممکن است برنامه لغو تمامی تدابیر محدودکننده در انگلیس از ۲۱ ژوئن( ۳۱ خرداد) را به تاخیر بیندازد.

روسای این نهادهای معتبر دنیا خواستار تخصیص ۵۰ میلیارد دلار بودجه برای کمک به کشورهای در حال توسعه در زمینه طرح های واکسیناسیون آنها شدند.

آنها تاکید کردند که هدف تعیین شده واکسیناسیون ۳۰ درصد از جمعیت کل جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ باید به ۴۰ درصد افزایش یابد و این آمار باید در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۶۰ درصد برسد.

نویسندگان این مطلب مشترک در ادامه عنوان کردند: لازم است فورا دوزهایی از واکسن کرونا به کشورهای در حال توسعه ارائه شود.

این مسئله که کشورهای ثروتمند جهان در راستای منافع ملی خود در داخل شهروندانشان را واکسینه می کنند و طرحی برای ارائه واکسن کرونا به کشورهای فقیر و در حال توسعه نداشته اند، مقامات جهان را نسبت به دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن کرونا و پیامدهای آن نگران کرده است.

سازمان ملل پیشتر ضمن اشاره به چالش های اساسی نبرد نابرابر واکسن کرونا در جهان، احتکار واکسن و محدودیت صادرات و عرضه آن از سوی کشورهای ثروتمند، فقدان زیرساخت های لازم برای توزیع عادلانه واکسن و عدم تخصیص بودجه کافی به آن در کشورهای فقیر را از چالش های اساسی پیش رو اعلام کرد.