۲برابرشدن اجاره‌بها در شرایط رکود طرح ملی مسکن استان قزوین

 ۲برابرشدن اجاره‌بها در شرایط رکود طرح ملی مسکن استان قزوین/ آیا دولتی‌ها بازار را تحریک می‌کنند؟۹-تیر-۱۴۰۰

آیامیزان دریافتی های اجاره نشینان هم دو برابرشده است؟ اختلاف از کجا وچگونه بایدازسوی اجاره نشینان تأمین گردد؟

2برابرشدن اجاره‌بها در شرایط رکود طرح ملی مسکن استان قزوین/ آیا دولتی‌ها بازار را تحریک می‌کنند؟

گروه استان‌‌ها ــ در شرایطی که اجاره‌بهای مسکن در بازار استان قزونی ۲ برابر شده، این گمانه بین برخی شهروندان به‌وجود آمده که دولتی‌ها با انتشار اخبار منفی درباره پیشرفت طرح ملی مسکن، فعالان این بازار را جهت گرانی اجاره‌بها تحریک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، این روزها که زمان جابه‌جایی مستاجران فرارسیده، قیمت‌های نجومی در بازار اجاره‌بها بسیاری از زوج‌های جوان و خانواده‌های محروم، کم‌درآمد و کارگری استان قزوین را به استیصال کامال رسانده؛ به طوری که بیشتر این مستاجران تمایل دارند به جای درگیر شدن با قیمت‌های فوق سنگین بازار مسکن با موجران یا صاحب‌خانه‌های فعلی خود به توافق رسیده و زمان حضور در خانه استیجاری را یک سال تمدید کنند. این در حالی است که مشاهدات خبرنگار تسنیم از 2 برابر شدن قیمت اجاره‌بها در یک سال اخیر حکایت می‌‌کند.

البته قانون ستاد ملی کرونا برای تمدید یک‌ساله قراردادهای اجاره مسکن و نامه‌ای که به شوراهای حل اختلاف برای عدم رسیدگی به شکایات موجران ارسال شده تا حدودی از حجم مشکلات مستاجران قزوینی کاسته است؛ اما بسیاری از املاکی‌ها برای اینکه بازار تابستانی خود را در خطر می‌بینند، مالکان را برای فشار به مستاجران برای تمدید قرارداد اجاره و افزایش میزان اجاره‌بها ترغیب می‌کنند و این مشکل در قزوین که این روزها در زمینه طرح ملی مسکن و تکمیل واحدهای مسکن مهر از بقیه استان‌های کشور عقب‌تر است، بسیار بیشتر از استان‌های همجوار حس می‌شود.

مسئولان خبرهای تحریک‌کننده به بازار مسکن مخابره می‌کنند؟

یک کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از کم‌کاری اداره کل راه و شهرسازی در احداث واحدهای طرح ملی مسکن اظهار داشت: با وجود اینکه در استان همجوار ما یعنی زنجان بخش عمده‌ای از ساخت واحدهای مسکن ملی و همچنین طرح بازآفرینی شهری پیش رفته، اما مسئولان عمرانی استان مدام خبرهای تحریک‌کننده درباره مسکن ملی به رسانه‌ها می‌دهند و سبب گران شدن اجاره‌بها در این روزها می‌شوند.

سیدمحسن حسینی اضافه کرد: مطالبه ما از مسئولان استان به ویژه معاون عمرانی استاندار این است که با وجود کم‌کاری یک‌ساله خود در حوزه طرح ملی مسکن از دادن اخبار درباره عدم پیشرفت طرح ملی مسکن اجتناب کند؛ چون این کار آتش افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در استان را شعله‌ورتر می‌کند و تنها فایده آن برای صاحب‌خانه‌ها و بنگاه‌داران حوزه املاک است.

وی ادامه داد: سؤال من از استاندار و معاون عمرانی استانداری این است که اگر خود آنها هم مستأجر بودند، اجرای طرح ملی مسکن را مانند امروز به تاخیر می‌انداختند. ضمن اینکه اعتقاد مردم این است که برنامه دولتی‌ها در استان قزوین باقی‌ماندن شرایط فعلی برای گران ماندن املاک افرادی است که به هر حال در این چند سال قیمت خانه‌‌های خالی آنها 8 تا 10 برابر شده است.

دولت رئیسی با مافیای زمین و مسکن مبارزه کند

یک مستاجر قزوینی هم که برای یافتن خانه به یکی از بنگاه‌های املاک شهر قزوین مراجعه کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم شرایط اقتصادی و کمبود تولید مسکن در استان قزوین را زمینه اجحاف بی‌سابقه مالکان و موجران به مستاجران دانست و تصریح کرد: شرایط بازار ملک و مسکن در استان قزوین طوری چیده شده که انگار باید صاحب‌خانه‌ها در این 4 سال تا می‌توانند به مستاجران ظلم کرده و مردم هم باید با زبان التماس با آنها روبه‌رو شوند.

علی مرتضوی افزود: تقاضای ما از دولت آقای رئیسی این است که با مافیای زمین و مسکن در شهرستان قزوین که در شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ریشه دوانده برخورد کند و در این زمینه حامی محرومان و مستضعفان باشد.

توقف روند توسعه شهر قزوین سبب انفجار قیمت‌ها شد

با این حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه قیمت مسکن در بازار راکد مانده، کمبود تولید مسکن را عامل به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و در نهایت گرانی مسکن و اجاره‌بها دانست.

یوسف عبدی شیخلری توقف در روند توسعه شهر قزوین از شمال و دنبال نشدن این توسعه در دهه‌های 80 و 90 را عامل انفجار قیمت مسکن و اجاره خانه در 4 سال اخیر دانست و تصریح کرد: در حالی که در دهه 70 با ساخت 2 شهرک کوثر و مینودر میزان تولید مسکن در شهرستان قزوین جهش کرد، اما در سالیان اخیر مسئولان به هر بهانه‌ای از اجرای طرح‌های مشابه طفره رفتند.

وی افزود: اگر طرح‌های باقی‌مانده از مسکن مهر و همچنین طرح ملی مسکن در استان قزوین تکمیل شود، حدود 10 تا 11 هزار واحد مسکونی به استان قزوین اضافه می‌شود که اثر زیادی در شکسته شدن قیمت اجاره‌بهای مسکن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

بی‌اطلاعی از اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

در این شرایط معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم نسبت به احصای آمار خانه‌های خالی در استان قزوین ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این مورد باید از اداره کل راه و شهرسازی استان باید سؤال کنید.

علی فرخزاد در جواب این سؤال که چرا یک ماه مانده به اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی هنوز آمار سال 95 برای خانه‌های خالی استان قزوین ذکر می‌شود، عنوان کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم؛ اما به نظر می‌رسد که اجرای این طرح از مردادماه امسال در استان قزوین ممکن نیست. ضمن اینکه ما در این زمینه مسئولیتی نداریم و اداره کل راه و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی دستور می‌گیرد، نه از ما.

به گزارش تسنیم، در این شرایط به نظر می‌رسد که موجران و املاکی‌ها با چراغ سبز دولت به آشفته کردن بازار اجاره‌بهای مسکن ادامه می‌دهند و در این شرایط مستاجران چشم امید به تغییر دولت و ایجاد تحول در بازار مسکن توسط دولت انقلابی دارند.