افزایش ۱.۵ برابری مصرف آب شرب اسدآبادی‌ها

 افزایش ۱.۵ برابری مصرف آب شرب اسدآبادی‌ها۹-تیر-۱۴۰۰

افزایش ۱.۵ برابری مصرف آب شرب اسدآبادی‌ها

ایسنا/همدان مدیر امور آب‌و فاضلاب شهرستان اسدآباد از افزایش ۱.۵ برابری مصرف آب شرب مشترکین این شهرستان خبر داد.

علی اکبر رحمانی در گفتو گو با ایسنا، اظهار کرد: به‌طور میانگین ۶ تا ۷ درجه دمای اسدآباد نسبت به سال گذشته بیشتر شده و طی ماه گذشته و روزهای اخیر دمای ۴۲ درجه را نیز این شهرستان تجربه کرده و این افزایش دما میزان مصرف آب شرب اسدآبادی‌ها را ۱.۵ برابر  افزایش داده که موج چهارم کرونا از ۱۵ فرودین به بعد نیز مزید بر علت این افزایش مصرف توسط مردم در شهرستان شد.

وی میزان مطالبات امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد را از مشترکین سطح شهرستان را افزون بر پنج میلیارد تومان برشمرد و افزود :از این میزان مطالبات ۱.۵ میلیارد تومان به مشترکین روستایی و افزون بر ۳.۵ میلیارد تومان مطالبات به مشترکین شهری شهرستان اختصاص دارد.

وی با اشاره به وضعیت تنش آبی شهرستان تصریح کرد: در اسدآباد روستاهایی که از منابع آب چشمه و  قنات استفاده می کنند از اردیبهشت ماه با مشکل مواجه شده اند و در حال حاضر دو روستای شهرستان به دلیل وضعیت حاد  از اوایل تیرماه  از طریق تانکر سیار آبرسانی می شوند و از این دو روستا یک روستا تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان نیست.

رحمانی  در ادامه با بیان اینکه  تشدید برخورد با انشعابات غیر مجاز جزء برنامه های امورآب و فاضلاب  شهرستان قرار دارد گفت:از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰ فقره انشعاب آب غیر مجاز در شهرستان شناسایی و تبدیل به انشعاب مجاز شده اند.

مدیرامور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد با بیان اینکه بر اساس آمار صنعت و معدن شهرستان تعداد ۴۰ کارواش مجوز دار در سطح شهرستان دارای فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: استفاده از آب شرب برای شستشوی خودرو در کارواش‌های غیر مجاز یکی از جمله مشکلات امور آب و فاضلاب شهرستان بوده که در این رابطه به کارواش‌های غیر مجاز مهلت ۲۰ روزه برای اقدام به اخذ مجوز داده شده است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از برنامه‌های امور آب و فاضلاب شهرستان  برای مدیریت موضوع کم‌آبی، تصریح کرد: مدیریت فشار شبکه یکی از جمله اقدامات انجام شده برای مدیریت وضعیت کم آبی در شهرستان بوده که در این رابطه سعی شده در اواخر شب فشار شبکه را کم کنیم که البته با این اقدام مشترکین بویژه مشترکین طبقات بالا با مشکل قطعی آب مواجه می‌شوند.

رحمانی با بیان اینکه حفر دو حلقه چاه آب شرب یکی دیگر از جمله برنامه‌ها برای مدیریت وضعیت بوده که حفر یک مورد از این حلقه‌های چاه به زودی انجام خواهد شد، به بخش قابل توجه مصرف آب توسط کولرهای آبی اشاره کرد و گفت: روشن شدن کولرهای آبی زودتر از موعد مقرر مصرف آب را افزایش داده  که در این رابطه تنها با برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف می توان از شرایط بحران کم آبی عبور کرد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد یادآور شد: بر اساس برآوردها یک سوم مشترکین شهرستان دارای کولر آبی هستند که  به طور متوسط  در هر شبانه‌روز ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر صرف آب کولر می‌شود و با نصب یک سایه‌بان ساده ۳۰ درصد در مصرف آب هر کولر صرفه‌جویی خواهد شد.

رحمانی بابیان اینکه متوسط میانگین جهانی مصرف آب به ازاء هر نفر در شبانه‌روز ۱۵۰ لیتر بوده که این میزان مصرف به ازاء هر نفر در شبانه‌روز در شهرستان اسدآباد ۲۳۰ لیتر ثبت شده است، یادآور شد: همکاری مشترکان آب در اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی از نقش مؤثری در عبور از تنش آبی پیش‌رو دارد.