تیغ تیز خشکسالی بر گلوی عشایر «سربیشه»

 تیغ تیز خشکسالی بر گلوی عشایر «سربیشه»۹-تیر-۱۴۰۰

رنج بی‌آبی و بی‌علفی در چهره عشایر پیداست، عشایری که همه رنج‌ها و سختی‌ها را به جان می‌خرند تا دام‌هایشان را بفروشند و با پول آن مرهمی بر زخمه‌ای عمیق زندگی‌شان نهند اما خشکسالی که می‌شود قیمت دام هم آب می‌رود...تیغ تیز خشکسالی بر گلوی عشایر «سربیشه»

به گزارش خبرگزاری فارس از سربیشه، شغلشان سفرکردن است. کوله‌بار خود را می‌بندند و از هزار پیچ مشکلات به امید بهشت موعود دل به بیابان می‌زنند. زندگی عشایری در خشکسالی و آن هم در دل کویر کار آسانی نیست اما هستند مردان و زنانی که گویا آن‌ها را برای روزگاری سخت آفریده‌اند.

زندگی عشایر در دشت‌های وسیع و سرسبز در میان شقایق‌های وحشی، لاله‌های واژگون، تپه ماهورهای ماسه‌ای و ستارگان کویر می‌گذرد.

در زندگی عشایری نه از صدای بوق و دود اتومبیل‌ها و هیاهوی زندگی شهری خبری هست و نه از تفاوت طبقاتی و غیره. اینجا همه با هم برابرند. از ریش‌سفید و بزرگ خاندان عشایر گرفته تا مردم عادی و تنها سر پناه آنان چیزی است به نام سیاه چادر که آن‌ها را از گزند طوفان‌های غرنده و باران‌های تگرگی نجات می‌دهد.

رنج بی‌آبی و بی‌علفی

رنج این بی‌آبی و بی‌علفی در چهره عشایر پیداست. عشایری که همه رنج‌ها و سختی‌ها را به جان می‌خرند تا دام‌هایشان را بفروشند و با پول آن مرهمی بر زخمه‌ای عمیق زندگی‌شان نهند اما خشکسالی که می‌شود قیمت دام هم آب می‌رود تا این مردمان زحمت‌کش مزد رنج‌های خود را هم نبینند.

یکی از عشایر شهرستان سربیشه به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: کاهش بارندگی‌های امسال، باعث خشک شدن مراتع شده و عشایر برای تهیه خوراک دام‌های خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

عشایر منطقه برای تهیه خوراک دام‌ مجبور به فروش بخشی از گوسفندان خود هستند اما دام‌های لاغر خریدار ندارند و به قیمت خیلی پایین فروخته می‌شوند

 

وی بیان داشت: عشایر منطقه برای تهیه خوراک دام‌ مجبور به فروش بخشی از گوسفندان خود هستند اما دام‌های لاغر خریدار ندارند و به قیمت خیلی پایین فروخته می‌شوند که چیزی عاید عشایر نمی‌شود.

دام‌هایی که شکار دلالان می‌شوند

این شهروند عشایری با تأکید بر اینکه امسال علف به‌اندازه کافی نرویید مجبوریم برای دام‌هایمان علوفه خریداری کنیم، اضافه کرد: دام‌هایمان از بی‌آبی و بی‌علفی با مشکل مواجه شده و از طرفی خریداران دام و دلالان با سوءاستفاده از این وضعیت دام‌هایمان را به کمترین قیمت می‌خرند.

وی با بیان اینکه همه چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شده و قیمت جو و علوفه هم بسیار سرسام‌آور شده خواستار توجه مسئولان به عشایر شد تا بتوانند سال‌های سخت خشکسالی را از سر بگذرانند.

در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در شهرستان مرزی سربیشه زندگی می‌کنند که ۱۳۵ هزار رأس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند

 

«حسن مالکی» مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در شهرستان مرزی سربیشه زندگی می‌کنند که ۱۳۵ هزار رأس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات عشایر سربیشه

در سال جاری به‌دلیل خشکسالی تولید گوشت در مناطق عشایری سربیشه ۵۰ درصد، محصولات لبنی ۹۰ درصد و تولید کرک، مو و پشم تا ۲۰ درصد کاهش داشته است

 

وی با اعلام اینکه در سال جاری به‌دلیل خشکسالی تولید گوشت در مناطق عشایری این شهرستان ۵۰ درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: همچنین خشکسالی در سال آبی جاری تولید محصولات لبنی عشایر را تا ۹۰ درصد و تولید کرک، مو و پشم را تا ۲۰ درصد کاهش داد.

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه با اشاره به نگرانی‌های عشایر منطقه در زمینه تأمین آب و علوفه دام، مطرح کرد: برای حل مشکل کم‌آبی عشایر در سال جاری به‌دلیل خشکسالی و گرمای هوا آبرسانی سیار به را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم اما آب ارسالی جوابگوی نیاز عشایر نیست.

مالکی تبیین کرد: در بخش تأمین علوفه دام نیز ماهانه به ازای هر رأس دام سبک ۴ کیلوگرم نهاده دامی یارانه‌ای توزیع می‌کنیم که با توجه به فقر شدید مراتع باز هم عشایر در تأمین علوفه دام خود با مشکلاتی مواجه هستند.

وی از کمبود اعتبارات آبرسانی به عشایر خبر داد و گفت: عمده مشکل ما در زمینه آبرسانی سیار به عشایر کمبود اعتبار است و در حال حاضر در این زمینه ۱۵۰ میلیون تومان بدهی داریم.

عشایر همواره نماد تولید بوده و نقش زیادی در تأمین نیازمندی‌های جامعه دارند و بخش زیادی از نیاز استان به مواد لبنی توسط این قشر تأمین می‌شود. امسال که به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌« نامگذاری شده تولیدکنندگان عشایر نگران فعالیت خود هستند.

عشایر شهرستان سربیشه با موانع بسیاری از جمله خشکسالی، گرانی نهاده‌های دامی روبه رو است لذا حمایت‌های مسئولان از این جامعه پرتلاش و تولیدکننده می‌تواند از زوال این زندگی ساده اما زیبا جلوگیری کند زیرا با حذف زندگی عشایری این تولیدکنندگان فعال جامعه به مصرف‌کنندگانی در حاشیه شهرها بدل خواهند شد.