افت شدید فشار آب در یزد/مسئولان ارشد چاره‌اندیشی کنند

 افت شدید فشار آب در یزد/مسئولان ارشد چاره‌اندیشی کنند۱۲-خرداد-۱۴۰۰

افت شدید فشار آب در بسیاری از مناطق شهر یزد و قطعی آب در روستاها در اردیبهشت و خرداد ماه جاری باعث نارضایتی شهروندان شده و مسئولان دلیل اصلی این شرایط را کاهش بارندگی ها و مصرف زیاد آب ناشی از گرمای هوا می‌دانند و به گفته مدیرعامل آب منطقه ای یزد، این بحران جز با همکاری مردم برطرف نمی شود.افت شدید فشار آب در یزد/مسئولان ارشد چاره‌اندیشی کنند

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، بسیاری از مناطق شهر یزد از اوایل اردیبهشت ماه با افت فشار آب رو به رو شدند که تا امروز تداوم داشته و این افت فشار موجب قطعی آب در واحدهای چند طبقه شد و شهروندان را با مشکل مواجه کرد.

این نارضایتی‌ها زمانی به اوج خود رسید که روزانه در یزد بیش از شش ساعت در طول روز برق شهروندان به صورت منطقه‌ای قطع می‌شود و واحدهای مسکونی آپارتمانی که با استفاده از پمپ مجبور به تامین آب هستند در این روزهای بی آبی متحمل بی برقی نیز شدند.

قطعی آب در بخشی از مناطق شهری یزد و افت شدید فشار آب در سایر بخش ها باعث بروز مشکلات عدیده ای شده و حتی بسیاری از خانواده ها برای پخت و پز هم مشکل دارند و یا در مواردی شاهد انباشت ظروف نشسته در آشپزخانه هستند.

نارضایتی شهروندان از کاهش فشار آب در یزد

فاطمه اسماعیلی از اهالی منطقه آزادشهر و ساکن در طبقه چهارم یک مجتمع مسکونی تازه ساز است که هنوز شامل فرسودگی های آب و برق نشده و از امکانات خوبی نیز برخوردار است اما با این وجود از نبود آب در این روزهای گرم به شدت گلایه می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش شدید فشار آب در ساعات اوج مصرف که گرمای بیشتری هم در طول روز داریم باعث شده آب به کولرها نرسد و گرما را به صورت مضاعف تحمل منیم.

او که از دسترسی نداشتن به شرایط مناسب تامین آب برای شستشوی ظروف نیز گلایه دارد به خبرنگار فارس گفت: حتی برای استحمام هم به شدت مشکل داریم و مجبوریم آخر شب یا ساعات ابتدایی روز که مصرف چندانی ندارد با کمترین فشار آب استحمام کنیم.

شهروند دیگری که ساکن مرکز شهر یزد است با انتقاد از بی تدبیری مسئولان در تامین آب به عنوان نیازهای اولیه هر شهروندی گفت: متاسفانه به قدری فشار آب کم شده که در هوای گرم ظهر چون سیستم آبرسانی کوبر دچار اختلال می شود نمی توانیم آن را روشن کنیم.

وی ادامه داد: در طول روز یا برق نداریم و نمی توانیم از وسایل استفاده کنیم و یا در زمانی که برق وصل است با افت فشار و حتی قطعی اب مواجه می شویم و باز هم نمی توانیم از ماشین لباسشویی استفاده کنیم.

گرمای زودهنگام و مصرف زیاد باعث کاهش فشار آب

تامین و مدیریت مصرف آب به عنوان یکی از جدی ‌ترین دغدغه‌ های شهروندان یزدی محسوب می‌شود تا جایی مقام معظم رهبری هم از اصلی ترین مسائل و مشکلات این خطه کویری از کشور را آب عنوان کردند اما همچنان این بحران یزد حل نشده و زندگی را برای مردم به ویژه در ایام گرم سال سخت می‌کند.

مردم استان نیز از چندسال پیش از مسئولان خواستار تعدیل تعرفه‌های برق شدند که تا به امروز این موضوع مورد اقبل دولت قرار نگرفته و مردم معتقدند اگر حسن روحانی رئیس جمهور نبود این درخواست آن ها مورد اجابت قرار گرفته بود تا بتوان لااقل با نصب کولرهای گازی، از دغدغه بی آبی کولرهای آبی رهایی یابند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد اما کاهش محسوس فشار آب در یزد را ناشی از قرارگیری در پیک مصرف آب در استان دانست و اظهار کرد: از اواسط بهار تا پایان تابستان مردم یزد شرایط بحرانی را در زمینه تأمین آب شرب دارند.

محمدمهدی جوادیان زاده با بیان این‌که در حال حاضر در ایام پیک مصرف آب در استان یزد هستیم افزود: این شرایط تنش شدیدی را در مدیریت منابع شرب استان پدید می‌آورد که جز با همکاری مردم و تلاش مسئولان به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است که این شرایط به قطعی آب منجر نشود عنوان کرد: در روزهای اخیر مشکل قطعی برق را نیز داریم که با افزایش مصرف برق برای هر کیلووات، آب قابل ‌توجهی نیز مصرف می‌شود تا برق تولید شود و در شرایطی که نگرانی ‌های قطعی برق نیز در استان و در سطح کشور وجود دارد، می‌تواند چالش‌های جدیدی را در پیشروی استان قرار دهد.

جوادیان زاده با یادآوری اینکه گرمای زودرس و افزایش ناگهانی دما سبب شد تعداد زیادی کولرهای آبی زودتر از موعد مقرر روشن شده و افزایش مصرف آب را در پی داشته باشد اظهار کرد: تلاش ما این است تا در فصل تابستان امسال، آب شرب میان مشترکان در همه مناطق عادلانه توزیع شود ضمن اینکه ایستگاه های توزیع آب شرب هم در مناطقی از شهر یزد و برخی از شهرستان ها از جمله میبد برای دسترسی بهتر راه اندازی شده و توسعه خواهد داشت.

وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر افزایش بیشتر دما و تداوم آن در هفته بعدی گفت: پیش‌بینی می‌شود با گرم‌تر شدن هوا، افزایش مصرف آب شهروندان را داشته باشیم لذا توصیه داریم که شهروندان به شدت در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند و با استفاده از سایه بان مصرف آب کولرها را کاهش دهند و بازدهی بیشتر کولر خود را رقم بزنند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد با تاکید بر اینکه سیاست شرکت آب و فاضلاب استان به هیچ عنوان جیره‌بندی و قطع آب نیست، افزود: از شهروندان درخواست می‌کنیم مانند گذشته با صرفه جویی و مدیریت مصرف آب این شرکت را در تأمین آب شرب پایدار کمک دهند.

فشار مضاعف بر منابع آب زیرزمینی محدود یزد با کاهش میزان آب انتقالی

از سال ۱۳۹۰ به علت افزایش مصرف آب و محدودیتها و مشکلات انتقال آب، میزان استحصال از منابع آب زیرزمینی بیشتر شده است و زنگ خطری جدی برای بحران آبی استان به حساب می آید.

میزان هدررفت آب استان از ۲۸ درصد در سالهای گذشته به ۱۶ درصد رسیده است و این میزان برای شهر یزد به رقم ۱۴ درصد میرسد.

میانگین مصرف هفتگی در دی ماه ۷۲۰ تا ۷۵۰ مترمکعب و پیک مصرف در فصول گرم به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب میرسد که این رقم در تابستان سال جاری به بیش از ۱ میلیون و‌ ۸۰۰ هزار میلیون مترمکعب رسیده است.

به هر دلیلی آب انتقالی کاهش یابد بر منابع محدود آب زیرزمینی یزد فشار مضاعفی وارد میشود و این نوعی چالش در حوزه آب به حساب می آید. توجه به تعریف سرانه مصرف آب و هدر رفت آب در مقایسه با کشورهای دیگر حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه وضعیت منابع آب این استان نسبت به کل کشور ضعیف است گفت: این خطه یکی از فقیرترین استان‌ها در این زمینه است.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد یزد با ۴۰ درصد کاهش باران به دلیل تغییر اقیلم روبرو است که این موضوع جهانی است اما در این استان به شکل نسبتا شدیدتری نمود پیدا کرده است.

کاهش کیفیت و افزایش شوری آب

جوادیان زاده افزود: نتیجه کاهش بارش این است ذخیره‌های منابع آب استان هر روز بیشتر از دست می دهیم بخاطر اینکه مصارف در بخش‌های مختلف روز به افزایش است و این باعث نگرانی است.

وی خاطر نشان کرد: تقریبا بیش از ۹۰ درصد دشت‌های استان با افت سطح آب‌های سفره‌های زیر زمینی مواجه شده و با کسری مخزن آب مواجه هستیم که با گرمتر شدن هوا و مصرف بیشتر این کسری آب نیز افزایش خواهد یافت.

جوادیان‌زاده نشست زمین را از عوارض این فعالیت‌ها دانست و با اعلام اینکه تاکنون خسارت‌های بسیاری به آبخوان و زیرساخت‌های استان وارد شده است، گفت: آبخوان ابرکوه، دهشیر و دیگر دشت‌های استان با افت شدید سطح آب زیرزمینی مواجه هستند و بر این اساس همه دشت‌های استان از نظر برداشت آب دشت ممنوعه به شمار می‌آیند.

به گفته جوادیان‌زاده، علاوه بر کاهش سطح آب دشت‌های استان یزد در سال‌های اخیر، کیفیت آب هم کاهش‌ چشمگیری داشته و شوری آن افزایش یافته است.

به گزارش فارس، بحران آب سال های متمادی است که دامن استان کویری و خشک استان یزد را فراگرفته و طرح های انتقال آب هم چندان برای مصرف شرب و بهداشت مردم راهگشا نبوده است که می طلبد مسئولان در سطح ملی دغدغه‌ای جدی برای حل بحران آب مردم یزد داشته باشند.