ابراز نگرانی اتحادیه عرب نسبت به تحولات و پیامدهای بحران اوکراین

 ۹-اسفند-۱۴۰۰


اتحادیه عرب اعلام کر د که تحولات اوکراین و پیامدهای ناشی از آن را با نگرانی دنبال می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «حسام زکی»، معاون و رئیس دفتر دبیرکل اتحادیه عرب امروز -دوشنبه- در نشست اضطراری شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح نمایندگان دائمی درباره وضعیت اوکراین اتحادیه عرب اعلام کرد که دبیرخانه کل با نگرانی شدید تحولات پی در پی در اوکراین و پیامدهای جدی نظامی و انسانی ناشی از آن را دنبال می‌کند.

زکی افزود: «ما از مواضع همه طرف‌ها آگاه هستیم و همگی طرف‌های دوست هستند. ما معتقدیم باید تلاشمان را تشدید کنیم تا بدون توسل به نیروی نظامی به ترتیباتی برسیم که رضایت همه را جلب کند، زیرا جنگ‌ها متاسفانه هزینه‌های ناراحت کننده و بالایی دارند، اما ما اکنون با این شرایط حساس مواجه هستیم و معتقدیم که برای همه کشورها و سازمان های صلح دوست ضروری است که برای توقف فوری تنش‌ها تلاش کنند نه اینکه به آن دامن زنند. همه باید به میز گفت‌و‌گو بازگردند و برای حل بحران از طریق دیپلماسی که هیچ اجتنابی از آن نیست، با هدف جلوگیری  از وخامت اوضاع و گسترش درگیری‌ها تلاش کنند».

وی ادامه داد: «ما که در منطقه عربی هستیم، چه بسا بیش از دیگران از آثار مخرب جنگ و استفاده از نیروی نظامی و پیامدهای دردناک آن آگاه هستیم. عواقب منفی جنگ در همه زمینه ها به ویژه در سطح انسانی بسیار خطرناک است. از این رو ما خواستار مشارکت همگانی در یک اقدام جدی بین‌المللی با هدف پایان دادن به بحران سیاسی و دیپلماتیک کنونی هستیم که بهترین راه برای حل وضعیت موجود است، به گونه‌ای که موجب بازگشت ثبات و تحقق امنیت برای همه در پرتو احترام به حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل می‌شود.»

زکی در پایان گفت: «امیدواریم در این شرایط خطرناک، هر یک از طرفین مسئولیت خود را به عهده بگیرند و تمام تلاش‌ها بر حفاظت غیرنظامیان در برابر عواقب جدی وخامت اوضاع امنیتی متمرکز شود. در عین حال همه باید به قوانین بین‌المللی انسانی احترام بگذارند و وصول کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند به ویژه با توجه به ادامه ورود پناهجویان اوکراینی به کشورهای همسایه تضمین شود.»