سفیر ایران: ما و روس‌ها گسترش ناتو را در راستای منافع خودمان نمی‌بینیم

 سفیر ایران: ما و روس‌ها گسترش ناتو را در راستای منافع خودمان نمی‌بینیم۱۰-اسفند-۱۴۰۰

چرا بااعلام مواضع مشترک  مقابل اکرائین وناتوباروسیه تجاوزگر جنگی واشغال کننده اکرائین با گلاب زدن برگورخمینی شیاد وشعار نه شرقی نه غربی اش آشکار اعتراف وتأکیدشده است که رژیم تروریستی ونامشروع ولایت فقیه براساس امضای تفاهم نامه خائنانه ووطن فروشانه ۲۰ساله باروسیه مستعمره روسیه شده است؟


در ادامه حمایت شخصیت‌های مختلف سیاسی ایران از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به بهانه مقابله با غرب، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی و سفیر ایران در روسیه بر ضرورت نزدیکی بیشتر به روسیه تاکید کردند.

به گزارش وب‌سایت «جماران»، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه روز دوشنبه، ۹ اسفند در همایش مجازی «روابط ایران و روسیه در پرتو تحولات نوین منطقه‌ای» به طور تلویحی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرد و گفت: «ما و هم روس‌ها گسترش ناتو تا مرز‌های خودمان را در راستای منافع خودمان نمی‌بینیم».

آقای جلالی در ادامه با ذکر این‌که به باور او، جمهوری اسلامی «باید منافع خودش را در بازار بزرگ روسیه جست‌وجو کند»، گفت که در دولت جدید، سیاست همسایگی و تقویت همکاری‌ها مدنظر است که در بین همسایگان و اقتصاد آنها روسیه اقتصاد بزرگی است».

در همین حال سرلشکر یحیی صفوی، دستیار و مشاور علی خامنه‌ای نیز روز دوشنبه با برداشت از محتوای کتابی با عنوان «تغییر بزرگ در سال ۲۰۵۰» گفت که «انتقال قدرت از غرب به شرق در حال انجام است» و ایران با «متحد شدن با اتحادیه اوراسیا می‌تواند در این قدرت آسیایی سهیم شود و به یکی از قدرت‌های آسیا تبدیل شود».

مقامات ایران در روزهای گذشته، آمریکا و ناتو را مسئول وضعیت جاری در اوکراین اعلام کرده‌اند. از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اولین روز تهاجم روسیه به اوکراین در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین تلویحا از این اقدام حمایت کرده بود.

آقای رئیسی اما روز یکشنبه، ۸ اسفند با عقب‌نشینی از موضغ قبلی، در جلسه هیات دولت بدون اشاره مستقیم به حمله روسیه به اوکراین گفت که «جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اساسی سیاست خارجی خود، با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری مخالف است و از حق تعیین سرنوشت همه ملت‌ها حمایت می‌کند».

موضع‌گیری مقامات و رسانه‌های دولتی ایران در حمایت از ادعاهای روسیه تاکنون با واکنش‌های گسترده منفی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.