علت لغو پروازهای فرودگاه‌های خراسان جنوبی چیست؟ـ+تصویر

 علت لغو پروازهای فرودگاه‌های خراسان جنوبی چیست؟۹-اسفند-۱۴۰۰

خراسان‌جنوبی تنها دو فرودگاه یکی در بیرجند و دیگری در طبس با تعداد پروازهای بسیار اندک دارد و لغو مکرر همنی پروازهای محدود هم موجب نارضایتی مردم شده است.علت لغو پروازهای فرودگاه‌های خراسان جنوبی چیست؟

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ مسافرت یکی از نیازهای انسان است که برای بهبود روحیه و گاهی برای انجام امورات زندگی انجام می‌شود. حال سؤال اینجاست که آیا همه افراد توانایی تحمل سختی‌های جاده و زمان لازم برای مسافرت را در اختیار دارند؟

برای حل این مشکل افراد از پرواز استفاده می‌کنند ولی در شرایط بد اقتصادی امروز و افزایش تحریم‌ها مشکلات مردم در این زمینه چند برابر شده است.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود که دارای تنها دو فرودگاه یکی در بیرجند و دیگری در طبس است که تعداد پروازهای آن نیز بسیار اندک است.

مردم در شرایط عادی توانایی مسافرت با پرواز را ندارند و بیشترین مسافران پروازهای استان را کارمندان برای انجام مأموریت یا کسبه‌ای که زمان برای آنها مهم بوده و یا افرادی که مریض هستند و توانایی مسافرت با ماشین را ندارند تشکیل می‌دهند.

دغدغه حل مشکل پروازها از زبان مردم

رضا دلخوش، یکی از کسبه بیرجند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: من به سبب شرایط کاری که دارم در هر ماه دو بار برای تهیه جنس مورد نیاز خود به تهران مسافرت می‌کنم.

کاسب بیرجندی با بیان اینکه تاکنون لغو پرواز زیادی را تجربه کردم، تصریح کرد: ما در مرکز استان هستیم ولی از این مشکلات زیاد داریم و این امر به کسب ما ضرر می‌زند.

وی ادامه داد: برای شغل من زمان بسیار باارزش بوده چراکه در صورت کمبود جنس مشتری خود را از دست می‌دهیم.

دلخوش با بیان اینکه در برخی از موارد به اجبار زمینی به تهران مسافرت کرده‌ام، یادآور شد: علاوه بر اینها مسافرت زمینی امنیت پرواز را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان تقاضا دارم برای حل مشکل پروازهای استان راه‌حلی پیدا کنند تا مردم در مضیقه نباشند.

ریحانه زنگویی، یکی از شهروندان بیرجندی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مادر من مریض بوده و برای درمان ایشان به مشهد مراجعه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد پروازهای بیرجند به مشهد بسیار اندک است، تصریح کرد: در برخی از موارد باید با ماشین مسافرت کنیم و این برای مادر مریضم خوشایند نیست.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه در برخی از موارد اعلام می‌شود پرواز لغو شده است، یادآور شد: این موضوع برای فرد مریض می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

زنگویی ادامه داد: از متولیان امر درخواست دارم تعداد پروازها به مشهد را افزایش دهند و همچنین تا حد امکان پروازها را کنسل نکنند.

علی دلگیر، یکی از کارمندان بیرجندی امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: در استان ما مردم عادی توانایی مسافرت با پرواز را ندارند مگر اینکه مشکلی برای آن‌ها ایجاد شده باشد.

وی با بیان اینکه قشر کارمند برای انجام امور اداری از پرواز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در برخی از موارد پروازها کنسل می‌شوند و مأموریت‌های اداری ما با مشکل مواجه می‌شود.

کمبود پروازهای خراسان‌جنوبی حل شود

این کارمند بیرجندی افزود: در برخی از موارد از لغو پرواز بی‌خبر بودم و تا فرودگاه نیز آمده‌ام و موفق به انجام مأموریت نشده‌ام.

دلگیر با بیان اینکه مأموریت‌های اداری باید به موقع انجام شود، خاطرنشان کرد: استان ما باید پرواز جایگزین داشته باشد تا در مواقع ضروری بتواند از آن استفاده کند.

وی متذکر شد: تعداد پروازهای استان نیز کم بوده و می‌توان برای آسایش و امنیت مردم آن‌ها را اضافه کرد.

احمد کاشانی، کارشناس گردشگری خراسان‌جنوبی نیز در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: تحلیل‌های اقتصادی در پنج ساله اخیر نشان می‌دهد خراسان‌جنوبی و بیرجند توان بیش‌از پروازهای موجود را دارد.

کارشناس گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: روزانه دو پرواز ۱۰۰ نفره به تهران و سه پرواز در هفته برای مشهد پاسخگوی نیاز مردم در استان است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری در روز شنبه سه شرکت هواپیمایی فقط پرواز تهران به بیرجند با ظرفیت ۲۰۰ مسافر برای رفت و ۲۰۰ مسافر برای برگشت را انجام داده است، متذکر شد: استان ما ظرفیت حداقل ۲۰۰ مسافر برای تهران به بیرجند را دارد.

کاشانی افزود: فاصله بین تیک‌آف و لندینگ پرواز، تعداد مسافر و نرخ بلیط می‌تواند روی بازدهی شرکت‌های هواپیمایی تاثیرگذار باشد.

کارشناس گردشگری خراسان‌جنوبی زمان بین بیرجند و تهران را با پرواز حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه تا یک ساعت و ۲۰ دقیقه اعلام کرد و گفت: در این شرایط ظرفیت مناسب مسافر و نرخ بلیط بازدهی اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه اگر شرکتی پرواز زیاد داشته باشد، لغو یک پرواز زیاد به چشم نمی‌آید، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ما اگر پروازها را لغو کنند مردم متضرر می‌شوند.

تأمین قطعه مشکل لغو برخی پروازها

عظیم طهماسبی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی در ادامه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، با اشاره به لغو ۱۳۰ پرواز در ۱۰ ماهه سال جاری اظهارداشت: لغو پرواز تنها در استان ما نیست.

وی با بیان اینکه اگر هواپیما مشکل فنی داشته باشد پروازش لغو می‌شود، تصریح کرد: این لغو پروازها تعدادی به سبب وجود مشکل ناوگان و تعدادی به سبب مشکل فنی و تأمین قطعه لغو شده است.

طهماسبی با بیان اینکه پروازها براساس جمعیت در هر استانی صورت می‌گیرد، گفت: در برخی استان‌ها که براساس جمعیت ۲۰ پرواز دارند لغو یک مورد از آن‌ها چشم‌گیر نیست.

 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما با همه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش پروازها مذاکره می‌کنیم، یادآور شد: استاندار نیز برای  انجام امور پیگیری لازم را انجام می‌دهد و همچنین در حوزه گردشگری نیز پیگیری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما روزی دو پرواز را می‌توانیم پذیرش کنیم، ادامه داد: استان ظرفیت بیشتر از این را ندارد و هواپیما به لحاظ ظرفیت زیر ۵۰ درصد می‌آید.

وی با بیان اینکه برای برنامه تابستانی در تلاش هستیم شرکت‌های دیگر را برای پرواز بیاوریم، گفت: اگر درخواست‌های ما به حد نیاز اضافه کردن هواپیما باشد به طور حتم اضافه می‌کنیم و سایر مسیرها را نیز پیگیری می‌کنیم.