حمله روسیه به اوکراین؛ «۳۵۲ شهروند غیرنظامی کشته و ۱۶۸۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند»

 حمله روسیه به اوکراین؛ «۳۵۲ شهروند غیرنظامی کشته و ۱۶۸۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند» ۹-اسفند-۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین در چهار روز گذشته شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و 

۰۶:۱۲

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در مکالمه‌ای تلفنی با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، به وی گفته که بیست و چهار ساعت آینده برای اوکراین تعیین‌کننده است.

آقای جانسون در این مکالمه تلفنی اظهار داشت که بریتانیا و متحدانش هر آن‌چه بتوانند انجام می‌دهند تا اطمینان یابند کمک‌های دفاعی به اوکراین خواهد رسید.

۰۶:۰۷

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که تحریم‌های اقتصادی ژاپن علیه روسیه به همراه تحریم‌های دیگر متحدان و شرکای واشینگتن، کمک می‌کند که هزینه هنگفتی به مسکو تحمیل شود و توانایی آن را در جنگ با اوکراین تحلیل ببرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده، آقای بلینکن گفت: «بار دیگر تصریح می‌کنم که ما هیچ گاه در سراسر جهان برای دفاع و حفظ آزادی و حق حاکمیت اوکراین و همه کشورهای دیگر به اندازه امروز متحد نبوده‌ایم.»

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده بود کشورش تصمیم گرفته است تا به ایالات متحده و کشورهای اروپایی در زمینه قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بپیوندد.

۰۵:۱۶

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که دولت او در رابطه با حمله روسیه به اوکراین موضعی بی‌طرف دارد.

آقای بولسونارو گفت که او روز یکشنبه مکالمه‌ای دوساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره این جنگ داشت و به رهبر روسیه اطمینان داده که برزیل موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهور فوق محافظه‌کار برزیل چندی پیش از این نبرد از مسکو بازدید کرده و گفته بود که او نمی‌خواهد عواقب این جنگ را کشورش متحمل شود.

بولسونارو ادعا کرد که روسیه به هیچ وجه نمی‌خواهد مرتکب کشتار بشود و در برخی از مناطق اوکراین تا ۹۰ درصد مردم خواستار نزدیک شدن به روسیه هستند.

او هچنین به انتقاد از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پرداخت و گفت که مردم این کشور «سرنوشت خود را به دست یک کمدین سپردند».

۰۴:۳۴


رئیس اجرایی اتحادیه اروپا روز یکشنبه حمایت صریح خود از اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه را اعلام کرد و این کشور را که اکنون تحت حملات روسیه است، «یکی از ما» نامید.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، در مصاحبه‌ای با شبکه یورونیوز گفت: «در واقع در طول زمان حساب بکنیم، آنها به ما تعلق دارند. آنها یکی از ما هستند و ما می‌خواهیم که آنها جزوی از ما باشند.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای اولین بار در تاریخ تصمیم گرفت که به کشوری در حال جنگ تسلیحات نظامی بدهد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده که اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو اسلحه به اوکراین خواهد داد.

۰۴:۲۴

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه را «روزی سخت» برای ارتش این کشور توصیف کرد و گفت که نیروهای روسی تقریبا همه جا را بمباران می‌کنند.

این نهاد در پستی فیسبوکی اعلام کرد که نیروهای دفاعی اوکراین در پایگاه هوایی واسیلکیف، واقع در جنوب غرب کی‌یف، در برابر آتش توپخانه و حملات روس‌ها مقاومت می‌کنند.

۰۳:۰۹

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که از آغاز حمله همه‌جانبه روسیه به این کشور تاکنون ۳۵۲ شهروند غیرنظامی، از جمله ۱۴ کودک کشته شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین شمار مجروحان غیرنظامی را نیز هزار و ۶۸۴ نفر عنوان کرد که ۱۱۶ نفر آنها کودک هستند.

آمار روز یکشنبه وزارت خارجه اوکراین اما شامل تلفات نیروهای مسلح این کشور نمی‌شود و ممشخص نیست نظامیان اوکراینی تاکنون چقدر تلفات داده‌اند.

روسیه ادعا دارد که نیروهای آن تنها تاسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند و می‌گوید که شهروندان غیرنظامی اوکراینی در خطر نیستند.

روسیه تاکنون آمار تلفات نیروهای خود را منتشر نکرده است. وزارت دفاع این کشور روز یکشنبه صرفا گفت که شماری از سربازان روسی کشته و زخمی شده‌اند، اما جزییاتی دراین باره به دست نداد.

۰۲:۴۴

کانادا نیز روز یکشنبه و در پی اتحادیه اروپا اعلام کرد که به خاطر حمله روسیه به اوکراین، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی خواهد بست.

عمر الغبرا، وزیر ترابری کانادا، گفت که این کشور برای پاسخگو ساختن روسیه و در واکنش به حمله بی‌دلیل آن به اوکراین، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی می‌بندد.

پیشتر فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، جمهوری چک، لهستان، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و لوکزامبورگ اعلام کرده‌ بودند که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی می‌بندند.

۰۲:۱۴


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه خواستار برگزاری جلسه اضطراری مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی این سازمان در رابطه با حمله روسیه به اوکراین شد که این جلسه روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

متحدان غربی از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای منزوی کردن مسکو شدت بخشیده‌اند.

رای امروز شورای امنیت به برگزاری این نشست اضطراری را روسیه طبق آیین‌نامه نمی‌توانست وتو کند، اگرچه به آن رای منفی داد. سه کشور چین، هند و امارات متحده عربی نیز به آن رای ممتنع دادند، اما در نهایت این درخواست با ۱۱ رای مثبت دیگر اعضای شورای امنیت تصویب شد.

همین آرا در نشست روز جمعه شوری امنیت نیز تکرار شد، اما در آن رای‌گیری روسیه توانست پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله نظامی خود به اوکراین را وتو کند.

به گفته لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، انتظار می‌رود مجمع عمومی درباره همین پیش‌نویس قطعنامه در روز چهارشنبه رای‌گیری کند.

هیچ کشوری در مجمع عمومی از حق وتو برخوردار نیست. از سویی قطعنامه‌های مجمع عمومی نیز الزام‌آور نیست، اما با این حال از وزن سیاسی حائز اهمیتی برخوردار است.

۰۱:۲۴

اروپایی‌ها از تصمیم فیفا برای انجام بازی‌های در زمین بی‌طرف تحت عنوان «اتحادیه فوتبال روسیه» انتقاد کردند و همچنان خواستار حذف این تیم از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی شدند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال روز یکشنبه در در ادامه اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین، اعلام کرد که از این پس هیچ‌ یک از مسابقات بین‌المللی فوتبال در روسیه برگزار نمی‌شود.

فیفا همچنین گفت که اهتزاز پرچم و پخش سرود روسیه در مسابقات فوتبال خارج از مرزهای این کشور ممنوع خواهد بود و تیم ملی این کشور نیز از این پس نه با عنوان تیم ملی روسیه، بلکه با عنوان «اتحادیه فوتبال روسیه» (RFU) اجازه دارد در مسابقات حضور یابد.

اما لهستان در اعتراض به این واکنش فیفا نسبت به حمله روسیه به اوکراین، گفت که همچنان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با روسیه بازی نخواهد کرد.

سزاری کولزا، رئیس فدراسیون فوتبال لهستان، در توییتر نوشت: «تصمیم امروز فیفا غیرقابل قبول است. ما علاقه‌ای به شرکت در این بازی ظاهری نداریم. موضع ما تغییری نکرده است: تیم ملی لهستان با روسیه بازی نمی‌کند، حالا هر اسمی که این تیم داشته باشد.»

کارل اریک نیلسون، رئیس فدراسیون فوتبال سوئد، نیز در مصاحبه‌ای با یک وبسایت خبری گفت که از تصمیم فیفا راضی نیست و انتظار موضع سفت و سخت‌تری از فیفا داشت.

۰۰:۰۴

در ادامه اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین، فیفا روز یکشنبه اعلام کرد که از این پس هیچ‌یک از مسابقات بین‌المللی فوتبال در روسیه برگزار نمی‌شود.

فیفا همچنین اعلام کرد که اهتزاز پرچم و پخش سرود روسیه در مسابقات فوتبال خارج از مرزهای این کشور ممنوع خواهد بود.

بر اساس تصمیم فدراسیون بین‌المللی فوتبال، تیم ملی این کشور از این پس نه با عنوان تیم ملی روسیه، بلکه با عنوان «اتحادیه فوتبال روسیه» (RFU) اجازه دارد در مسابقات حضور یابد و کلیه بازی‌های این تیم بدون هوادار در «کشور بی‌طرف» برگزار خواهد شد.

پیشتر در پی اعلام انصراف برخی از کشورهای اروپایی از بازی مقابل تیم فوتبال روسیه، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه خواستار حذف کامل تیم ملی روسیه از مسابقات بین‌المللی و حتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده بود.