کاربران ایرانی در یک کارزار اینترنتی خواستار آزادی حسین رونقی شدند

 کاربران ایرانی در یک کارزار اینترنتی خواستار آزادی حسین رونقی شدند۸-اسفند-۱۴۰۰

این کارزار اینترنتی برای درخواست آزادی رونقی زندانی سابق واضح است که موجب عصبانیت وآشفتگی وزنجیر پاره کردن مخالفان فضای مجازی وموافقان مسدود کردن فضای مجازی هم چون اطلاعات پاسداران جنایتکار می شود.


سه روز پس از بازداشت حسین رونقی، فعال مدنی، گروهی‌ از کاربران شبکه اجتماعی توییتر در اعتراض به بازداشت او، یک کارزار اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند و با تاکید بر اینکه این فعال مدنی توسط ماموران امنیتی ربوده شده است، خواستار آزادی فوری او از زندان شده‌اند.

در این کارزار که شامگاه شنبه ۷ اسفند، با هشتگ #حسین_رونقی به زبان فارسی و با هشتگ #ReleaseRonaghi به زبان انگلیسی راه‌اندازی شده است، کاربران با اشاره به سوابق تلاش‌های حسین رونقی در زمینه آزادی اینترنت و آزادی بیان در ایران، درباره وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی با اشاره به بازداشت حسین رونقی نوشت که این ماجرا باعث شد که «یک هفته زشت برای آزادی» را شاهد باشیم.

حسین رونقی پیش از این با انتشار مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال، به سانسور و سرکوب در ایران اشاره کرده بود و از رسانه‌های غربی خواسته بود که در انعکاس وقایع داخل ایران، با دقت بیشتری عمل کنند.

آقای رونقی از مدافعان حقوق بشر و آزادی اینترنت است و به دلیل فعالیت‌های مدنی خود چندین سال را در زندان سپری کرده بود.

او روز ۴ اسفند در تهران بازداشت شده است و خانواده آقای رونقی می‌گویند تاکنون اطلاعی درباره نهاد بازداشت کننده، محل بازداشت و اتهامات این فعال مدنی ندارند و این زندانی هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته است.

مجید توکلی، فعال مدنی ساکن تهران، نیز خبر داده است وکیل حسین رونقی به دادسرای امنیت تهران «برای پیگیری رفته است و راهش نداده‌اند».

او نوشته است که پرونده حسین رونقی در شعبه ۲ بازپرسی این دادسرا در جریان است و «با توجه به حکم عدم تحمل کیفر در سال‌های گذشته و بیماری‌هایش، خیلی نگرانیم».

رضا رونقی، پدر حسین رونقی پیش از این، در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرده بود که مقام‌های حکومت ایران «فرزندش را دزدیده‌اند».

او گفت جان فرزندش در خطر است و پسرش پیش از این در جریان بازداشت‌ و زندان سال‌های قبل، کلیه‌اش را از دست داده است و بیمار است.

آقای رونقی تاکید کرده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسئول جان فرزندش می‌داند.