ناسا به «تهدید تلویحی» رئیس سازمان فضایی روسیه واکنش نشان داد

 ناسا به «تهدید تلویحی» رئیس سازمان فضایی روسیه واکنش نشان داد۸-اسفند-۱۴۰۰

خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از فرود با کپسول فضایی در قزاقستان در ۱۷ آوریل ۲۰۲۱

یک سخنگوی ناسا در واکنش به اظهار نظر دیمیتری روگوزین، رئیس سازمان فضایی «روس‌کوسموس» روسیه، مبنی بر به خطر افتادن همکاری دو کشور در ایستگاه فضایی بین‌المللی، اعلام کرد که سازمان فضایی آمریکا به همکاری با تمام شرکای بین‌المللی خود از جمله روس‌کوسموس ادامه خواهد داد.

در بیانیه ناسا آمده است که اقدامات جدید در زمینه کنترل صادرات به مسکو، خللی در عملیات فضایی «غیرنظامی» آمریکا و روسیه ایجاد نخواهد کرد.

پیشتر رئیس آژانس فضایی روسیه، موسوم به روس‌کوسموس، گفته بود که تحریم‌های اعمال شده توسط دولت جو بایدن و متحدانش به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند به «نابودی» همکاری دو قدرت جهانی در ایستگاه فضایی بین المللی (آی‌اس‌اس) منجر شود.

دیمیتری روگوزین روز پنج‌شنبه با محکوم کردن اعمال محدودیت‌های تازه در زمینه صادرات فناوری پیشرفته به روسیه در رشته‌توییتی به زبان روسی نوشت که این اقدام رئیس جمهوری آمریکا با هدف «تضعیف صنعت هوافضا، از جمله برنامه فضایی روسیه» طراحی شده است.

رئیس روس‌کوسموس در بخش دیگری از رشته‌توییت اخیر خود افزوده بود: «در صورت قطع همکاری با ما، چه کسی قرار است ایستگاه فضایی بین‌المللی را از خروج کنترل‌نشده از مدار و سپس سقوط در قلمرو آمریکا یا اروپا نجات دهد؟»

او همچنین این سناریوی احتمالی را مطرح کرده بود که ممکن است این سازه ۵۰۰ تُنی روی هند یا چین فرود بیاید و بنابراین مسئولیت خطرات آن متوجه غرب خواهد بود.

برخی طرح این سناریو از طرف آقای روگوزین را تهدیدی تلویحی دانسته‌اند.

تحریم‌های کم‌سابقه ایالات متحده علیه روسیه، یک روز پس از حمله گسترده نیروهای روسیه به اوکراین از طریق زمین و دریا و هوا وضع شد.

حمله روسیه به اوکراین بزرگ‌ترین یورش علیه یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو محسوب می‌شود.