بازداشت دست‌کم ۱۶۰۰ نفر از معترضان به جنگ در روسیه+فیلم

 بازداشت دست‌کم ۱۶۰۰ نفر از معترضان به جنگ در روسیه۷-اسفند-۱۴۰۰

چگونه وقتی یک دیکتاتور جنایتکار جنگی با معترضان سیاست جنگ تجاوزگرانه اکرائین درروسیه بطور وحشیانه برخور دو معترضان باضرب وشتم دستگیر می شوند می تواند پیام آوردمکراسی وآزادی واستقلال برای اکرائین اشغال نظامی شده ومردمش باشد؟

بازداشت معترضان در سن پترزبورگ

در پاسخ به اعتراضات مردمی، پلیس روسیه روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، بیش از ۱۶۰۰ نفر از معترضان به تهاجم نظامی این کشور به اوکراین را بازداشت کرد.

به گزارش رویترز، در اولین روز حمله روسیه به اوکراین صدها نفر در شهرهای بزرگ روسیه از جمله مسکو، سن پترزبورگ و یِکاتِرین‌بورگ تظاهرات کردند و شعار «نه به جنگ» سر دادند.

دعوت به شرکت در تجمعات اعتراضی صبح روز پنج‌شنبه، چند ساعت پس از اعلام رسمی حمله روسیه به اوکراین با دعوت برخی از فعالان مدنی و شهروندان روسی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد، اما مقامات روسیه و مسکو هر گونه تجمع را به بهانه همه‌گیری کرونا ممنوع اعلام کردند.

به گزارش رویترز، پلیس مسکو از بازداشت ۶۰۰ معترض تنها در این شهر خبر داده است.

در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین که در حال حاضر در زندان به‌ سر می‌برد، ضمن محکوم کردن این اقدام، این جنگ را تلاشی از سوی دولت روسیه برای انحراف از مشکلات داخلی مانند فقر اعلام کرده است.

آقای ناوالنی در ادامه گفت: «این جنگ برای پنهان کردن دزدی از شهروندان روسیه به راه افتاده است، این جنگ منجر به قربانی شدن شمار زیادی از شهروندان و ویران شدن دو کشور و ادامه فقیر شدن شهروندان روسیه خواهد شد.»

در همین حال شمار دیگری از چهره‌های شناخته‌شده روسیه از جمله ایوان اورگانت، کمدین‌ معروف، ماکسیم گالکین، مجری و خواننده تلویزیون، فدور اسمولوف، فوتبالیست تیم ملی فوتبال روسیه، یوگنی کافلنیکوف، تنیس‌باز سابق و دیمیتری موراتوف، برنده جایزه نوبل از حمله این کشور به اوکراین انتقاد کردند.

عده‌ای از آنها در همراهی با برخی دیگر از شهروندان روسیه تصویری سیاه و سفید در اینستاگرام را به نشانه مخالفت خود با این اقدام منتشر کردند.

این اعتراض‌ها در حالی ادامه دارد که مقامات روسیه تهدید کردند که گزارش‌های رسانه‌ای حاوی آن چه دولت به عنوان «اطلاعات نادرست» توصیف می‌کند، مسدود خواهد کرد.