گلایه‌های یک دکتر معلم از قانون رتبه بندی

 گلایه‌های یک دکتر معلم از قانون رتبه بندی۱۱-فروردین-۱۲۰۱

اگرچه پس از بالا و پایین های فراوان بالاخره طرح رتبه بندی معلمان به قانون تبدیل شد، اما هنوز انتقادات به این قانون ادامه دارد.

مدرسه آنلاین-یکی از دکتر معلم های کشور که سابقه طولانی در حوزه آموزش و پرورش دارد، در همین رابطه انتقاداتی را به طرح وارد کرده و به تحریریه مدرسه آنلاین ارسال کرده است که در ادامه عیناً ذکر می شود.

بحث رتبه بندی معلمان قدمتی در حدود یک دهه دارد. در این مدت زمان فرصتی برای ظهور و بروز پیدا نکرد. دولت قبل در واپسین روزهای عمر خود به صورت یک‌لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

 به واسطه نبود زمان کافی برای به نتیجه رسیدن این لایحه در دولت قبل، مجلس یازدهم آن را به شکل گیری دولت جدید منوط نمود. پس از شکل گیری دولت سیزدهم، مجلس به جای ایجاد طرحی جدید، دولت را موظف به ارائه لایحه نمود. و دولت پس از چندی لایحه ی تحت عنوان رتبه بندی به مجلس تقدیم نمود.

واکنش معلمان به این لایحه، رویکردی ایده آلیستی بود. بالاخص معلمانی که دارای تحصیلات تکمیلی از جمله دکترا بودند، بسیار شادمان از ارائه این لایحه بودند.

انتظار اولیه معلمان دستیابی به ۸۰ درصد همترازی با هم طبقه خود در آموزش عالی بود. انتخاب رتبه ها بر اساس رتبه های دانشگاه ها بارقه امیدی در بین معلمان ایجاد کرد. دکتر معلمان خود را مهیای همترازی ۸۰ درصدی با استادیاران دانشگاه نمودند.

و خود را برای یک رقابت پایاپای با اساتید دانشگاه مهیا نمودند. آنها ضمن پذیرش رقابت با اساتید دانشگاه و برابری تکلیف حاضر بودند حقوق آنها هشتاد درصد همتراز خود در دانشگاه شود. اما این پایان ماجرا نبود. چکش کاری کمیسیون آموزش و چند سری انتقال از کمیسیون به صحن و‌ بالعکس سرانجام لایحه مذکور با ماهیت متفاوت از انتظارات معلمان به نتیجه رسید. اما باز این پایان ماجرا نبود.

ارسال به شورای محترم نگهبان و ایرادات حقوقی این شورا، منجر به برگشت به مجلس گردید. تاریخ اجرای آن یک بار دیگر به محل بحث و دیالوگ فرهنگیان تبدیل گردید. سرانجام پس از کش و‌ قوس های فراوان لایحه مذکور به وزارت فرستاده شد تا آیین نامه اجرای آن تدوین شود. رویکرد وزارت آموزش و پرورش نیز مورد اعتراض و‌ نقد معلمان قرار گرفت. اما دیر یا زود سرانجام لایحه مذکور برای اجرا ابلاغ می گردد، اما نکاتی در مورد آن قابل توجه می باشد.

این لایحه که با هدف رفع مشکلات معیشتی معلمان و ‌ارتقای کیفی آموزشی طرح گردید، آیا توانایی حل مشکلات معیشتی این قشر را دارا می باشد؟ آیا این لایحه انگیزه معلمان برای کسب علم و دانش را فراهم خواهد نمود؟ آیا لایحه مذکور توانایی تغییر وضعیت موجود آموزش و پرورش را دارا می باشد؟

به عنوان یک دکتر معلم عرض می کنم، این لایحه بجز سرخوردگی قشر دکتر معلمان، هیچ عایدی دیگری برای آموزش و پرورش نخواهد داشت. و از همین الان این لایحه را یک لایحه ی شکست خورده تلقی می نمایم که بجز ترمیم حقوق جزیی معلمان چیزی در بر نخواهد داشت. آن چه اتفاق افتاد، استحاله مفهوم رتبه بندی بود و این استحاله با رتبه بندی واقعی، تفاوت ماهوی دارد.