فیفا از فدراسیون فوتبال ایران درباره جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد توضیح خواست

 فیفا از فدراسیون فوتبال ایران درباره جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد توضیح خواست۱۱-فروردین-۱۴۰۱

مگررژیم تروریستی زن ستیز ولایت فقیه به توضیحات قبلی فیفادرمورد عدم ورود زنان به ورزشگاه ها پاسخ داده است که به درخواست جدید توضیح دهد وباپاک کردن صورت مسأله روضه خوانی و ماستمالی نکند ؟ می بایست فیفا به جای ادامه این بازی فدراسیون وتیم ملی فوتبال رژیم تروریستی ولایت فقیه زن ستیز را تحریم کند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، می‌گوید در جریان خبرهای مربوط به جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه امام رضا مشهد قرار گرفته و از مسئولان فدراسیون فوتبال درخواست اطلاعات بیشتر کرده است.

فیفا روز چهارشنبه ۱۰ فروردین در پاسخ به پرسش گلناز اسفندیاری، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، مکتوب نوشت: «موضع فیفا در مورد حضور زنان در مسابقات فوتبال در ایران روشن است: پیشرفت تاریخی به‌دست آمده است- همان‌طور که به عنوان مثال در اکتبر ۲۰۱۹ هزاران زن اجازه یافتند که برای نخستین بار ظرف ۴۰ سال در ورزشگاه حضور پیدا کنند، و اخیرا نیز در ماه ژانویه برخی از زنان دوباره اجازه حضور در یک بازی فیفا پیدا کردند».

فدراسیون بین‌المللی فوتبال افزوده است: «فیفا انتظار دارد که این روند ادامه پیدا کند، به گونه‌ای که این روند برگشت‌ناپذیر باشد».

این در حالی است که در موارد پیشین مورد اشاره فیفا، حضور زنان در استادیوم به‌صورت بسیار محدود و نابرابر صورت گرفته است، که اعتراضات زیادی را به‌دنبال داشت.

در آخرین مورد، سهمیه بلیت زنان برای ورود به ورزشگاه تنها ۲۰ درصد اعلام شد که بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، حتی حضور همین تعداد نیز محقق نشد.

بسیاری، حضور تماشاچیان زن را در مسابقه قبل «تبعیض‌آمیز» و «دست‌چین شده» توصیف کرده و آن را استراتژی جمهوری اسلامی برای فریب فیفا دانسته‌اند.

روز ۹ فروردین، تعداد زیادی از زنان به‌رغم خرید بلیت بازی از طریق وب‌سایت فدراسیون فوتبال به طور قانونی، اجازه ورود به ورزشگاه امام رضا مشهد برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان را پیدا نکردند و ماموران برای پراکنده کردن آن‌ها که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بودند به اسپری فلفل متوسل شدند.

به دنبال این اتفاق، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا شدند.

فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما همواره تنها عده محدودی از زنان به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه در گزارشی در مورد اتفاقات ورزشگاه مشهد نوشت: پیشتر مسئولان فدراسیون فوتبال خبر از پذیرش هشت هزار تماشاگر و البته حضور تماشاگران زن در ورزشگاه امام رضا داده بودند، اما خلف وعده صورت گرفت.

این خبرگزاری افزود: «نه تنها هشت هزار نفر، بلکه ۲۳ هزار نفر وارد ورزشگاه شدند که هیچ تماشاگر زنی در بین آنان نبود و این در حالی بود که دستورالعمل‌های بهداشتی نیز رعایت نشد».

سخنگوی فدراسیون فوتبال: تعلیق نمی‌شویم

در همین حال، سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران روز چهارشنبه گفت خطر تعلیق، فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند زیرا به ادعای وی، ناظر فیفا که در بازی ایران با لبنان حاضر بود درباره «شرایط فوتبال ایران توجیه بود».

احسان اصولی که با تلویزیون دولتی ایران مصاحبه ‌می‌کرد، گفت که با توجه به گزارش ناظر فیفا «تاکنون هیچ نکته و تماسی نداشتیم. ناظر بازی توجیه بوده و به امید خدا هیچ اتفاقی نمی‌افتد».

او ادعاهای قبلی خود در مورد فروش «بلیط تقلبی» به هواداران تیم ملی فوتبال ایران را تکرار کرد و گفت که «از حجم بلیت‌های جعلی با وجود اخطارهای داده شده غافلگیر شدیم».

آقای اصولی با بیان این‌که «قطعا با این موضوع برخورد می‌شود»، گفته که «بابت این قصه مدعی هستیم. دست عده‌ای خانم یا آقا بلیت‌هایی با قیمت‌های عجیب و غریب داده شده است».

احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز که از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی مامور رسیدگی به اتفاقات حاشیه‌ای این بازی شده است، ادعای سخنگوی فدراسیون فوتبال را تکرار کرده و گفته که «۲۷ هزار بلیت تقلبی» فروخته شده است.

او به تلویزیون دولتی ایران گفت که «دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی بازی تیم ملی فوتبال ایران کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای بازی بودند».

وزیر کشور ایران در عین حال وعده داد که بررسی‌ها در مورد حواشی این بازی ظرف یک یا دو روز آینده مشخص می‌شود و در موضوع گاز اشک‌آور نیز «عامل انتشاردهنده هنوز مشخص نشده است».

بر اساس مصاحبه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ک.ر