باوجود افزایش ضرایب برخورداری همچنان شاهد خالی شدن روستاها هستیم

 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور:

باوجود افزایش ضرایب برخورداری همچنان شاهد خالی شدن روستاها هستیم۱۱-فروردین-۱۴۰۱

باوجود افزایش ضرایب برخورداری همچنان شاهد خالی شدن روستاها هستیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور گفت: هرچند ضرایب برخورداری در برق ۹۵ درصد، بهره‌مندی از آب شرب ۸۰ درصد و در بخش‌های مخابرات و اینترنت و... نیز بالاست ولی همچنان دچار مشکل مهاجرت هستیم و روستاها خالی می‌شود؛ این نشان می‌دهد که باید به موضوعات اولویت‌دار توجه شود.

سید امیر حسینی مدنی در جلسه شورای اداری شهرستان کوهسرخ افزود: بخشی از مشکلاتی که امروز در مناطق روستایی مطرح می‌شود، نیازمند اعتبارات خاصی است و باید اعتبارات جدید به خصوص در حوزه‌های زیرساختی تخصیص یابد.

وی افزود: اینکه با این تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام دولت بخواهد زیر بار تعهدات جدیدی برود، جای تامل دارد. البته بخشی از کارها به خصوص مناطق محروم ضروری است که باید دولت توجه جدی به آن داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۴۶۰ شهرستان در کشور وجود دارد که همه مشکلات خاص خود را داشته و باید از منابع دولتی و ملی به صورت یکسان و عادلانه بهره‌مند شوند، تصریح کرد: با توجه به اولویت‌هایی که تعیین می‌شود، بسیاری از آنچه در این بازدیدها مطرح می‌شود، شاید محقق نشود ولی این نمی‌تواند ما را از مسئولیتی که نسبت به انجامش داریم، دور کند.

وی اظهار کرد: به رغم اینکه دغدغه‌ها شنیده می‌شود، نباید امید واهی به مردم و مسئولان شهرستان‌های مختلف نسبت به طرح دغدغه‌هایی که مطرح می‌کنند، داده شود.

مدنی گفت: زمانی دولت قولی می‌دهد و مطالبه می‌شود، دولت باید آن را محقق کند اما اینکه ما دغدغه‌های‌مان و مشکلات منطقه را بیان کنیم و نسبت به آنچه از طرف مردم گفته شده، اقدامی نشود، مردم ناامید خواهند شد.

وی افزود: حجم درخواست‌هایی که امروز در شهرستان ۳۰ هزار نفری کوهسرخ مطرح می‌شود، به اندازه کل مصوبات استان و حتی بیشتر است و عملا با توجه به ۳۳ شهرستان دیگر که مشکلات خاص خود را دارد، باید مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور گفت: هر چند اغلب منابعی که درخواست می‌شود، برای حوزه‌های زیرساختی است اما تجربه سالیان گذشته نشان می‌دهد هزینه‌هایی که در حوزه‌های زیرساختی شده، لزوما منجر به تثبیت جمعیت و رونق اقتصادی مناطق نشده است.

وی گفت: برخی مواقع تمرکز کردن بر حوزه زیرساخت‌ها و منابع را به این بخش‌ها بردن و از موضوعات دیگر به دلیل محدودیت‌های منابع غفلت کردن، موجب شده که کشور دچار مشکلاتی شود که یکی از آن مهاجرت از روستاهاست.

مدنی گفت: اگر قرار باشد کار زیرساختی صورت گیرد، باید منجر به تولید و بالا رفتن بهره‌وری و در حوزه اقتصاد روستاها نیز بایستی صرف منابع برای اشتغال‌زایی و رونق تولید شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور عنوان کرد: هر چند منابعی که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ برای تسهیلاتی که از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ باید پرداخت شود کم نیست ولی چون خیلی مواقع بر مبنای مطالعات درست اتفاق نمی‌افتد منابع هدر می‌رود و چند سال آینده شاهد تعطیل شدن یک کارگاه دیگر که متناسب با مزیت آن منطقه نبوده خواهیم بود.

وی گفت: آنچه باید در منطقه کوهسرخ به آن توجه شود اقتصاد بر مبنای مزیت‌های این منطقه است، کوهسرخ ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

مدنی با بیان اینکه مقرر شده در ۲۸ روستای شهرستان کوهسرخ ۵ زنجیره اقتصادی مشخص که آنغوزه، قالیبافی، کرم ابریشم و نوغانداری خواهد بود تعریف و راه‌اندازی شود، افزود: توسعه گردشگری یکی از مزیت‌ها و پیشران توسعه و پیشرفت منطقه است.

وی گفت: گردشگری کوهسرخ با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد بسیار می‌تواند در این حوزه به عنوان یک پیشران قرار گیرد که توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در این خصوص تأثیر بسیاری دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان خراسان را حضور گردشگران خارجی دانست و افزود: مسئولان شهرستان کوهسرخ باید شرایط را برای حضور این گردشگران در منطقه فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری نیازمند توجه ویژه است، احیاء معادن شهرستان کوهسرخ را یکی دیگر از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی دانست که برای آن باید تلاش کرد.

مدنی مطرح کرد: بخشی از رفع مشکلات معادن نیازمند ورود تکنولوژی و دانش‌بنیان شدن و استحصال از آن منابع است که موجب کاهش هزینه‌های تمام شده می‌شود.

وی همچنین بر احیاء بادامستان کوهسرخ تأکید کرد و گفت: احیاء بادامستان‌ها نیازمند مدل خاصی است که باید برای آن فکر جدی شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش می‌شود تا صندوق کارآفرینی امید در شهرستان کوهسرخ مستقر شود، تصریح کرد: با مستقر شدن این صندوق به سرمایه‌گذاران کمک بسیاری خواهد شد.

وی در ادامه با اعلام اینکه تا زمانی که دستگاه‌های اداری در شهرستان کوهسرخ مستقر نشوند مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: پیگیر راه‌های مواصلاتی شهرستان کوهسرخ به شهرستان‌های اطراف از جمله تربت‌حیدریه و نیشابور خواهیم بود.

مدنی افزود: بر اساس آنچه اعلام شده وجود مدارس مختلط و تخریبی در شهرستان آزار دهنده شده که تلاش می‌شود با مشارکت بنیاد برکت و نوسازی مدارس جدیدی احداث شوند.

وی همچنین قول پیگیری سالن‌های ورزشی نیمه‌تمام شهرستان و مشکلات روستای کلاته تیمور از جمله گاز این روستا، کمپ هلال احمر و اورژانس جاده‌ای را داد و بیان کرد: سعی می‌شود با کمک معدن کاران سالن‌های ورزشی شهرستان به سرانجام برسند.

معاون مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در خراسان رضوی ۲۶۰۰ روستا داریم که طرح هادی برایشان تهیه شده که از این تعداد ۸۰۰ روستا نیازمند بازنگری است.

محمود واحدیان بیان کرد: در سفر رئیس جمهور پیش بینی‌هایی برای این ۸۰۰ روستا شده که شهرستان کوهسرخ از آن جمله است و پیش‌بینی اعتبار شده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم در جلسه هیات دولت اعتبار لازم مصوب شود و بتوانیم کار اجرایی را آغاز کنیم.