اوکراین: اکثر نیروهای روسیه از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خارج شده‌اند

 اوکراین: اکثر نیروهای روسیه از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خارج شده‌اند۱۲-فروردین-۱۴۰۱

سربازان اشغال گرروس از ترس تششعات هسته ای مجبور به فرار ازچرنوبیل شدند.

نمایی از از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

شرکت اتمی دولتی اوکراین روز پنجشنبه ۱۱ فروردین گفت بخش اعظم نیروهای روس مستقر در نیروگاه چرنوبیل این تاسیسات را ترک کرده و احتمالا دلیل این تصمیم نگرانی از تشعشعات هسته‌ای بوده است.

نیروهای روسیه پنجم اسفند، اولین روز تهاجم نظامی به اوکراین، این نیروگاه را تصرف کردند ولی کارکنان و مدیران اوکراینی چرنوبیل در این مدت به فعالیت‌های جاری خود که انبار کردن امن پس مانده سوخت‌های اتمی است ادامه دادند.

انفجار سال ۱۹۸۶ در این نیروگاه بزرگترین سانحه هسته‌ای جهان بود.

شرکت دولتی «انرژواتم» گفت کارکنان نیروگاه چرنوبیل اوایل وقت پنجشنبه خبر داده‌اند که نیروهای روسیه قصد دارند از این تاسیسات خارج شوند.

این شرکت در بخشی از بیانیه خود افزود: «این خبر تایید شده که نیروهای اشغالگر که چرنوبیل و سایر تاسیسات در این منطقه حفاظت شده را تصرف کرده بودند در دو ستون به سمت مرز اوکراین و بلاروس حرکت کرده‌اند.»

در این بیانیه گفته می‌شود که هنوز تعداد اندکی از نیروهای روسیه در این نیروگاه هستند اگرچه تعداد آنها را مشخص نمی‌کند. این بیانیه می‌افزاید که نیروهای روسیه شهر اسلاویوتیچ در نزدیکی نیروگاه و محل زندگی کارکنان چرنوبیل را نیز تخلیه کرده‌اند.

شرکت دولتی «انرژواتم» در بیانیه جداگانه‌ای گفت که روس‌ها به طور رسمی با پس دادن امور حفاظتی چرنوبیل به نیروهای اوکراینی موافقت کرده‌اند. همراه با این بیانیه نسخه‌ای از این توافق نیز منتشر شده که یک مدیر ارشد نیروگاه، فرمانده نیروهای روسی مستقر در چرنوبیل و تعداد دیگری آن را امضا کرده‌اند.

خبرگزاری‌های بین المللی هنوز نمی‌توانند به طور مستقل اعتبار این سند را تایید کنند. وزارت دفاع و دولت روسیه نیز تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

شرکت اتمی دولتی اوکراین همچنین گفت اطلاعات مستندی دریافت کرده که نشان می‌دهد نیروهای روسیه در منطقه موسوم به «جنگل سرخ» که آلوده‌ترین قسمت در محدوده اطراف نیروگاه چرنوبیل است سنگر و تاسیسات دفاعی احداث کرده‌اند.

این شرکت در بخشی از بیانیه خود می‌افزاید: «به دلیل نگرانی از تشعشات هسته‌ای بخشی از سربازان روس در آستانه شورش و تمرد بودند.» از متن بیانیه چنین برمی‌آید که گویا دلیل خروج نامترقبه نیروهای روسیه همین موضوع بوده است.

دولت اوکراین از آغاز تهاجم نظامی روسیه بارها در مورد خطر وقوع سوانح هسته‌ای در چرنوبیل هشدار داده و خواستار خروج نیروهای روسیه شده بود که به گفته دولت اوکراین، برای مدتی از چرخش شیفت کاری کارکنان نیروگاه جلوگیری می‌کردند.

کارکنان نیروگاه چند روز پیش به خبرگزاری رویترز گفتند که سربازان روسیه بدون توجه به مقررات ایمنی با خودرو وارد منطقه موسوم به «جنگل سرخ» شده و این باعث شده غباری آلوده به مواد رادیواکتیو در سطح منطقه پخش شود.

مدیر شرکت «انرژو اتم» صبح روز پنجشنبه از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست از مدیران سازمان انرژی اتمی روسیه تضمین بگیرد که در فعالیت‌های جاری چرنوبیل و زاپوریژیا، یک نیروگاه دیگر اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و در تصرف ارتش روسیه است دخالت نخواهند کرد.