وزیر خارجه انگلیس برای تشدید فشارها علیه روسیه راهی هند شد

 وزیر خارجه انگلیس برای تشدید فشارها علیه روسیه راهی هند شد۱۱-فروردین-۱۴۰۱

وزیر خارجه انگلیس برای تشدید فشارها علیه روسیه راهی هند شد

لندن- ایرنا- وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر موضع بی‌طرفانه هند در قبال تحولات اوکراین، راهی دهلی‌نو شد تا این کشور را برای محکومیت مسکو متقاعد کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، لیز تراس در این سفر تلاش خواهد کرد تا «با حملات روسیه در اوکراین مقابله کند و وابستگی استراتژیک جهانی به این کشور را پیش از نشست‌های کلیدی ناتو و G۷ در هفته آینده کاهش دهد».

وی در دیدار با "سوبرامانیام جایشانکار" وزیر امور خارجه هند عنوان خواهد کرد که تهاجم روسیه، اهمیت همکاری نزدیکتر کشورها را برای جلوگیری از تجاوز و تقویت امنیت جهانی برجسته می‌کند.

وزیر امور خارجه انگلیس در جریان این سفر، جلساتی را با سایر مقام‌های هند برای توسعه روابط تجاری در حوزه تجهیزات دفاعی و فناوری‌های امنیتی برگزار خواهد کرد.

این دومین سفر تراس به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس از اکتبر گذشته و سومین سفر او به عنوان یک وزیر دولت انگلیس در ۱۳ ماه گذشته است. از زمان تصویب نقشه راه ۲۰۳۰، دو کشور مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد را آغاز کرده‌اند.

تراس پیش از این سفر در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: «روابط عمیق‌تر میان بریتانیا و هند، امنیت را در اقیانوس هند و آرام و در سطح جهانی افزایش می‌دهد و فرصت‌ها و شغل‌هایی را در هر دو کشور ایجاد می‌کند.»

 وی عنوان کرد که روابط دو کشور در چارچوب تحولات اوکراین اهمیت بیشتری پیدا کرده و «بر نیاز دموکراسی‌های آزاد برای همکاری نزدیک‌تر در زمینه‌هایی مانند دفاع، تجارت و امنیت سایبری تاکید می‌کند».

 وزیر خارجه انگلیس گفت: «هند یک قدرت اقتصادی، فناوری، بزرگترین دموکراسی جهان و دوست بریتانیاست و من می‌خواهم رابطه نزدیک‌تری بین دو کشور ایجاد کنم.»

هند از جمله کشورهایی بود که در رأی‌گیری اخیر سازمان ملل متحد در محکومیت اقدام روسیه در اوکراین، رأی ممتنع داد. در همین حال نشریه دیلی میل انگلیس گزارش داد؛ نخست وزیر هند ساز و کار جدیدی را برای تسهیل تجارت با روسیه ایجاد کرده و برای دور زدن تحریم های ضد روسی از روپیه استفاده می‌کند. هند همچنین خرید نفت از روسیه را با نرخ ارزان آغاز کرده است.

هفته پیش «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با انتقاد از موضع بی‌طرفانه هند در قبال تحولات اوکراین، از همتای هندی خود خواست تا در محکومیت روسیه به غرب بپیوندد. وی در تماس تلفنی با «نارندرا مودی» گفت که او معتقد است اقدامات روسیه برای جهان بسیار ناراحت کننده و فاجعه آمیز است. نخست وزیر انگلیس اوضاع اوکراین را «جدی‌» توصیف کرد و گفت که هند باید تلاش‌های خود را برای ترویج صلح و کاهش تنش در منطقه تشدید کند.

این درحالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در روز پنجشنبه ۵ اسفند، آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.