روسیه گلوله‌باران مناطقی را که وعده داده بود متوقف می‌کند، از سر گرفت

 روسیه گلوله‌باران مناطقی را که وعده داده بود متوقف می‌کند، از سر گرفت۱۱-فروردین-۱۴۰۱

مگرانتظاراست روس های فرصت طلب جنگ افروز ومتجاوز وسرکوب گر ودروغ گوی اشغال کننده کریمه وچچن ومستعمره کردن سوریه قابل اعتمادباشد ودراکرائین اشغال وویران کرده ومرتکب جنایت جنگی شده پیمان شکنی نکند؟

ساختمانی مسکونی در شهر چرنیهیف که بر اثر حمله هوایی ارتش روسیه ویران شده است

برخلاف وعده روسیه مبنی بر کاهش حملات خود به حومه کی‌یف و شمال اوکراین، حملات هوایی آن کشور به این مناطق و درگیری‌های شدید در چند شهر در طول شب گذشته ادامه پیدا کرد.

روسیه همزمان با دور جدید مذاکرات با اوکراین که روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شد اعلام کرده بود که در راستای «اعتمادسازی» حملات نظامی را در اطراف کی‌یف و چرنیهیف، واقع در شمال اوکراین، کاهش خواهد داد.

اما فرماندار ناحیه چرنیهیف روز چهارشنبه ۱۰ فروردین گفت که حملات روسیه در این منطقه کاهش نیافته و در طول شب گذشته شهرهای چرنیهیف و نیژین هدف حملات هوایی و توپخانه سنگین قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز می‌گوید احتمالا دلیل عقب‌نشینی برخی از واحدهای ارتش روسیه که در شمال مستقر هستند جابجایی واحدهای فرسوده و تجدید سازمان این جبهه از طریق اعزام واحدهای تازه نفس از خاک بلاروس بوده است.

این وزارتخانه گفت به احتمال فراوان روسیه قصد دارد تضعیف قدرت مانور نیروهای زمینی خود در این منطقه را با حملات سنگین توپخانه و موشکی جبران کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و مقامات بریتانیایی و آمریکایی در مورد وعده روسیه به کاهش حملات در شمال اوکراین ابراز تردید کرده‌اند. آقای زلنسکی روز چهارشنبه گفت: «اوکراینی‌ها در ۳۴ روزی که از آغاز تهاجم نظامی روسیه می‌گذرد و در طول هشت سال جنگ در ناحیه دوبناس یاد گرفته‌اند که فقط می‌توان به اقدامات ملموس اعتماد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در حاشیه سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه گفت واشینگتن فقط به اقدامات عملی و نه حرف روسیه توجه می‌کند.

او افزود: «کاری که روسیه می‌کند کشتار مردم و ویران کردن اوکراین است و این اقدامات در حال حاضر نیز ادامه دارد.»

همزمان، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش در گزارش قید شود بر اساس اسناد اطلاعاتی محرمانه به خبرگزاری رویترز گفت مشاوران ولادیمیر پوتین که می‌ترسیدند در مورد عدم موفقیت عملیات نظامی در اوکراین و پیامدهای تحریم‌های غرب حقیقت را بگویند به رهبر روسیه اطلاعات غلط داده‌اند.

این مقام آمریکایی افزود: «ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد فرماندهان نیروهای مسلح روسیه به پوتین اطلاعات غلطی داده‌اند و به این دلیل او به فرماندهان نظامی اعتماد ندارد. پوتین حتی نمی‌دانست که ارتش روسیه در تهاجم به اوکراین از سربازان وظیفه استفاده می‌کند و این سربازان کشته می‌شوند. این موارد ثابت می‌کند اطلاعات دقیق و صحیح به رهبر روسیه منتقل نشده است.»

کارشناسان نظامی معتقدند که روسیه اهداف نظامی خود در اوکراین را به شکلی متفاوت از روزهای اول تهاجم نظامی تعریف می‌کند تا به رغم عدم موفقیت این عملیات و شکست‌های شرم‌آور ارتش روسیه آقای پوتین بتواند مدعی پیروزی شود و وجهه خود را حفظ کند.

در رویدادی دیگر یک نماینده ارشد پارلمان روسیه روز چهارشنبه گفت بهای اقلام صادراتی مهم از جمله انرژی و مواد خام در آینده باید بر اساس روبل تعیین شود.

ویاچسلاو وولودین در پیامی در تلگرام نوشت: «اگر گاز می‌خواهید روبل پیدا کنید. علاوه بر این، تعیین بهای سایر اقلام صادراتی مهم مثل غلات، کودشیمیایی، نفت، روغن خوراکی، فلزات و چوب بر اساس روبل نیز کار درستی است.»

کارشناسان می‌گویند هدف از چنين اقدامی در صورتی که اجرا شود انتقال بخشی از فشارهای ناشی از تحریم‌های روسیه به اقتصاد کشورهای غربی است.

در شرایطی که روسیه با شدیدترین بحران اقتصادی از زمان سقوط اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ روبه‌روست ولادیمیر پوتین روز سوم فرودین اعلام کرد که بهای گاز صادراتی روسیه باید به روبل پرداخت شود.

تحت تاثیر این تحولات آلمان که حدود ۵۵ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند روز چهارشنبه ۱۰ فروردین «هشدار اولیه» در مورد روی‌آوری به تامین اضطراری انرژی را صادر کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سئوالی در مورد پیشنهاد نماینده پارلمان روسیه گفت: «بدون شک این ایده باید با دقت بررسی شود و شاید عملی باشد.»

او افزود که دلار به عنوان مبنا و پشتوانه معاملات بین‌المللی تضعیف شده و تعیین بهای صادرات روسیه بر مبنای روبل «به نفع ما و شرکای تجاری ما» خواهد بود.

به گفته او، روسیه به شرکای تجاری خود فرصت خواهد داد که در معاملات بعدی از روبل استفاده کنند.

حجم صادرات گاز روسیه به اروپا هر سال چند صد میلیارد دلار است. طبق آماری که شرکت گاز پرون، صادرکننده گاز روسیه منتشر کرده حدود ۵۸ درصد از درآمد این شرکت به یورو، حدود ۳۹ درصد به دلار و حدود ۳ درصد نیز به پوند استرلینگ است.

هنوز مشخص نیست که شیوه پرداخت به روبل به چه شکلی عملی خواهد شد. روسیه برای رسیدن به این هدف محتاج کمک چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

وزیر خارجه چین گفت این کشور آماده است مناسبات خود با روسیه را در چارچوب توافق اخیر بین رهبران دو کشور به سطوح عالی‌ئتری ارتقا دهد.

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز بارها اعلام کرده که مناسبات مسکو و پکن مستحکم‌تر از هر زمان دیگری است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن