.گزیده خبر های 11 آذر – 94 قسمت -3

.گزیده خبر های 11 آذر – 94  قسمت -3
محبوب‌ترین میوه جهان، موز، در معرض خطر جدی بیماری پاناما است، قارچی مقاوم در برابر قارچ‌کش‌ها که از مرزها عبور کرده و تمامی تلاش‌ها برای قرنطینه‌کردن گیاهان را بی‌اثر گذاشته و در سرتاسر جنوب آسیا، آفریقا، خاورمیانه و استرالیا پراکنده شده‌است.
 
به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، براساس گزارش ساینس الرت،‌ محققان هلندی در مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند شیوع این بیماری‌زا در آمریکای جنوبی اجتناب‌ناپذیر است،‌منطقه‌ای که 82 درصد از موزهای کاوندیش،‌محبوب‌ترین گونه موز در جهان رشد می‌کنند. اکوادور به تنهایی تامین یک سوم این بازار صادرات جهانی میلیارد دلاری را به عهده دارد.بیماری پاناما ناشی از نوعی قارچ خاکزی است که از دهه 1960 گونه گروس میشل موزها را به آستانه انقراض کشاند. عوارض این بیماری اولین بار در سال 1876،‌زمانی که نوعی بیماری موجب پژمردگی و نابودی محصولات موز در استرالیا شد، شناسایی شد. در سال 1890 بیماذی مشابهی محصولات موز گروس میشل را در کاستاریکا و پاناما تحت تاثیر خود قرار داد و 20 سال بعد نهایتا بیمار به قارچی به نام فوساریوم اوکسیسپوروم یا FoC نسبت داده شد.این قارچ در آلوده‌سازی محصولات موز به شدت کارامد است و زمانی که گیاهان آلوده آن می‌شوند،‌نتیجه نابود‌کننده است. قارچ FoC که از راه خاک و آب قابل انتقال است می‌تواند برای 30 سال در خاک غیرفعال و پنهان باقی بماند از این رو تشخیص ابتلای گیاهان به این قارچ از طریق آزمایش‌های پیچیده نیز غیرممکن است. زمانی که قارچ میزبان مناسبی پیدا کند، مسیر خود را به سوی سیستم ریشه‌های گیاه هموار ساخته و از مسیر آوند‌های اصلی به سمت بخش‌های بالایی گیاه می‌رود.از این مرحله به بعد قارچ با سیستم آوندی گیاه درگیر و موجب پژمردگی شدید گیاه می‌شود و رنگ آن را به دلیل کمبود آب به زرد-قهوه‌ای تغییر می‌دهد. پس از آن گیاه به سرعت در اثر کم‌آبی شدید از بین می‌رود.پیش از آنکه کشاورزان به وجود این قارچ پی‌ببرند،‌ بیماری پاناما در میان بیشترین بخش محصولات موز گروس میشل شیوع پیدا کرده‌بود و تقریبا تمامی این محصولات را به جز در بخش‌هایی از تایلند نابود کرده‌بود.خوشبختانه برای این بلا درمانی وجود داشت. موزهای کاوندیش که در باغ‌های گیاه‌شناسی بریتانیا و هندوراس نگهداری می‌شدند، به عنوان جایگزین‌هایی مقاوم برای موزهای گروس میشل معرفی شدند و توانستند به حفظ تولید جهانی موز کمک کنند. اما اکنون بیماری پاناما در شکل جدیدی با نام TR4 بازگشته و موجب مرگ درختان موز کاوندیش در سرتاسر جهان شده‌است.به گفته محققان این نوع قارچ جدید از مالزی در سرتاسر جهان پراکنده شده و اکنون در تایوان،‌چین، جنوب شرق آسیا، پاکستان، لبنان، تونس، عمان، موزامبیک و شمال شرق کوئینزلند پراکنده شده‌است. محققان دریافته‌اند موزهای کاوندیش در برابر این قارچ تغییر شکل یافته کاملا بی‌دفاع است و از آنجایی که موزهای کاوندیش با تکنیک بدون بذر و از روی یکدیگر کشت داده می‌شوند،‌ هیچ تنوع ژنتیکی از آنها در جهان وجود ندارد که بتواند در برابر قارچ مقاومت کند.از این رو در صورتی که تغییری در روند شیوع این قارچ ایجاد نشود، نسل موزها در جهان منقرض خواهد شد. درحال حاضر و پس از شیوع قارچ TR4 در تایوان،‌میزان صادرات موز این کشور به دو درصد از میزان صادرات در دهه 1960 رسیده‌است.نابود کردن کامل محصولات آلوده،‌ایجاد تست تشخیصی دقیق به منظور ردیابی سریع قارچ در مزارع و مرزهای قرنطینه‌سازی شده می‌تواند به مهار شیوع این قارچ کمک کند. علاوه بر این دانشمندان به دنبال راهکاری برای جایگزینی موزهای کاوندیش هستند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با روی کار آمدن معاون جدید فرهنگی این دانشگاه دانشجویان شاهد گشایش فضای علمی، فرهنگی و سیاسی خواهند بود.حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی روز گذشته (دوشنبه) در حکمی حسن ملکی را به سمت معاون فرهنگی این دانشگاه منصوب کرد. پیش از این غلامرضا ذکیانی این مسئولیت را برعهده داشته است.رییس دانشگاه علامه طباطبایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ذکیانی معاون فرهنگی سابق دانشگاه که از دوستان و همراهان قدیمی من است از مدتی قبل اعلام کرده بود که به علت مسائل جسمی ناشی از فشار کار و جانبازی در دفاع مقدس، قادر به ادامه همکاری نیست.وی با بیان اینکه اگر سلامتی ذکیانی در خطر نبود با استعفای ایشان موافقت نمی کردم تصریح کرد: حسن ملکی معاون جدید فرهنگی دانشگاه، فردی فراجناحی است که سعه صدر بالایی دارد. وی استاد تمام رشته برنامه ریزی درسی است که طی دو سال گذشته با حکم من رئیس پردیس دانشگاه شده و مدیریت بسیار خوبی را از خود نشان داده است.رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: با رفتار پدرانه ای که از ملکی سراغ دارم بر این باورم که توانایی بالایی در ایجاد فضای باز علمی، فرهنگی و سیاسی در دانشگاه دارد.سلیمی ادامه داد: دانشگاه علامه به مدت 5 سال بسیج اساتید نداشت و دو سال قبل من از ملکی خواستم این واحد را راه اندازی کند و وی در کار خود به قدری با سعه صدر با طیف های مختلف فکری برخورد کرد که تعداد اساتید عضو بسیج دانشجویی دانشگاه از چند تن به 170 نفر در حال حاضر رسیده است.وی بسیج اساتید دانشگاه علامه را از بی حاشیه و غیرجناحی ترین تشکل های اساتید کشور دانسته و گفت: ملکی در دوره های سازندگی و اصلاحات سابقه ای موفق در معاونت وزارت آموزش و پرورش داشت.رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه این انتصاب تحت تاثیر هیچ نهاد خارجی انجام نگرفته است افزود: بنده در تمام تصمیمات خود در دانشگاه با اختیار کامل عمل کرده و از نظر من گزینه بهتری از ایشان وجود نداشت. البته افراد صالح دیگری هم بودند ولی وقت و تمایلی برای قبول مسئولیت نداشتند.سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا روی کارآمدن معاون فرهنگی جدید به رشد فضای عمومی این دانشگاه کمک خواهد کرد گفت: ایجاد فضای بازتر علمی، فرهنگی و سیاسی برای دانشجویان و اساتید و فراهم آوردن فضای مطلوب فعالیت در چارچوب قوانین و خط قرمزهای نظام، هم رویکرد و هم برنامه معاون جدید فرهنگی است.وی ادامه داد: ضمن اینکه ما هر 6 ماه یکبار فعالیت یک به یک معاونت ها و مدیران خود را ارزیابی کرده و اگر رشد جدی در حوزه تحت مدیریت آنها را شاهد نباشیم در همکاری با آنها تجدید نظر می کنیم و از این بابت هیچ مدیری ایمن نیست.
رئیس شرکت گاز ناحیه گچساران و باشت گفت: بر اثر برخورد بیل مکانیکی با خط اصلی 16 اینچ گاز در روستای کته باشت، گاز 22 روستا در این شهرستان ها قطع شد.ناصر دلفریان عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش برای مرمت خط گاز آسیب دیده روستاها که در مسیر کار عمرانی یکی از دستگاه های خدمات رسان قرار گرفته است، ادامه دارد.وی اظهارکرد: زمان دقیق این قطعی گاز در روستا این شهرستان ها هنوز مشخص نیست زیرا پس از اتمام عملیات ترمیم این خطوط لوله، گاز این روستاها وصل خواهد شد.دلفریان با بیان اینکه تعمیر این خطوط لوله مربوط به خطوط لوله گاز منطقه پنج انتقال گاز فارس است ابراز کرد: نیروهای خطوط انتقال گاز نورآباد فارس بلافاصله عملیات ترمیم این خطوط لوله را آغاز کردند.وی ابراز کرد: این روستاها شامل خان احمدها، کته، بوستان، بیدزرد، کلاغ نشین و ماهور باشت است که بیش از دو هزار خانوار در آنها سکونت دارند.دلفریان از مردم روستاهای گچساران و باشت خواست در این مدت نکات ایمنی لازم را در استفاده از وسایل برقی جایگزین گاز رعایت کنند.
نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد، همه مدارک و شواهد مربوط به عمدی بودن اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی را به این سازمان داده است.به گزارش فارس، نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز سه‌شنبه اعلام کرد، وی اطلاعاتی را در اختیار اعضای این سازمان قرار داده که ثابت می‌کند ترکیه عمدا هواپیمای «سوخو24» روسیه را سرنگون کرده است.بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «الکساندر گروشکو» نماینده با اعلام این خبر گفت: من همچنین با «الکساندر ورشبو» معاون دبیرکل ناتو نیز در رابطه با سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه گفت‌وگو کرده‌ام... و ارزیابی روسیه از این اتفاق را برای وی شرح دادم. من در این گفت‌وگو همچنین برخی شواهد سیاسی و نظامی موجود که نشان می‌دهد این حمله عمدی بوده و در حریم هوایی سوریه انجام شده است.وی همچنین تأکید کرد، ناتو در حال سرپوش گذاشتن بر اقدامات ترکیه است و این اقدامات را مورد ارزیابی قرار نداده است، بنابراین مسئول اصلی این حادثه است.بر اساس اعلام دبیرکل ناتو،‌معاون وی در دیدار با نماینده روسیه حمایت ناتو از حق ترکیه برای دفاع از حریم هوایی خود را محفوظ دانسته است و تأکید کرده که ضرورت دارد تا طرفین در این جریان نسبت به رفع تنش‌ها اقدام کنند.نماینده ناتو همچنین خواستار برقراری تماس میان سران مسکو و آنکارا شده است.بنا بر این گزارش،‌ روسیه از روز 30 سپتامبر حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را آغاز کرده است. این عملیات به درخواست مستقیم «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه انجام می‌شود.روز سه‌شنبه گذشته دو فروند اف-16 ترکیه به جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز سوریه حمله کرده و آن را بر فراز خاک سوریه هدف قرار دادند. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و خلبان دیگر روز چهارشنبه پس از 12 ساعت عملیات نجات و امداد، نجات داده و به پایگاه حمیمیم در لاذقیه منتقل شد. وی اعلام کرده که این جنگنده روسی به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ترکیه نشده و آنکارا نیز پیش از انجام این حمله هیچ هشداری به سرنشینان این جنگنده سوخو24 نداده است.ترکیه مدعی است که این جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و این اقدام تنها دفاع از امنیت ملی ترکیه بوده است.  مسکو از این اقدام آنکارا به شدت خشمگین است و اعلام کرده که از این پس تمام جنگنده‌های روسی در سوریه با پوشش کامل هوایی به انجام عملیات علیه مواضع تروریست‌ها خواهند پرداخت.یک روز پس از این جریان، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با استقرار سامانه پدافند هوایی اس-400 در پایگاه حمیمیم سوریه موافقت کرد و دو روز پس از این اقدام ترکیه، این سامانه در سوریه مستقر شد. علاوه براین منابع نظامی از استقرار یک فروند ناوشکن مجهز به موشک‌های کروز هدایت شونده و سامانه اس-300 در سواحل لاذقیه خبر دادند.
یک مدرس دانشگاه مدعی شد که 70 درصد ایرانی‌ها از چت و گفت‌وگوی نوشتاری فضای مجازی استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، کارگاه فرهنگی آشنایی و آگاه سازی با فضای مجازی و استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر برگزار شد.عبدالهادی رضائی در این کارگاه گفت: امروزه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کارسازترین ابزار در جهت گسترش و تعمیق باورهای اعتقادی و ملی و حتی توسعه علمی به حساب می آیند.رضائی شبکه‌های اجتماعی را یک فرصت برای انتقال پیام‌های گوناگون در بین افراد دانست و گفت: شبکه های اجتماعی می توانند عامل تبدیل درک حسی به درک عقلانی شوند و بر مدیریت صحیح و نحوه درست استفاده از آن تأکید کرد.این استاد دانشگاه درباره پیامدهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای خانواده‌ها گفت: استفاده بیش از حد و نادرست از فضاهای مجازی برای خانواده‌ها مخرب است که در سالیان اخیر کشور ایران یکی از کشورهای بسیار استفاده‌کننده شبکه‌های اجتماعی در جهان است که حدود 70 درصد از مردم فقط از آن در امر چت یا گفت‌وگوی نوشتاری استفاده می‌کنند.وی به خطر افتادن حریم خصوصی افراد، افسردگی روحی و روانی، آسیب‌های فیزیکی، افزایش طلاق، محدود نبودن زمان و مکان، رعایت نکردن رفتارهای اجتماعی را از علائم استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی دانست.اکبری حذف پیام‌های زرد در گروه‌های مختلف و وابسته بودن به گروه‌هایی که افراد آن شناخته شده و شناسنامه‌دار باشند، انتشار پیام با ذکر منبع، استفاده از شبکه‌های مجازی در روزها و ساعت‌های مشخص را راهکارهای استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد.او با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که جوانان ایرانی را یک جوان فرهیخته و الگو برای کشورهای دیگر می‌دانند از دانشجویان که فرهیختگان جامعه به شمار می‌روند خواست تا از شبکه‌های اجتماعی که بیشترین کاربران اینترنتی را دارد در امر صنعت، تجارت و فرهنگ استفاده بهینه، اصولی و عقلی داشته باشند.