گزیده های قسمت دوم

گزیده های قسمت دوم 12 اسفند-94
كاهش حاميان رفسنجانی در مجلس جديد خبرگان
با توجه به ترکيب مجلس خبرگان، هاشمي رفسنجاني شانسي براي رياست در اين مجلس ندارد.
    
به گزارش مشرق، براي هاشمي رفسنجاني و حاميان وي که اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان را مهمتر از انتخابات مجلس برشمرده بودند، نتايج به دست آمده نشان مي دهد علي رغم همه تلاش و تخريب هايي که از جانب تيم داخلي وي و همچنين تخريبي که رسانه هاي خارجي براي شکل گيري خبرگاني همسو با نظرات و خط مشي هاشمي از خود به نمايش گذاشتند، اما اين قاطبه مردم بودند که با آرا خود مجلسي ولايي تر و انقلابي تر را تشکيل دادند.
    
با توجه به آرايشي که مجلس خبرگان پنجم به خود گرفته است، جايگاه هاشمي رفسنجاني نسبت به مجلس چهارم تضعيف شده به نحوي که اگر وي توانست براي رياست مجلس چهارم 24 راي را به دست آورد، در خبرگان پنجم اين آمار به کمتر از رقم دوره قبل رسيده است.
    
تحليل گرايش منتخبان مجلس پنجم خبرگان حکايت از آن دارد که در اين دوره، 60 نفر از منتخبان مخالف جدي مشي و رفتار هاشمي رفسنجاني هستند، و مابقي منتخبان (28 عضو خبرگان) نيز با توجه به تخريب هايي که از سوي حاميان هاشمي عليه برخي اعضاي انقلابي و مورد احترام مردم و حوزه هاي علميه در مجلس خبرگان رهبري صورت گرفت، نقدها، ابهامات و سوالات جدي درباره همراهي و يا سکوت تاييد آميز هاشمي با اين تخريب ها دارند.
    
به نظر مي رسد در صورتي که هاشمي رفسنجاني بار ديگر بخواهد خود را در معرض آزمون راي خبرگان براي رياست اين مجلس قرار دهد، ميزان راي وي به کمتر از 15 راي خواهد رسيد.
    
سال گذشته در جريان انتخابات رياست خبرگان، هاشمي 24 راي کسب کرده بود.
يك اقتصاددان: مردم در دولت روحاني فقيرتر شدند
يک اقتصاددان گفت: مردم در دولت روحاني فقيرتر شدند.
    ابوالقاسم حکيمي پور در گفت وگو با نسيم آنلاين، افزود: دولت روحاني با وجود اين که از دولت قبل بدليل افزايش بيکاري در جامعه انتقاد مي کرد ولي شاهد اين هستيم که روزانه 5000 شغل را از بين مي برد و اميدي هم نمي رود که سياستهاي پسابرجامي دولتي حرکتي را در اين زمينه انجام دهد.

    وي در خصوص افزايش ضريب جيني در دو سال و نيم گذشته اظهار کرد: ضريب جيني مهم ترين شاخص اقتصادي است که نشان دهنده عدالت درآمدي و اقتصادي ميان اقشار مختلف جامعه است. همچنين براي سنجش تحقق اهداف سياستهاي اقتصاد مقاومتي ضريب جيني معيار بسيار مناسبي است.

    وي خاطرنشان کرد: در دو سال و نيم اخير با روي کار آمدن دولت آقاي روحاني وضعيت ضريب جيني به مراتب بدتر شد. در زمان آقاي احمدي نژاد که پرداخت يارانه نقدي آغاز شد، ضريب جيني به مراتب بهتر بود ولي در دو سال و نيم اخير ضريب جيني افزايش پيدا کرد و در حال نزديک شدن به عدد يک است که وضعيت بد اقتصادي کشور را نشان مي دهد.

    اين اقتصاددان افزود: حجم نقدينگي در پايان دولت آقاي احمدي نژاد 450 هزار ميليارد تومان بود و در حال حاضر به بالاتر از 950 هزار ميليارد تومان رسيده و احتمال دارد تا مدتي ديگر به هزار هزار ميليارد تومان برسد، اين ميزان پول معلوم نيست کجاست و اين نشان دهنده اوضاع بد اقتصادي در جامعه ما است.

    حکيمي پور گفت: در شرايط فعلي سيستم بانکي کشورمان سياستهاي توليد محور ندارد. بيشتر منابع در جهت بخش هاي غير مولد اقتصاد کشور حرکت مي کند. از 950 هزار ميلياردي که در اقتصاد کشور قرار دارد، چيزي در حدود 88 درصد آن در سيستم بانکي قرار دارد.

    وي بيان کرد: نيمي از 950 هزار ميليارد تومان در سيستم بانکي بلوکه شده است. نيمي ديگر آن به عنوان نقدينگي در اقتصاد کشور نمود پيدا مي کند، که آن هم در جهت توليد محور نيست. اقتصاد مقاومتي بر روي منابع داخلي و تمرکز بر توليد تکيه دارد ولي حرکت سيستم بانکي کشور در دو سال و نيم اخير به هيچ وجه توليد محور نبوده است.

    اين اقتصاددان با انتقاد از افزايش واردات و قاچاق در دولت روحاني عنوان کرد: در دولت يازدهم واردات افزايش پيدا کرده و ما شاهد رشد قاچاق انواع کالاها هستيم. در حال حاضر 50 درصد پارچه هاي موجود در کشور قاچاق است. به غير از اين 950 هزار ميليارد نقدينگي چيزي در حدود 25 ميليارد دلار هم غير از اين نقدينگي به صورت ارزهاي خارجي در دست مردم است و در جهت غيرمولد حرکت مي کند.

    حکيمي پور با بي اثر دانستن کاهش تورم در زندگي مردم اظهار کرد: کاهش تورمي که دولتمردان به آن افتخار مي کنند در زندگي مردم ديده نمي شود. همچنين کاهش تورم در کالاهاي اساسي مردم هيچ نمودي پيدا نکرده است. بانک مرکزي در اعلام کاهش نرخ تورم بخش مسکن را به حساب نياورده است.

    وي افزود: دولت بدهي سنگيني به سيستم بانکي و بنگاههاي اقتصادي دارد. با توجه به اين مسائل شاهد اين هستيم که رشد نقدينگي نه تنها بر رشد اقتصادي اثر نگذاشته است بلکه ما امسال رشد منفي اقتصادي را هم تجربه کرده ايم و بانک مرکزي شهامت گفتن آن را ندارد.

    اين اقتصاددان با مرتبط دانستن رکود عميق اقتصادي در دولت يازدهم با افزايش ضريب جيني گفت: رکود عميقي که در جامعه وجود دارد يکي از عوامل اصلي افزايش ضريب جيني است که اين رکود ناشي از کاهش تقاضاست. کاهش تقاضا به اين دليل است که فضاي کسب و کار در جامعه ايران فضاي مناسبي نيست. بسياري از بنگاههاي اقتصادي در حال تعطيل شدن است که همين مسئله به بيکاري گسترده در کشور دامن زده است.
رئيس سازمان جنگل ها: 100 ميليون هكتار از اراضي كشور تحت تاثير پديده بياباني شدن قرار دارد
رئيس سازمان جنگل ها گفت: 100 ميليون هکتار از اراضي کشور تحت تاثير پديده بياباني شدن است.
    خداکرم جلالي گفت: با گرم شدن يک درجه هوا 17 درصد نياز آبي گياهان و درختان اضافه مي شود. بنابراين با توجه به گسترش پديده بيابان زايي در مناطق مختلف جهان و همچنين ايران که درکمربند خشک قرار گرفته پرداختن به مسائل آب و حفظ منابع آبي از اهميت فراواني برخوردار است.

    رئيس سازمان جنگل ها با اشاره به کاهش دو درصدي سطح حريق در جنگل ها و مراتع کشور بيان داشت: سال 93، 18 هزار و 840 هکتار از اراضي کشور دچار آتش سوزي شد که امسال اين ميزان به 18 هزار و 471 هکتار کاهش يافت.

    جلالي همچنين در مورد سطح بيابان هاي کشور تصريح کرد: براساس تعريف کنوانسيون بيابان ها هر سرزميني که توان اکولوژيک و توليد کاهش يابد دچار پديده بياباني شده است.

    وي افزود: براساس اين تعريف عرصه هاي وسيعي از کشورمان که دچار بيلان منفي آب و يا شور يا قليايي شدن شده است جزء مناطق بياباني به شمار مي رود که اين مناطق 20 درصد عرصه هاي کشور و معادل 32 ميليون هکتار است.

    رئيس سازمان جنگل ها افزود: اما 100 ميليون هکتار از سطح اراضي کشور تحت تاثير پديده بياباني شده است.

    وي در پاسخ به سوال فارس در زمينه اقدامات سازمان جنگل ها براي آبخيزداري گفت: در برنامه ششم توسعه پيشنهاد داده ايم، تا در سطح 14 ميليون هکتار از اراضي کشور عمليات آبخيزداري انجام شود همچنين 3 ميليون هکتار کانون اصلي بيابان زايي در کشور شناسايي شده که سالانه بايد صد هزار هکتار از اين اراضي در 500 هزار هکتار از اين اراضي عمليات بيابان زدايي انجام شود.

    وي گفت: اين دو مسئله از مسائل مهم به شمار مي رود که اعتبارات آن کافي نيست و بنابراين دولت بايد به آن يک توجه ويژه داشته باشد.

    رئيس سازمان جنگل ها همچنين در مورد ادغام اين سازمان در وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست که پيشنهاد آن در پيش نويس لايحه ششم داده شده بود اظهار داشت: اين موضوع که در پيش نويس لايحه ششم توسط سازمان مديريت ارائه شده بود، در جلسه دولت مورد بررسي قرار گرفت و سپس منتفي شد.

    وي با بيان اينکه جامع نگري در حوزه آبخيز، مشارکت مردم، حفاظت و بحث فرهنگ سازي و مهار عوامل ناپايداري جز 5 سياست راهبردي اين سازمان است بيان داشت: گرمايش زمين و تغيير اقليم، کمبود آب شيرين و بيابان زايي در مجموع سه پديده و چالش خطرناک در دنيا که در کشور ما هم به وضوح قابل مشاهده است و در مباحث اقتصادي و فرهنگي مردم اثرگذار است و براي رفع اين چالش بايد عزم جدي داشته باشيم.
حداد عادل: اكثريت مجلس دهم همچنان با تفكر اصولگرايي است

سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان با اظهار اينکه مجلس دهم شبيه هيچ يک از مجالس 9 گانه گذشته نيست گفت: از نتيجه انتخابات راضي هستم.
    به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، غلامعلي حدادعادل ديروز در پاسخ به خبرنگار فارس درباره ترکيب مجلس دهم، اظهار کرد: آمارهاي نمايندگان مجلس دهم در سراسر کشور کاملانهايي نشده است، اما گمان مي کنم مجلس دهم شبيه هيچ يک از مجالس 9گانه گذشته نيست.

    وي ادامه داد: مجلس دهم داراي يک هويت ويژه است که نه شبيه مجلس ششم و نه شبيه مجلس نهم خواهد بود.

    سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان خاطرنشان کرد: تصور مي کنم اکثريت مجلس دهم همچنان با تفکر اصولگرايي باشد و شايد بتوان کاري کرد که دو تفکر اصولگرايي و اصلاح طلبي بيشتر با يکديگر کار کنند.

    حداد عادل گفت: شوراي ائتلاف اصولگرايان همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد و با وجود اينکه اصولگرايان در تهران پيروز نشدند، اما از نتيجه انتخابات راضي هستم.

    وي با بيان اينکه ائتلاف اصولگرايان در بين اين جريان ريشه گرفته است، اظهار کرد: ما تلاش مي کنيم اين ائتلاف را براي آينده حفظ کنيم.

    سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان در پاسخ به اين سوال که چرا پيروزي در سراسر کشور با اصولگرايان بود، اما در تهران اصلاح طلبان پيروز انتخابات مجلس شدند، گفت: اين موضوع مربوط به وضع خاص شهر تهران است و تنها به تهران اختصاص دارد.

    حداد عادل همچنين درباره اينکه آيا اصولگرايان به نتيجه انتخابات اعتراض خواهند کرد يا خير، گفت: اعتراض حق همه است و اگر از مسير قانوني بيان شود، کار بدي نيست، اما اگر اعتراض با اردوکشي و از طريق مجاري غيرقانوني باشد به هيچ وجه مناسب نيست و من هنوز تصميمي براي اعتراض به نتيجه انتخابات مجلس ندارم.

    نماينده مردم تهران در مجلس، درباره اخباري مبني بر برکناري نفر بيست و هشتم انتخابات مجلس در تهران و جايگزيني حدادعادل به جاي او، گفت: من شب گذشته اين خبر را در فضاي مجازي شنيدم و اطلاع ديگري از اين موضوع ندارم.

    وي عملکرد رسانه ملي در انتخابات را مناسب ارزيابي کرد.