يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "جنوب سوريه روياي جديد آمريكا "

اوین نامه ی کیهان 3 شنبه 11 اسفند ماه سال 1394
يادداشت روز   اوین نامه ی کیهان "جنوب سوريه روياي جديد آمريكا "
همینکه هم قلم و همکار یادداشت روز نویس شریعت نداری به بررسی وتحلیل نمایش ا نتخابات 7 اسفند نه پرداخته است وبا جاخالی دادن ترجیح داده است که به بحران سوریه و پیشنهاد منطقه پرواز ممنوع درسوریه  اشاره کند نشان از این واقعیت دارد که نتایج و شرایط نمایش انتخابات 7 اسفند به نفع مدعیان اصول گرا یادلواپسان نگران  پیش نرفته . از سوی دیگر چون شرایط بحران سوریه هم به نفع پاسداران ورژیم وارونه ی ولایت فقیه پیش نمی رود بنابراین یادداشت روز  نویس وحشت زده یادداشت خود را ا ختصاص به بحران سوریه داده شده است.

اين روزها صحبت از ايجاد منطقه «پرواز ممنوع» در جنوب سوريه است و بعضي از محافل سياسي گفته اند در اين رابطه بين آمريکا و روسيه توافقي صورت گرفته است در عين حال ضمن آنکه صحت چنين خبري محل ترديد است ولي در صورت وقوع چنين پديده اي بايد شاهد تحول کيفي مهم در پرونده سوريه باشيم. در اين رابطه نکات مهمي وجود دارد:
    1- غرب مدت هاست که پرونده ايجاد منطقه پرواز ممنوع شمال سوريه را در دستور کار دارد اما در عمل به جايي نرسيده است. پس از عمليات پيروزمند نصر در غرب منطقه حلب امکان اجرايي شدن ايجاد اين منطقه از بين رفت و از اين رو بحث ايجاد منطقه مزبور در جنوب، يک طرح جايگزين با هدف ايجاد توانمندي زميني براي اداره پرونده سوريه به حساب مي آيد. اين منطقه شامل سه استان قنيطره، درعا و سويدا مي شود. مساحت اين سه 10480 کيلومتر مربع يعني به اندازه مساحت لبنان و نزديک به دو ميليون نفر جمعيت در خود جاي داده است. اين منطقه از دو جهت مهم است يکي قرار داشتن در مجاورت مناطق اشغالي رژيم صهيونيستي و ديگري نزديک بودن اين منطقه به پايتخت از اين منظر ايجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب در جاي خود داراي ارزش راهبردي است، هر چند به پاي منطقه حلب نمي رسد.

    2- صحبت از ايجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب، نقشه شيطاني آمريکايي هاست براساس آنچه گفته شده است، آمريکايي ها در ملاقات با مقامات وزارت خارجه روسيه وانمود کرده اند که هدف اصلي از ايجاد اين منطقه در جنوب، صيانت از امنيت اسرائيل مي باشد و تهديدي عليه دمشق و دولت دوست روسيه در دمشق نخواهد بود. آمريکايي ها به خوبي مي دانند که روسيه يکي از عوامل عدم شکل گيري منطقه پرواز ممنوع يا امن در شمال سوريه با محوريت حلب، بوده و در نهايت با کمک اين کشور، جبهه مقاومت بر موقعيت هاي استراتژيک استان حلب سيطره پيدا کرده است. علت اصلي مخالفت روسيه در ايجاد منطقه امن شمال، از يک سو تهديد آميز بودن ايجاد چنين منطقه اي براي دمشق و از سوي ديگر حساسيت اين کشور روي ترکيه بوده است. آمريکايي ها در مذاکرات خود وانمود کرده اند که ماموريت طرح منطقه پرواز ممنوع جنوب اساسا از شمال متفاوت است و حال آنکه هيچ تفاوتي در هدف گذاري اين دو منطقه وجود ندارد. دليل مهمي وجود دارد که نشان مي دهد فعل و انفعالات جنوب تاثيري در بهم خوردن امنيت به ضرر رژيم صهيونيستي نداشته است. در واقع براساس آنچه منابع رژيم صهيونيستي به تکرار گفته اند در طول دوره نزديک به 50 ساله اخير - از زمان وقوع جنگ شش روزه 1967 - که بين دولت هاي دمشق و تل آويو «آتش بس» برقرار بوده، بيش از اسرائيل سوريه شرايط آتش بس را رعايت کرده است. اسرائيل در جنگ شش روزه 80 درصد استان قنيطره را به اشغال خود درآورد اما در طول اين دوران سوريه هيچگاه براي بازپس گيري اين مناطق - موسوم به جولان و جبل الشيخ - اقدام عملي نکرده است. رعايت شرايط آتش بس بين دولت سوريه و رژيم صهيونيستي حتي از سوي هم پيمان سوريه يعني حزب الله هم مدنظر قرار داشته تا جايي که عليرغم آنکه ارتش رژيم صهيونيستي در روز 28 ديماه سال گذشته در «مزرعه الامل» در منطقه قنيطره به يک يگان از حزب الله که مشغول طراحي عمليات عليه تروريست ها بود، حمله کرد اما حزب الله پاسخ اين رژيم را در خاک لبنان داد. اگر گفته شود که تهديدات امنيتي دولت تل آويو تنها از سوي حزب الله لبنان صورت نمي گيرد بلکه گروههاي تروريستي نظير جبهه النصره به تهديدي بزرگ تر عليه اسرائيل تبديل شده اند، بايد گفت براساس اسنادي که از سوي رهبران گروه داعش منتشر شده است، سرويس اطلاعاتي اسرائيل و رهبران گروه النصره به توافق رسيده اند. عکس هاي زيادي هم وجود دارند که نشان مي دهند مجروحان تروريست در بيمارستان هاي شمالي رژيم صهيونيستي مداوا مي شدند. پس هدف از بحث ايجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوريه، رفع نگراني هاي امنيتي اسرائيل نيست.

    3- آمريکايي ها از روابط ديرينه روسيه با رژيم اسرائيل براي تاثيرگذاري محوري خود استفاده مي نمايند. آمريکا مي داند که روسيه برخلاف آنکه اهميت چنداني به کاهش روابط و مناسبات خود با ترکيه نمي دهد اما حفظ روابط سنتي خود با اسرائيل را براي منافع خود مهم ارزيابي مي کند. رژيم صهيونيستي به دليل اتصال با شبکه يهودي مي تواند روي روسيه اعمال نفوذ کند اين در حالي است که اين کشور از تاثير بداخلاقي هاي سران يهود خبر دارد. گفته مي شود نزديک دو ميليون از روس تبارها در سرزمين فلسطين و تحت قيمومت دولت يهودي قرار دارند اين در حالي است که اکثر يهوديان روس تبار در سرزمين هاي اشغالي غريبه به حساب مي آيند.

    در اين بين روسيه به گمان اينکه رابطه مسکو- تل آويو تنظيم کننده و ارزش دهنده به مناسبات مسکو با اعراب است، همواره درصدد بوده است تا از اين کارت استفاده کند.

    4- منطقه جنوب تفاوت هاي عمده و اساسي با منطقه شمال دارد. اگر آمريکايي ها بتوانند در استانهاي جنوبي به منطقه پرواز ممنوع دست يابند، در واقع از تعداد بازيگران فعال در اين حوزه کاسته مي شود و مديريت پرونده اي با حذف رقباي اصلي آسانتر مي گردد. انتقال منطقه امن به جنوب در واقع خلاص شدن از نقش آفريني ترکيه، کردها، داعش و علوي ها مي باشد. منطقه جنوب از طرف هاي مختلف به حوزه عربي اتصال دارد و غير اعراب در اين منطقه سکونت ندارند با اين وصف حذف بازيگران غيرعرب از روند تحولات امنيتي سوريه کار را براي مديريت پرونده توسط آمريکا فراهم تر مي کند.
    5- اما طرح اين موضوع در اين زمان، اهميت خاص خود را دارد. اسرائيلي ها به شدت از عمليات نصر که حدود يک ماه پيش به نقطه مطلوب خود رسيد، وحشت کردند و از اين رو بود که با صراحت از حل و فصل پرونده امنيتي به نفع اسدابراز مخالفت نمودند. اين نشان مي دهد که همانطور که گفته شد آمريکايي ها تلاش مي کنند تا جغرافياي تهديد را جابجا کرده و اصل تهديد را حفظ نمايند. اما در اينکه آيا آمريکايي ها مي توانند بطور واقعي و فعال منطقه پرواز ممنوع را در جنوب به وجود آورند يا نه، ترديدهاي جدي وجود دارد. آمريکا در طرح اوليه خود به نقش کشورهاي ديگر و بطور خاص اردن اشاره دارد و متن و جزئيات طرح از اين نکته حکايت مي کند که آمريکا بنا دارد، اين منطقه را در نهايت به اردن بسپارد و ترتيبات آينده امنيتي و سياسي آن را به توافقات دولتي بين تل آويو و امان موکول نمايد. اگر خوب به انتهاي ماجرا نگاه بياندازيم با يک اسرائيل مواجه مي شويم که 10/000 کيلومتر مربع را به تصرف درآورده و پس از 50 سال - از آخرين جنگ - يک بار ديگر بزرگتر شده است. در واقع همه مي دانيم که نام بردن از اردن در اين پرونده با هدف انحراف اذهان اسلامي عربي صورت مي گيرد و در واقع آن که در اين ميدان محور عملياتي بوده و ميوه هاي اين درخت را مي چيند، رژيم صهيونيستي است.

    6- اما برخلاف تصور مقامات پنتاگون، ايجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوريه آنچنان کار ساده اي هم نيست. درست است که مخالفت روسيه در ايجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه موثر بوده اما واقعيت اين است که مخالفت ايران و نيروهاي منطقه اي مرتبط با آن مهمترين دليل عدم امکان شکل گيري منطقه ممنوعه پروازي بوده است. و از اين رو با توجه به مخالفت جدي ايران، ايجاد اين منطقه در جنوب، امکان عملي ندارد. اردني ها هم علاقه اي به مداخله در پرونده امنيتي سوريه ندارند و در موقعيت هاي مختلف، اين نکته را به مقامات سوريه گفته اند. منطقه پرواز ممنوع از ديد محور مقاومت يک توطئه مهم محسوب شده و از اين رو پيشاپيش خود را براي از بين بردن آن آماده کرده است. در اين ميان مقامات روسيه بايد بدانند که تفاوت ماهوي ميان منطقه ممنوعه شمال و جنوب وجود ندارد. هدف هر دو حذف دولت قانوني بشاراسد از طريق انجام عمليات مشترک مي باشد. نويسنده: سعدالله زارعي