گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم 8 مهر -96
تغییرکاربری بی رویه زمین های کشاورزی و ساخت و ساز در مناطقی از شمال کشور بویژه مازندران یکی از علت های اساسی بیکاری در این منطقه است.
به گزارش ایرنا به نقل از معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، امروز شرائط به گونه ای است که هویت اغلب روستاها به علت تغییر بی رویه کاربری اراضی در خارج از بافت و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز خدشه دارشده و با چنین وضعیتی ضمن آنکه هیچ اشتغال پایداری در این مناطق ایجاد نشد بلکه بلکه بسیاری از فرصت های شغلی نیز سلب شد.

عیسی منصوری توضیح داد: به عنوان نمونه غرب مازندران که اقتصاد آن برپایه کشاورزی ، گردشگری و صنعتی تعریف شده ، امروز در وضعیتی قرار گرفته که اقتصاد آن به سمت و سوی خدمات یعنی خرید و فروش زمین ، ساخت و ساز یا موارد دیگری سوق پیدا کرده است.

منصوری اضافه کرد:‌ بسیاری از کشاورزان و روستائیان زمین هایشان را به افراد غیربومی فروختتند و روستاها از سکنه بومی خالی و تبدیل به ویلا و شهرک سازی شده و هیچ تحولی در حوزه کسب و کار به وجود نیامده و همچنان وضعیت معیشتی مردم این منطقه بدتر از دوره های گذشته می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هرچند دولت ساز و کارهای خوبی برای پیشگیری، مقابله و برخورد با تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز اتخاذ کرد ، ولی در صورت ادامه این معضل تمامی مزیت های حوزه گردشگری منطقه کمتر از 2 دهه آینده از بین خواهد رفت. 

ایجاد اشتغال به تناسب ظرفیت های هراستان مهم ترین رویکرد دولت منصوری گفت : امروز رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید همسو با شعار سال رهبری فرزانه بهره مندی از توان بخش خصوصی و یا به تعبیری مشارکت دادن مردم به منظور استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های هر منطقه ای در حوزه اشتغال است.

وی افزود:‌ استان های شمالی به واسطه برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه های مختلف بویژه گردشگری شرائط بسیار خوبی در زمینه اشتغال دارد و اولویت دولت نیز توجه به حوزه گردشگری و آی تی است.

او ادامه داد: تاکنون 120 دهستان برای فعالیت در حوزه گردشگری در این مناطق شناسایی شده و در بخش آی تی نیز تاکنون فعالیت های خوبی انجام گرفته است. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نکته مهم تر این که دولت برای اجرای برخی از طرح های گسترده مانند کارورزی حدود 20هزار میلیارد تومان اعتبار با سود کم بهره در نظر گرفته است و فرآیند اجرای این طرح ها هم اکنون در سراسر کشور در حال اجرا است.
معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اقدامات ناامن کننده تمامیت ارضی عراق مخالف است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر پنجشنبه در تماس تلفنی بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفتگوهای سه جانبه ایران، ترکیه و عراق را در سطح دستگاهای اطلاعاتی و وزرای امور خارجه مفید ارزیابی کرد و وحدت رویه در مدیریت شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: رایزنی های ما در بغداد تداوم دارد و تلاش می نماییم تحولات بعد از همه پرسی مدیریت گردد.مبنای ما مصوبات مجلس عراق و تصمیمات دولت العبادی بوده و قانون اساسی عراق باید محور باشد.ما باید بغداد را در مدیریت اوضاع قویا حمایت نماییم.

معاون اول رییس جمهور، عراق را کشوری مهم در میان کشورهای عربی دانست و تاکید کرد: به لطف خدای بزرگ، برنامه قدرتهای بزرگ در عراق شکست خورده است.

جهانگیری تصریح کرد: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که مرزهای بین المللی مخدوش شود و باید از تمامیت ارضی عراق و سوریه به طور کامل حمایت کنیم و همبستگی ایران و ترکیه در این راستا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

نخست وزیر ترکیه نیز در این تماس تلفنی ضمن تبریک به دکتر جهانگیری به خاطر انتصاب مجدد وی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت دوازدهم اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید روابط دو کشور در سطح دوجانبه و در سطح همکاری های منطقه ای گسترش پیدا کند.

بن علی ییلدیریم با بیان اینکه تحولات اخیر منطقه بیش از سایر کشورها در کانون توجه ایران و ترکیه قرار گرفته، اهمیت ارتقاء سطح روابط و هماهنگی ها میان تهران و بغداد را مورد تأکید قرار داد و گفت: رئیس جمهور ترکیه قرار است 4 اکتبر به تهران سفر کند که امیدوارم در این سفر تصمیمات و توافقات مناسبی میان دو کشور اتخاذ شود.

وی با اشاره به برگزاری همه پرسی در شمال عراق، این اقدام را یک اشتباه استراتژیک دانست و گفت: این مسئله در نتیجه زیاده خواهی برخی افراد ایجاد شده و باعث گردیده که آرامش در سطح منطقه برهم بخورد.

وی تأکید کرد: ایران، ترکیه و عراق باید بعنوان کشورهای همسایه ابتکار عمل بیشتری از خود نشان دهند و به همکاری و هماهنگی های خود بیفزایند.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: ما برای تمامیت ارضی عراق و سوریه اهمیت فراوانی قائل هستیم و با تجزیه در این کشورها و ایجاد دولت های ساختگی در منطقه مخالفیم.

وی بر لزوم حمایت از عراق تأکید کرد و گفت: عراق نیز باید همکاری های خود را با ایران و ترکیه افزایش دهد. چرا که گسترش روابط و هماهنگی های سه جانبه میان ایران، ترکیه و عراق بسیار راهگشا خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه با تصریح اینکه همبستگی ایران و ترکیه نیز در جلوگیری از مشکلات و حل مسائل فعلی عراق بسیار مؤثر خواهد بود، بر لزوم استمرار هماهنگی و همبستگی بیشتر ایران و ترکیه تأکید کرد.
شبکه سی.بی.اس به نقل از دو منبع آگاه نوشت که واشنگتن آماده می شود تا شمار زیادی از کارکنان سفارت آمریکا در کوبا و خانواده هایشان را از هاوانا خارج کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه سی.بی.اس روز پنجشنبه نوشت که این اقدام در پاسخ به حملات سال گذشته به دیپلمات ها صورت می گیرد و تنها تعداد اندکی از پرسنل سفارت در کوبا می مانند.
 
کارشناسان در یادداشتی به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا توصیه کرده اند تا پرسنل سفارت آمریکا در کوبا کاهش یابد.
 
دیدار هفته جاری تیلرسون و «برونو ادواردو رودریگز پاریلا» وزیر امور خارجه کوبا برای حل اختلاف میان هاوانا و واشنگتن نتیجه ای در بر نداشت.
 
در پاییز سال 2016 برخی دیپلمات های آمریکایی و همسرانشان دچار ناشنوایی و سرگیجه هایی شدند که منجر به آغاز تحقیقات و کشف احتمال خطر و خروج آنان از کوبا شد.
 
به نوشته رسانه های آمریکایی، بازرسان اف.بی.آی در حال بررسی این موضوع هستند که عناصر وابسته به دولت کوبا دستگاه های صوتی داخل یا خارج محل سکونت کارمندان سفارت ایالات متحده در هاوانا کار گذاشته اند که امواجی منتشر می کرده که موجب ناشنوایی آنان شده است.
 
این رسانه ها مدعی هستند، دولت کوبا نظارت گسترده ای بر فعالیت افراد در این کشور دارد که درخصوص دیپلمات های آمریکایی بسیار شدیدتر بوده و غیرممکن است کسی بتواند بدون هماهنگی دولت هاوانا اقدامی علیه آنان انجام دهد.
 
کاخ سفید با این ادعا که مشکلات جسمی پیش آمده از سوی عناصر کوبایی بوده، دو دیپلمات این کشور را در خردادماه سال جاری از واشنگتن اخراج کرد و دولت هاوانا را متهم به دست داشتن در این حادثه کرد. اما دولت کوبا هرگونه دخالت را رد می کند.
 
روابط واشنگتن و هاوانا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا که زمامداری آن ژانویه سال گذشته پایان یافت، پس از بیش از نیم قرن تنش و تیرگی، بهبود قابل توجهی یافت.
 
کوبا و آمریکا در سال 2015 روابط دیپلماتیک را از سر گرفتند. سرانجام دیدار اوباما و «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا به نیم قرن تیرگی روابط آنها پایان بخشید. در نتیجه سفارت کوبا در واشنگتن بازگشایی شد و اندکی بعد پرچم آمریکا در سفارت این کشور در هاوانا نیز برافراشته شد. 
پوتین حاضر نشد بگوید که در دیدار دو جانبه با اردوغان، چه موضعی در خصوص جدایی‌طلبی اقلیم کردستان عراق گرفته و فقط گفت که موضعش همان موضع اعلام‌شده وزارت خارجه روسیه است.

به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که شامگاه پنج‌شنبه برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای‌اش وارد آنکارا شده بود، پس از دیدار دوجانبه، در جمع خبرنگاران حاضر شد.

پوتین که در کنار اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، گفت که با میزبانش در خصوص رفراندوم روز دوشنبه اقلیم کردستان برای جدایی این منطقه از خاک عراق صحبت کرده است.

پوتین اما حاضر نشد بگوید که در این مکالمه دوجانبه چه سخنانی رد و بدل شده؛ رئیس‌جمهور روسیه نظری هم در خصوص همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان نداد و گفت که نظرش همان موضع اعلام‌شده وزارت خارجه کشورش است.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به «تلاش بزرگ ملی» کردها احترام می‌گذارد و در عین حال از تمامیت ارضی و وحدت و حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند.