کمتر از ۴ درصد واحدهای تجاری در کشور تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی هستند


 در شرایطی ضریب آتش سوزی های واحدهای تولید وتجاری رو به رشد است. بااین وجود کمتراز4% شان بیمه آتش سوزی اند.


محمدرضایی‌گفت: علی‌رغم اینکه تعداد آتش‌سوزی ها بیشتر شده و حوادث غیر مترقبه هم کم نیست اما بیمه آتش‌سوزی محدود است.
محمدرضایی‌مدیر بیمه‌های‌آتش‌سوزی بیمه‌ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهارداشت: رشته  بیمه آتش سوزی رشته‌ای اختیاری است و مردم هم چندان رغبتی به خرید آن ندارند، متاسفانه طی سالهای اخیر تعداد آتش سوزیهایی که اتفاق افتاده نسبت به سال ماقبل آن حداقل ۵ تا ۶ برابر  شده  و این نشان می‌دهد که استهلاک سیم کشی ساختمانها زیاد شده و ریسک آتش سوزی نیز افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: علی رغم اینکه تعداد آتش سوزی‌ها بیشتر شده و حوادث غیر مترقبه در کشور هم زیاد است و هر روز چندین زلزله در سراسر کشور گزارش می‌شود که بالای دو ریشتر است اما این موضوع اصلا اعلام نمی‌شود.
رضایی تصریح کرد: علارغم تهدیداتی که می‌شود میزان گرایش مردم به این بخش بسیار پایین است و ما برای رفاه بیمه‌گذاران بازار را بر اساس خواست مشتری‌ها تقسیم کرده‌ایم و برای روستاییان بیمه نامه‌های مختلف روستایی بر اساس تهدیدات روستایی‌با قیمتهای بسیار پایین ۲۵ ، ۴۵ و۷۵ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم که شامل خسارات مربوط به محصول، علوفه ، زلزله، سیل و سرقت است.
وی گفت: ضمن‌آنکه برای بخش‌های شهری نیز بیمه‌نامه دیگری طراحی کردیم که برای شهرنشینان است و حتی نوسانات برق ‌و خطرات طبیعی و حتی سرقت را هم تحت پوشش قرار‌داده‌ایم.
وی گفت: حدود ۳ میلیون واحد تجاری در کل کشور داریم که کمتر از ۳ تا ۴ درصد آنها بیمه‌ هستند و کمتر از ۱۰ درصد واحدهای مسکونی نیز تحت پوشش این بیمه هستند.
مدیر بیمه‌های‌آتش‌سوزی بیمه‌ایران با اشاره به ریسک بالای واحدهای تجاری در حوادث غیرمترقبه گفت: متاسفانه شاهد آنیم که یک واحد تجاری که کل سرمایه‌اش در داخل مغازه است هیچ بیمه‌ای ندارد.
وی در مورد خسارتهای واحدهای تجاری در پلاسکو نیز گفت: پلاسکو یکی از مواردی بود که بیمه ایران با وجود اینکه بیشترین سطح بیمه را در این مجموعه برعهده داشت، در کمترین زمان پرداختها را انجام داد و این افراد توانستند در جای دیگر واحد دیگری را بگیرند.
رضایی‌ با بیان اینکه ما در کشور زلزله خیزی هستیم افزود: تنها راهی‌که کشورهای دیگر از جمله امریکا، ژاپن، دبی، انگلیس و فرانسه به دنبال آن هستند بحث بیمه‌های غیر مترقبه و اجباری کردن بیمه اتش سوزی است اما در ایران این موضوع هنوز در مجلس تصویب نشده است.
وی با تاکید بر اینکه باید این بیمه اجباری شود و کلیه منازل مسکونی نیز آنرا داشته باشند، گفت: در صورتی که دولت کمک کند، پس از ۱۰ سال فرهنگ سازی خواهد شد و مردم خودشان این حق بیمه را پرداخت خواهند کرد و همه خواهند توانست تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی و اتش سوزی قرار گیرند.
رضایی افزود: یک نوع قرارداد اتکایی‌داریم که خسارتهای غیرمترقبه و فاجعه آمیز را در داخل و خارج از کشور پوشش می‌دهد اما معمولا تعداد افرادی که خسارت می‌بینند بیش از تعدادی است که به ما حق بیمه می‌دهند و ما تاکنون نتوانسته‌ایم از بیمه‌نامه اتکایی استفاده کنیم اما در صورتی که همه کشورها پوشش داده شود زمان خسارت می‌توانیم ارز وارد کشور کنیم.