راه پیمایی سراسری علیه خشونت علیه زنان در ایتالیا

 راه پیمایی سراسری علیه خشونت علیه زنان در ایتالیا 9مهر-96
رم - ایرنا - یکصد شهر ایتالیا امروز (شنبه) شاهد برگزاری راه پیمایی سراسری علیه خشونت علیه زنان بود.
به گزارش ایرنا، هزاران نفر در یکصد شهر ایتالیا در پی فراخوان اتحادیه کاری 'چی جی ای ال' علیه خشونت علیه زنان وارد میدان شده و با شعار 'آزادی خود را پس بگیریم' علیه این معضل اجتماعی راه پیمایی کردند.
سوزانا کاموسو رئیس این اتحادیه در راه پیمایی پایتخت این کشوربا اشاره به معضل خشونت علیه زنان و پدیده زنکشی در ایتالیا گفت: پشت هر مورد زنکشی بیماری و یا دیوانگی ناگهانی نیست بلکه این نتیجه رفتارهایی است که در جامعه رسوب کرده است و فرهنگ غالب نمی تواند هنوز مفاهیم اساسی ازادی وحقوق را کسب کند و زنان نمی توانند آزادانه و با خیال راحت در شهرها تردد کنند.
لائورا بولدرینی رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا نیز بر لزوم تقویت تدابیر لازم جهت مقابله با این معضل اجتماعی تاکید کرد.
موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات) اخیرا با بصدا درآوردن خطر پدیده موسوم به 'زن کشی'، اعلام کرد که در سال 2016 میلادی 149 مورد قتل زنان در ایتالیا بوقوع پیوست، به عبارتی می توان گفت که در هر دو روز و نیم، یک زن به قتل رسیده که حدود سه چهارم این موارد در داخل محیط خانوادگی صورت گرفته است.
وی افزود: از این موارد 59 تن به دست همسرشان ، 17 نفر به دست همسر قبلی و 33 تن نیز به دست یکی از بستگانشان کشته شده است.
قتل زنان در محیط خانوادگی از 63 درصد در سال 2010 میلادی به 77 درصد در سال 2014 افزایش و سپس به 73.2 در صد در سال 2016 کاهش یافت.
بیش از یک سوم زنانی که مورد خشونت همسر خود قرار می گیرند، مجروح شده و حدود 20 درصد نیز در بیمارستان بستری می شوند. بیش از یک پنجم نیز متحمل آسیب های دائمی می شوند.
عبارت زن کشی از مدت ها پیش وارد زبان عامیانه در ایتالیا شده که بیانگر نگرانی گسترده در این کشور است. بر اساس داده های نیروی انتظامی در رابطه با کشتار زنان در ایتالیا از سال 2000 تا 2011 میلادی مجموعا دوهزار و 651 زن کشته شده اند. در سال 2000 شمار قربانیان این پدیده 199 مورد، در سال 2005 میلادی 138 و سال 2009 میلادی 170 تن گزارش شده است.
قطع رابطه، جدایی و طلاق از جمله زمینه های اصلی زن کشی در ایتالیا محسوب می شود و سه ماه نخست جدایی خطرناکترین زمان برای این نوع جرم به شمار می رود، زیرا نیمی از قتل ها در این بازه زمانی به وقوع می پیوندند. زنان در ایتالیا اغلب در محیط خانواده کشته می شوند و حدود 71 درصد قتل ها در داخل خانواده و به دست نزدیکان صورت می گیرد