مناظره انتخاباتی آلمان زیر سایه موضوع مهاجرت

 مناظره انتخاباتی آلمان زیر سایه موضوع مهاجرت 13شهریور-96
برلین - ایرنا - مناظره تلویزیونی دو نامزد اصلی انتخابات پارلمانی فدرال آلمان یکشنبه شب برگزار شد و موضوع مهاجرت یکی از محورهای اصلی بحث و گفت وگوی دو طرف بود.
به گزارش ایرنا ، مناظره آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و رییس حزب دموکرات مسیحی (CDU) با مارتین شولتز رییس حزب سوسیال دموکرات (CDU) از ساعت 20 و 15 دقیقه به وقت برلین آغاز شد و 1 ساعت و نیم به طول انجامید. بر اساس نظرسنجی ها، حزب دموکرات مسیحی مرکل با اختلافی حدود 15 تا 17 درصد پیشتاز است و بسیاری بر این باورند مرکل که از سال 2005 صدر اعظم آلمان بوده برای تصدی دیگر بار این مقام مشکلی نخواهد داشت.
شولتز بتازگی حملات خود را به مرکل از جمله در ارتباط با موضوع پناهجویان افزایش داده و از جمله در گفت وگویی با اشپیگل حتی مدعی شد که مرکل با سیاست هایی که دارد آینده آلمان را تهدید می کند.
در عین حال چنانکه انتظار می رفت موضوع مهاجرت و ورود پناهجویان به آلمان یکی از محورهای اصلی مناظره بود و دو سوم زمان به بحث درباره موضوع مهاجرت و مسلمانان گذشت.
**
مرکل: نمی توانستم با ماشین آب پاش جلوی ورود پناهجویان را بگیرم
شولتز بار دیگر از سیاستهای مهاجرتی مرکل انتقاد کرد و گفت سیاست های مرکل برای جلوگیری از بحران مهاجرتی شکست خورده است. وی افزود: ما نیازمند یک راه حل در سطح اتحادیه اروپا برای مساله مهاجرت هستیم و آلمان نباید هزینه این کار را بپردازد؛ مرکل باید از قبل با شریکان اروپایی رایزنی می کرد.
مرکل در پاسخ به انتقادهای شولتز گفت: ما باید با عللی که موجب می شود انسانها خانه و کاشانه خود را ترک کنند مبارزه کنیم و دراین راستا باید در زمینه کمکهای توسعه ای و حل و فصل مناقشه ها سرمایه گذاری کنیم.
صدر اعظم آلمان افزود: آیا می خواهید با ماشین آب پاش جلویشان را بگیرید؛ کاری که ما کردیم درست بود. مرکل درخصوص شمار بالای مهاجران وارد شده به آلمان گفت: من این مساله را یک تهدید نمی بینم اما یک کار بسیار بزرگ است.
وی در عین حال گفت: افرادی که حق ماندن در آلمان را ندارند باید این کشور راترک کنند چنانکه تاکنون افرادی اخراج شده اند.
در پاسخ به این سوال که آیا کنترل مرزهای اروپا ممکن است؛ مرکل پاسخ داد: به مشارکت خوب با کشورهای دیگر نیاز داریم.
رقیب او شولتز نیز گفت: من از مسیر مدیترانه بسیار نگرانی دارم اما نمی توانیم آن را ببندیم؛ ما نیازمند به یک سیاست مهاجرتی خوب هستیم. ما اکنون یک سیستم ناامیدکننده داریم. ما باید بار پناهجویان را در اروپا تقسیم کنیم در حال حاضر کشورهایی مانند لهستان و مجارستان گمان می کنند که آلمان و ایتالیا باید به تنهایی این بار را به دوش بکشند.
**
دفاع از مسلمانان در آلمان
مرکل در همین ارتباط از یک اظهار نظر سابق خود مبنی بر اینکه 'اسلام به آلمان تعلق دارد' دفاع کرد و گفت: البته که اسلام به آلمان تعلق دارد ؛ اسلامی که با قانون اساسی ما سازگار باشد. وی در عین حال گفت: کشورهای خارجی درصدد کسب نفوذ (در میان مسلمانان) هستند و ما باید تلاشهایمان را در این زمینه تشدید کنیم و این مساله را نادیده نمی گیریم.
مرکل در خصوص واعظانی که به گفته رسانه های آلمانی 'نفرت پراکنی می کنند' تصریح کرد: اگر در مسجدی اتفاقاتی می افتد که برای ما قابل قبول نیست باید آن را تعطیل کنیم.
شولتز هم در این خصوص افزود: اسلام در آلمان یک جامعه دینی مانند سایر گروههای مذهبی است و ادغام مسلمانان در جامعه آلمان دشوارتر از دیگران نیست. وی در عین حال خاطرنشان کرد: واعظانی که در آلمان نفرت پراکنی می کنند به آلمان تعلق ندارند.
**
اردوغان و ترکیه
در حوزه سیاست خارجی همچنین چنانکه انتظار می رفت موضوع روابط با ترکیه با توجه به تنش های اخیر در روابط دو کشور مطرح شد و شولتز رییس حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت اگر به مقام صدراعظمی برسد، توافق اتحادیه اروپا - ترکیه در خصوص مهاجران را متوقف می کند و به مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پایان خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: شرم آور است که بخواهیم ترکیه در اتحادیه اروپا باشد.
شولتز افزود: وقتی که اردوغان در ترکیه قدرت دارد، وارد کردن آنکارا به اتحادیه اروپا معنی ندارد؛ تنها زبانی که اردوغان می فهمد این است که بگوییم 'کافی است'.
مرکل هم اظهار کرد: ترکیه به سرعت در حال خارج شدن از تمام اصول دموکراتیک است باید به روشنی به این کشور بگوییم که نمی توانیم با این شیوه ادامه بدهیم.
وی افزود: نمی توانیم صرفا وارد این بازی شویم که 'کدام طرف قلدرتر است' ؛ لازم است که با شخصی مانند اردوغان لحن محکمی داشته باشیم اما باید با آنان صحبت کنیم؛ نیمی از مردم ترکیه خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. باید در مورد توقف مذاکرات عضویت ترکیه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگ باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در برابر اردوغان ناتوان نیستید؛ یادآورشد: تلاشهای دیپلماتیک در جریان است و از تنبیه اقتصادی ترکیه برای ارسال پیام دفاع کرد.
**
مرکل: راه حل کره شمالی باید دیپلماتیک باشد اما بدون آمریکا قابل حل نیست
بحث رابطه با واشنگتن و تنشهای بین کره شمالی و آمریکا یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این مناظره بود. مرکل در این باره گفت: ما اختلافات بزرگی با رییس جمهوری آمریکا داریم اما لازم است که درمورد مسائلی مانند مبارزه با داعش، با واشنگتن همکاری کنیم. مرکل افزود: نمی توانیم بحران کره شمالی را بدون رییس جمهوری آمریکا حل کنیم اما راه حل باید دیپلماتیک باشد. رییس جمهوری مکرون (فرانسه) هم با این مساله موافق است. هر کاری می کنم تا رییس جمهوری آمریکا را متقاعد کنم مناقشه کره شمالی باید بطور مسالمت آمیز حل و فصل شود.
مارتین شولتز در این خصوص گفت: رییس جمهوری آمریکا شخص مناسبی برای حل بحران کره شمالی نیست. وی در انتقاد از ترامپ گفت: ما توانستیم از هسته ای شدن ایران جلوگیری کنیم اما اکنون یک خطر بزرگ این است که رئیس جمهوری آمریکا چه زمانی دوباره توییت خواهد کرد؟!
**
تروریسم و امنیت
مسائل مربوط به خطرات تروریستی و امنیت هم در این مناظره مطرح شد. مجری مناظره از مرکل سوال کرد: حدود 700 فرد بالقوه خطرناک در آلمان هستند، اگر نتوانیم بر آنان نظارت کنیم آیا باید به تروریسم عادت کنیم؟ مرکل در جواب گفت: هر کاری بتوانیم برای توقف تروریسم و ادامه زندگی و شیوه زندگی مان انجام خواهیم داد.
هر دو نامزد انتخاباتی در این باره اتفاق نظر داشتند که افزایش نظارت و مراقبت در آلمان برای جلوگیری از حملات تروریستی اقدام خوبی است.
در ادامه این مناظره مسائل داخلی آلمان از جمله درباره مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال و عدالت اجتماعی مطرح شد و مرکل در برابر انتقادهای شولتز از جمله اینکه فقرا از رشد اقتصادی سودی نبرده اند، از عملکرد خود دفاع کرد و کاهش بیکاری را مورد تاکید قرار داد.
مرکل در سخنان پایانی خود گفت: ما زمان کافی برای صحبت درباره آینده صرف نکردیم. تغییرات دیجیتالی یک چالش بزرگ است.
این مناظره با واکنشهای زیادی در فضای مجازی رو به رو شد و برخی با اشاره به اینکه دو طرف در بسیاری موارد دیدگاههای نزدیکی داشتند ، گفتند که بهترین حالت برای تشکیل دولت آینده آلمان، ادامه دولت ائتلافی با همین دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات است.
در نظرسنجی آنلاین دویچه وله پس از مناظره، تا لحظه ارسال این خبر، نزدیک به 600 تن مشارکت کرده اند که 54 درصد مرکل و 23 درصد شولتز و 23 درصد هم ائتلاف دولت آینده را برنده مناظره دانسته اند.
هر چند انتخابات آلمان به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی و صنعتی جهان همواره در سطح جهانی حائز اهمیت بوده اما انتخابات امسال آلمان در روز دوم مهر ماه (24 سپتامبر) با توجه تحولات اخیر در عرصه بین المللی پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ با سیاستهای انزواگرایانه اش در آمریکا، بیش از پیش مورد توجه است. آلمان به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپا و قدرت اول اقتصادی این قاره، نقش مهمی در آینده اتحادیه اروپا دارد و اهمیت نقش آلمان بخصوص پس از خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2019 بیشتر هم خواهد شد. به همین علت، صدر اعظم بعدی آلمان نقش مهمی در سرنوشت آینده پول واحد اروپایی (یورو) ، سیاست های دفاعی اروپا و روابط با آمریکا و موضوعات دیگر خواهد داشت.
اروپام**1078*شبس*1488 بابک جعفری*انتشاردهنده: بهمن بامداد**