رئيس جمهور در برنامه زنده تلويزيوني: بيكاري و تورم از بين رفته يا كم شده است!

اوین نامه ی کیهان 9  شهریور - 96
رئيس جمهور در برنامه زنده تلويزيوني: بيكاري و تورم از بين رفته يا كم شده است!

حسن روحانی برای سربازجو شریعت نداری واوین نامه اش تبدیل به  سوژه متهم دربندی شده است که اطلاعات زیادی دارد که به سادگی این اطلاعات رااقرارنمی کند .لذاسربازجویش باید باتهدید و شلاق وسئوال پیچ کردن های تکراری و زنجیره ای وادارش کند اگر بتواندازش اعتراف واطلاعات بگیرد درنهایت علیه اش کیفرخواست بالا بلند برای محکوم کردنش تهیه وتنظیم کند . بلی  سربازجو شریعت نداری دراوین نامه اش و حتی از طریق خبرگزاری پاسداران فارس با حسن روحانی چنین برخورد می کند زیرا هرسخنرانی یااقدامی که روحانی  می کند می بایست از موضع انتقادی و بازجویی پاسخگوی باشد . تازه این شیوه شامل اعضای کابینه  ی غیراصولگرایش هم می شود. چون پاسداران نه برجام که سلاح هسته ای همراه باتسلط کامل فعالیت اقتصادی می خواهند.

رئيس جمهور در گفت و گوي زنده تلويزيوني با بيان اينکه مشکلاتي که در سال 92 با آنها روبرو بوده ايم از جمله تورم، بيکاري و هسته اي امروز يا از بين رفته و يا شديدا کاهش يافته است اظهار داشت: تعهد ما را برجام تعيين مي کند نه آمريکا و زير بار حرف زور نخواهيم رفت!
    
حسن روحاني رئيس جمهور در گفت و گوي زنده تلويزيوني سه شنبه شب خود با بيان اينکه در آغاز دولت يازدهم، با مشکلات بسيار عظيم و بزرگي روبرو بوديم، اظهارداشت: امروز آن مشکلات يا از بين رفته و يا خيلي کاهش پيدا کرده است. در آن دوره با تورم و بيکاري بزرگ و با رشد منفي روبرو بوديم، مردم ما سال ها با مذاکرات هسته اي مواجه بودند که هر دو، سه ماه در افکار عمومي مردم اين مطرح مي شد که بالاخره مذاکرات چه مي شود. گروه هايي مي رفتند مذاکره مي کردند و برمي گشتند و بعد هم دوباره يک قطعنامه جديد عليه ملت ما در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب مي شد.
    
وي افزود: امروز ديگر آن نگراني ها در آن زمينه ها کمتر شده است و البته معنايش اين نيست که مشکلات تمام شده است، مشکلات فراواني پيش رو داريم معني آن نيست که راه هموار شده ،هنوز سنگلاخهايي پيش رو داريم اما با اراده اي قوي تر، با آشنايي بيشتر و با روشني بهتر مسيرمان را مي شناسيم و امروز بسيار اميدوارتر از آغاز دولت يازدهم براي موفقيت دولت هستم و حتماً با کمک و حمايت و حضور و مشارکت مردم، مي توانيم مشکلات را پشت سر بگذاريم.
    
رئيس جمهورخاطرنشان کرد: نوع مشکلات نسبت به گذشته فرق کرده و برخي از مشکلات هم کوچک تر شده است. مثلاً در بحث هسته اي آن موقع که دولت کار خود را شروع کرد، برنامه بر اين بود که هر چند ماه يکبار توليد نفت ما کاهش و تحريم ها شدت پيدا کند. امروز تحريم ها شکسته شده ، از نظر من بازگشت به تحريم گذشته عليه ايران امکان ناپذير است.البته آمريکايي ها ممکن است تصوراتي داشته باشند، اما به هيچ عنوان تحريم به صورت قبلي نسبت به جمهوري اسلامي ايران برنخواهد گشت و شرايط بين المللي نسبت به ايران کاملاً تغيير کرده است و نگاه جهانيان نسبت به ايران کاملاً عوض شده و بسياري از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتيم.
    
اظهارات رئيس جمهور مبني بر اينکه مشکلات آغازين دولت يازدهم از جمله بيکاري، رشد منفي اقتصادي و تورم از بين رفته و يا به شدت کاهش يافته اند به اندازه اي با واقعيات موجود کشور ناهمخوان است که حتي حاميان رئيس جمهور و دولت نيز نتوانسته اند از مقابل آن به راحتي بگذرند و واکنشي نشان ندهند!
    
به عنوان مثال صادق زيباکلام يکي از فعالين سياسي مدعي اصلاحات پس از اظهارات روحاني در صفحه شخصي خود نوشت « بعد از سخنان امشب آقاي روحاني دارم فکر مي کنم نکنه ما دو تا ايران داريم. يکي در عالم واقعيت يکي هم تو ذهن ايشون. اولي پر از مشکل، دومي اصلا مشکلي نداره
    
اين مشکلات در دولت يازدهم نيز وجود داشته و افرادي مانند صادق زيباکلام با انکار اين مشکلات به حمايت از رئيس جمهور پرداخته و امروز مي خواهند نقش خود را منکر شوند ، از اين گذشته استناد رئيس جمهور به آمار رسمي که با واقعيات زندگي مردم انطباقي ندارد نيز در نوع خود جالب است، ميزان تورم در کشور را نه آمار رسمي مورد استناد رئيس جمهور که جيب و سفره مردم تعيين مي کند ، کارشناسان معتقدند سفره مردم در اين سال ها نه تنها گسترش پيدا نکرده و بزرگ نشده است که کوچک شده و قدرت خريد مردم نيز کاهش يافته است.
    
    
آغاز گر نقض برجام نخواهيم بود
    
روحاني همچنين در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با رفتار رئيس جمهور آمريکا گفت : دهه هاي گذشته هر وقت آمريکا مي خواسته عليه ما اجماع درست کند، خودش با کمک اتحاديه اروپا و ياران و دوستانش توانسته يک کاري عليه ايران انجام دهد. اما امروز اين کار براي آمريکا امکان پذير نيست. به تعبيري امروز آمريکا بدترين شرايط و ايران بهترين شرايط را دارد. يعني حتي شما مي بينيد درباره برجام، متحدين آمريکا که اتحاديه اروپا هستند، مواضع شان چگونه است!
    
رئيس جمهور اظهار داشت: 28 کشوري که اتحاديه اروپا را تشکيل مي دهند، به صراحت اعلام مي کنند ما پايبند به برجام هستيم. رئيس جمهور فرانسه ديروز اعلام کرد که هيچ راهي جز توافق هسته اي و برجام وجود ندارد. بنابراين امروز ما در شرايطي هستيم که مي توانيم اطمينان داشته باشيم و مسير و راه مان را ادامه مي دهيم.
    
روحاني تصريح کرد: البته اگر طرف مقابل تخلفي انجام دهد، از جمله آمريکا، ما به آن پاسخ مي دهيم، اما در عين حال دشوارترين شرايط براي آمريکايي ها است و بهترين شرايط سياسي براي ما است. اين يک شعار نيست. شما ببينيد در شرايطي که آمريکا تهديد مي کند، بانک هاي خارجي دارند به ما اعتبار ده ميليارد دلاري مي دهند.
    
روحاني گفت: ما هيچ گاه آغازگر نقض برجام نخواهيم بود، اما در برابر تخلفات ديگران هم دست روي دست نخواهيم گذاشت.
    
روحاني همچنين اظهار داشت : تعهد ما در برابر دنيا کاملاً روشن است. تعهد ما بر مبناي ان. پي. تي، پادمان، پروتکل الحاقي و برجام است و تعهد ديگري نداريم. روابط ما را با آژانس نيز مقررات تعيين مي کند نه فشار آمريکا. بعيد مي دانم که آژانس تحت فشار آمريکا قرار بگيرد اما بر فرض هم اگر اينطور شود، ما زير بار حرف زور نخواهيم رفت و در چارچوب مقررات با آژانس رفتار مي کنيم.
    
روحاني در ادامه با اشاره به رفتار خوب ايران با آژانس نيز اظهار داشت: رفتار ما با آژانس از آغاز بحث هسته اي در سال 81 تا کنون رفتار خوبي بوده است و هر وقت آژانس نسبت به ايران گزارش داده، اين گزارشات همواره بر اين مبنا بوده که ايران روابط خوبي با آژانس دارد و با آژانس همکاري کرده و از روزي که برجام هم اجرايي شده تا کنون همه گزارشاتي که آژانس داده مبني بر اين بوده که ايران همکاري درست و خوبي در چارچوب تعهدات خودش داشته است.
    
اظهارات روحاني درباره مذاکرات هسته اي در دولت نهم و دهم و اين اتهام که در آن دوره مذاکرات منتهي به تحريم و قطعنامه هاي شوراي امنيت مي شده است مي خواهد اين گونه القا کند که مذاکرات در دولت اصلاحات و همچنين در دولت کنوني اين گونه نبوده است.
    
نگاهي به گذشته نشان دهنده اين واقعيت است که در دوره دبيري روحاني در شوراي امنيت ملي و مديريت مذاکرات هسته اي توسط ايشان 7 قطعنامه از سوي شوراي حکام عليه کشور تحميل شده است ولي روي سخن جاي ديگري است ، افتخار اين نيست که در مقابل خواسته هاي نامشروع و زياده خواهانه طرف غربي عقب نشيني و فعاليت هاي هسته اي را تعطيل و يا به شدت کاهش دهيد و زماني که عليه شما قطعنامه اي صادر نمي شود به آن افتخار کنيد!
    
از سوي ديگر نيز اي کاش نتيجه مذاکرات و برجام به اجراي تعهدات از سوي طرفين منتهي مي شد و عقب نشيني ها در اين حد متوقف مي گرديد، روند طي شده در يک و نيم سال گذشته پس از تصويب و اجرايي شدن برجام نشان مي دهد که نه تنها تحريم ها که به گفته رئيس جمهور قرار بود در همان روز نخست لغو شوند برداشته نشدند که بر ميزان و شدت اين تحريم ها نيز افزوده شد.
    
نکته ديگر اينکه روحاني در سال 1384 در نامه اي به البرادعي رئيس وقت آژانش دستاوردهاي خود از مذاکرات را اينگونه اعلام کرده بود « متاسفانه، در مقابل اگر نگوييم هيچ، ايران مابه ازاي بسيار اندکي دريافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزايش داد و تنها در عوض آن، با قول هاي انجام نشده و درخواست هاي بيشترروبه رو شد
    
نتيجه مذاکرات هسته اي در دولت اصلاحات به رياست روحاني و همچنين رابطه خوب با آژانس در اين دوره به گفته دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي و رئيس جمهور امروز ، تقريبا هيچ و باعث زياده خواهي طرف غربي شده بود و امروز نيز برجام نتيجه اي تحقيقا صفر و در مقابل زياده خواهي طرف غربي و به ويژه آمريکا را در برداشته است که خواهان بازديد از مراکز نظامي کشور هستند!
    
    
دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم هماهنگ تر است
    
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره هماهنگي وزرا نيز با تاکيد بر اينکه هماهنگي و مسئوليت مشترک در دولت يک اصل است، گفت: همه وزرا و رئيس جمهور نسبت به آنچه در دولت تصويب مي شود مسئول هستند و مسئوليت مشترک دارند. بنابراين هر چه هماهنگ تر عمل کنيم، بهتر مي توانيم به مردم خدمت رساني کنيم.
    
روحاني ادامه داد: معتقدم دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم هماهنگ تر است و يکي از اصول من براي انتخاب وزرا و معاونين همين بوده که با هماهنگي بيشتري بتوانيم با هم کار کنيم؛ البته در دولت قبلي هم ناهماهنگي به آن صورت نبود که در بعضي از رسانه ها منعکس شد، ولي به طور طبيعي ناهماهنگي هايي ممکن است در دولت يازدهم بوده باشد که اميدوارم دولت دوازدهم مخصوصاً در زمينه اقتصادي دولت هماهنگ باشد.
    
رئيس جمهور با اشاره به ادامه و پيگيري جلسات شوراي هماهنگي اقتصادي در دولت دوازدهم با کمي تفاوت در ترکيب، گفت: تصميمات اساسي نسبت به مسايل اقتصادي دولت در آنجا اتخاذ خواهد شد و سپس آن مقداري که لازم است ممکن است به شوراي اقتصاد و يا به هيئت وزيران بيايد، اما تصميمات مهم و اساسي آنجا اتخاذ مي شود.
    
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا اين باعث تداخل وظايف نمي شود؟ گفت: هر کدام از وزرا اختيارات قانوني خودشان را دارند، اما تصميمات اساسي که مي خواهد در بخش اقتصاد اتخاذ شود به يک هماهنگي سطح بالا نياز دارد، اين هماهنگي توسط خود من انجام مي شود. در دولت يازدهم 200 جلسه هماهنگي داشتيم و در دولت دوازهم هم همين حدود يا بيشتر جلسات هماهنگي خواهيم داشت مخصوصاً در آغاز دولت به طور معمول 2 جلسه شوراي هماهنگي را حسب نياز برگزار مي کنيم.
    
روحاني اضافه کرد: ستاد اقتصاد مقاومتي هم فعال است که آن ستاد هم براي هماهنگي بين دولت و فعالين اقتصادي بيرون دولت تلاش مي کند. هماهنگي هايي که بين نهادهاي عمومي غيردولتي و گاهي بين دستگاه هاي اجرايي و قضايي يا مجلس نياز است از طريق اين ستاد با اختياراتي که مقام معظم رهبري به آن دادند، انجام مي شود.
    
رئيس جمهور اظهار داشت: شوراي اقتصاد و دولت وظايف مشخص خود را انجام مي دهند. البته خود وزراي اقتصادي هم از گذشته جلساتي داشتند و الان هم خواهند داشت.
    
دکتر روحاني در پاسخ به اين سوال که معاونت اقتصادي که مجدداً احياء شده است، در دولت دوازدهم چه وظيفه مشخصي دارد؟، تصريح کرد: يکسري وظايف اقتصادي است که رئيس جمهور به آن واگذار مي کند. برخي از موارد اقتصادي هست که يک نفر بايد آن را هماهنگ و پيگيري کند، اين کار توسط معاون اقتصادي رئيس جمهور انجام مي شود و موارد خاص را رئيس جمهور به معاونت اقتصادي ارجاع مي دهد.
    
    
در پايان صد روز خواهم گفت چه برنامه اي براي ريشه کني فقر مطلق داريم
    
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تکرار وعده صد روزه خود که در دولت سابق آن را تکذيب کرده بود تصريح کرد: ان شاءالله در ايران فقر مطلق ريشه کن خواهد شد اين يکي از قول هاي ما به مردم و براي اين کار برنامه ريزي شده و من ان شاءالله پايان 100 روز که دلم مي خواهد اولين گزارش را به مردم بدهم که در 100 روز ابتداي دولت چه کارهايي انجام شده است آنجا خواهم گفت که چه برنامه هايي داريم براي از بين بردن فقر مطلق و مسئله بعدي در کنار مسئله فقر مسئله فاصله طبقاتي و تبعيض است.
    
روحاني همچنين گفت: در دهک هاي پاييني با دهک هاي بالايي اختلاف زيادي وجود دارد، دهک پايين و دهک بالا فاصله درآمدي 14 برابري دارند. بنابراين ما تلاش مي کنيم اين را از 14 برابر کمتر کنيم. البته اينکه ما به چه رقمي مي رسيم به 13 برابر به 12 برابر به 11 برابر مشخص نيست اما حتماً کمتر مي کنيم.
    
    
توضيحات رئيس جمهور در مورد بيکاري در کشور
    
روحاني افزود: ببينيد ورودي بازار کار ما در سال هاي اخير حدود يک ميليون نفر يا شايد کمي هم بيشتر، يعني يک ميليون نفر در سال جوياي کار مي شوند و شغل مي خواهند در جامعه ما، شغلي که ما مي توانيم براي آنها ايجاد کنيم يعني در دولت يازدهم توانسته ايم انجام دهيم حداکثر شغل 650 هزار شغل بود. يعني سال 92 تا 95 ما يک ميليون و 950 هزار شغل ايجاد کرديم.
    
وي تصريح کرد: اين رقم تکاپو نمي کند يعني يک ميليون ورودي داريم ما شغل خالصي که ايجاد مي کنيم 600 تا 650 هزار شغل است. در حالي که نياز بالاي يک ميليون شغل است. به عبارتي ما يک ميليون شغل هم ايجاد کنيم بيکاران قبلي کماکان بيکار مي مانند. خوب اين در سطح جهاني در سال حدود 700 الي 800 هزار شغل ايجاد مي شود، آن هم در سه يا چهار کشور. به عبارتي در تمام دنيا فقط پنج کشور هستند که مي توانند 600 هزار شغل ايجاد کنند که يکي از اين کشورها ايران است!
    
وي گفت: اين يکي از وعده هايي است که موضوع اشتغال را به عنوان اولويت دولت دوازدهم قرار مي دهيم و مهم ترين مسئله اي که مردم مطالبه دارند و مهم ترين مسئله اقتصادي، اجتماعي و به يک معنا سياسي ما همين موضوع اشتغال است.
    
اظهارات رئيس جمهور در مورد بيکاري در کشور با مفروض دانستن صحت آمار اعلام شده در حالي است که جهت گيري دولت در سال هاي گذشته به سمت کاهش آمار بيکاري نبوده است، حمايت از توليد يکي از مشخصه هاي دولت هايي است که خواهان کاهش بيکاري هستند، بر اساس آمار جديد گمرک در پنج ماهه اول سال جاري به ميزان 19 ميليارد و 442 ميليون دلار انواع کالا وارد کشور شده است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 16/49 درصد افزايش نشان مي دهد.
    
سوال اينجا است که آيا با افزايش واردات مي توان از توليد حمايت کرده بيکاري را کاهش داده و يا به سمت حل مشکل بزرگ اشتغال در کشور حرکت کرد؟!
    
    
رقابت ناسالم مشکل بانک ها
    
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در پاسخ به اين سوال که دولت براي اصلاح نظام بانکي چه برنامه اي دارد، با بيان اينکه بانک ها مشکلات فراواني هم دارند، اظهار داشت: اولين مشکل آنها اين است که سرمايه شان کم است. سرمايه بانک ها را بايد بالا ببريم. دومين مشکل بانک ها اين است که بانک ها امروز يک رقابت ناسالم با يکديگر دارند. بايد جلوي اين رقابت ناسالم را بگيريم. يعني اين يکي مخفيانه با يک برنامه ريزي پشت پرده سودش را بيشتر قرار مي دهد تا پول آن يکي بانک را جذب کند. اينها رقابت هاي ناسالم بانکي است که بايد جلويش گرفته شود.
    
روحاني تصريح کرد: مشکلاتي در بانک ها و موسسات غيرمجاز بود که الحمدلله قدم هاي خوبي براي رفع آنها برداشته شده ولي هنوز براي تکميل آن قدمهايي بايد برداريم. بانک هاي ما بنگاهداري مي کنند که بايد دست از بنگاهداري بردارند و اموال راکد و جامدي را که دارند، به فروش برسانند و فعال شوند.