گزیده ها 9 تیر -98


گزیده ها 9 تیر -98
معاون وزیر امور خارجه کشورمان به سخنان برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد.
عباس عراقچی در صفحه توئیتر خود نوشت: «طنز روز؛ ئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در پاریس در مصاحبه‌ای گفت که سیاست حداکثر فشار بر ایران موثر بوده است؛ با این وجود تاکید کرد که اعمال این تحریم‌ها، به تهران این حق را نمی‌دهد که تعهدات هسته‌ای خود را نقض کند».
«
برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که برای دیدار با مقام‌های دیپلماتیک فرانسه، بریتانیا و آلمان به پاریس سفر کرده است، دیروز؛ پنجشنبه گفت: ما به کمپین فشار حداکثری علیه ایران ادامه می‌دهیم چرا که موفق بوده و جواب داده است.
وی در ادامه ادعاهای خود افزود: تحریم‌های ما این اجازه را به ایران نمی‌دهد که به برنامه اتمی خود سرعت دهد. ایران هیچ‌گاه اجازه دسترسی به بمب اتمی نخواهد داشت و ما از نزدیک مشغول بررسی هستیم تا هیچ‌گاه از حد یک سال فاصله تا زمان ساخت بمب اتمی، گذر نکنیم.
این مقام آمریکایی پیش از برگزاری جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام، به پاریس سفر و با دیپلمات‌های اروپایی دیدار کرد.
هوک در آستانه دیدار نمایندگان کشورهای عضو برجام در وین از اعضای اتحادیه اروپا خواست افراد و سازمان‌هایی را که برنامه موشکی ایران را تسهیل می‌کنند، تحریم کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن دو عملیات تروریستی در پایتخت جمهوری تونس با خانواده قربانیان این حوادث ابراز همدردی کرد.
سید عباس موسوی با محکوم کردن اقدامات تروریستی در تونس مرکز کشور دوست و برادر جمهوری تونس، بر ایستادگی کامل جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت این کشور در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
موسوی همچنین با توجه به کسالت «باجی السبسی» رئیس جمهوری تونس برای وی آرزوی سلامتی و ابراز امیدواری کرد: دولت و ملت این کشور همچون گذشته بتوانند با صلابت در مسیر دموکراسی گام برداشته و دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان را که در پیش رو دارند با موفقیت و شکوهمند برگزار کنند.
منابع تونسی روز پنج‌شنبه از وقوع دو انفجار انتحاری پی در پی در پایتخت و زخمی شدن چهار نفر خبر دادند.
انفجار انتحاری اول، یک ماشین پلیس تونس را در خیابان «الحبیب بورقیبه» و در 100 متری سفارت فرانسه هدف قرار داد که موجب زخمی شدن چهار نفر شد. دومین انفجار انتحاری نیز در مرکز مبارزه با تروریسم تونس انجام شد.
همچنین رسانه‌ها خبرهای ضد و نقیضی از وضعیت جسمانی الباجی قاید السبسی رئیس جمهوری تونس منتشر کرده و حتی برخی از مرگ وی خبر دادند. خبری که فراس قفراش مشاور رئیس جمهوری، در صفحه فیس‌بوک خود آن را تکذیب کرد.
او پایه‌گذار حزب سیاسی «نداء تونس» است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی که نخستین همه‌پرسی پس از انقلاب تونس بود، به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به کاهش 10 درجه‌ای دمای هوا در شمال و شمال غرب کشور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (10 و 11 تیر) از وزش باد شدید در تهران و سه استان دیگر کشور خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی در اکثر مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: به تدریج ازامروز (9تیر) جریانات شمالی روی دریای خزر تقویت شده و همراه با عبور امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور طی عصر و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (10 و 11 تیر) بارش باران، گاهی رعد و برق و کاهش دمای هفت تا 10 درجه‌ای دما در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: بیشینه بارش طی بعد از ظهرامروز و روز دوشنبه (9 و 10 تیر) در گیلان و غرب مازندران است همچنین در این مدت دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.
وی در ادامه با بیان این‌که طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (10 تا 12 تیر) به ویژه در ساعات بعد ازظهر در شمال شرق، شرق و استان‌های سمنان، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان و یزد وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: احتمال خیزش گرد و خاک در این مناطق نیز وجود دارد.
وظیفه در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران امروز (9 تیر) صاف، گاهی وزش باد و همراه با افزایش ابر با حداقل دمای 26 و حداکثر دمای 39 درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (10 تیر) نیز صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و در بعد ازظهر وزش باد شدید با حداقل دمای 27 و حداکثر دمای 37 درجه سانیتگراد پیش‌بینی می‌شود.
طوفان و بارندگی باعث قطع برق و آبگرفتگی در برخی معابر مشهد شد
طوفان و بارندگی رگباری باعث آبگرفتگی معابر و قطع برق در برخی از مناطق مشهد شد.
به گزارش مهر، بارندگی رگباری و طوفان شدید جمعه شب در مشهد باعث آب گرفتگی در برخی معابر مشهد و شکستن تعدادی از درختان شد.
سقوط بنرهای تبلیغاتی و داربست بر روی شبکه‌های توزیع باعث قطعی برق در برخی از مناطق مشهد شد که با تلاش نیروهای شرکت برق اوضاع به حالت عادی برگشته و برق تمامی مناطق وصل شده است.
همچنین مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز گفت: سازمان هواشناسی پیش‌بینی بارش باران برای مشهد را نکرده بود ولی با توجه به شروع بارش از گلبهار از طریق شبکه بیسیم دستور آماده باش به نیروها داده شده است.
روند افزایشی غلظت آلاینده‌ها و دمای تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینکه کیفیت هوای تهران در شرایط سالم قرار دارد، گفت: طی امروز بر غلظت برخی آلاینده‌ها افزوده می‌شود.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا برای بیشتر ساعات جوی نسبتا آرام انتظار می‌رود، اظهار کرد: در برخی ساعات وزش باد پیش‌بینی می‌شود که احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال دارد.
وی ادامه داد:‌به تدریج با افزایش تابش نور خورشید و فراهم بودن سایر عوامل برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی بر غلظت آلاینده ازن بین ساعات 14 الی 18 عصر افزوده می‌شود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: به تدریج با کاهش میزان ناپایداری جوی و تداوم آن تا امروز(9 تیر) به همراه ازدیاد تردد خودروها در سطح شهر، تجمع موقتی آلاینده‌ها طی برخی ساعات دور از انتظار نیست.
شهبازی با اشاره به اینکه براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا احتمال افزایش موقتی غلظت برخی آلاینده‌ها به ویژه آلاینده ازن و ذرات معلق وجود دارد، گفت: از این رو وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران طی امروز در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد.
به گفته وی همچنین دمای هوا در تهران روند افزایشی دارد.
سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک پیک موتوری خبرداد که برای تسویه حساب شرکتش با بیمارستان اقدام به تیراندازی با سلاح شکاری کرده بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ علی آقا کارخانه سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت اظهار کرد: ساعت 12 حسب شنیده شدن صدای تیر در جلو یکی از بیمارستان‌های مرکز پایتخت، ماموران گشت کلانتری 148 انقلاب اسلامی سریعا در محل حاضر شدند.
وی افزود: با حضور در موقعیت مشخص شد فردی 48 ساله با یک قبضه سلاح شکاری اقدام به شلیک 2 تیر هوایی کرده که با بررسی پلیسی متهم در ساختمان مجاور که یک شرکت ساختمانی بوده دستگیر شد.
این مقام انتظامی ادامه داد: در تحقیقات متهم اظهار کرد به عنوان یک پیک موتوری در آن شرکت ساختمانی چند سالی است فعالیت و مدیر این شرکت با بیمارستان اختلافات مالی دارد که او را برای پیگیری مدتی است به بیمارستان مامور کرده است که وقتی جواب قانع کننده‌ای از هیات مدیره بیمارستان دریافت نکرده و از طرفی تحت فشار مدیر خود بوده با سلاح شکاری که از پدرش به ارث برده بوده و مجوز هم دارد به جلوی بیمارستان رفته و زمانی که مدیر مرکز درمانی با وی صحبت کرد و نتیجه‌ای حاصل نشد، اقدام به شلیک تیرهوایی کرد.
سرهنگ کارخانه در خاتمه بیان داشت: از محلی که متهم در آن مخفی شده بود، تعدادی فشنگ جنگی نیز کشف شد.