آقاي رئيس جمهور! از برجام عبرت بگيريد، فريب اينستكس را نخوريد


اوین نامه کیهان 9 تیر -98
آقاي رئيس جمهور! از برجام عبرت بگيريد، فريب اينستكس را نخوريد
گزارش خبري  اوین  نامه تحليلي كيهان از كلاه جديد غرب براي ايران

همچون معلم روستای دوره افتاده که معلم نقش مدیر وناظم و مبصر  ومعلم و... مدرسه و  کلاس را برعهده دارد .سربازجوشریعت نداری هم دراوین نامه اش با شیوه بازجویی وتوبره و آخورخوری با این روش  اداره اش می کند . چون هم در تهیه تیتر خبر و  ستون های یادداشت روز و طنز گفت و شنود و پیام های ساختگی اوین نامه و... نقش ایفا می کند که درحمایت جناح خودی و انتقادی علیه جناح مغلوب است . برای همین کپی یادداشت خود علیه اینستکس موازی سیاست مخالفت با برجام و مذاکره وانتقاد شدید به روحانی ودولت را با عنوان تحلیل اوین نامه کیهان درعنوان تیتر صفحه  اول اوین نامه بازتولید کرده است.
در حالي كه آخرين روزهاي مهلت 60 روزه برجامي ايران در پيش است، اروپايي ها با بيش از يك سال تعلل، گزينه توخالي اينستكس را براي فريب دوباره ايران، در دستور كار قرار داده اند.
سرويس سياسي: اكنون قريب به 4 سال از امضاي برجام و همچنين حدود 14 ماه از خروج آمريكا از برجام سپري شده است. اروپايي ها همچون آمريكا در آزمون برجام مردود شده اند. مقامات ارشد دولت و به خصوص جناب رئيس جمهور مي بايست از برجام عبرت گرفته و فريب بسته توخالي و توهين آميز اينستكس را نخورند.نشست كميسيون مشترك برجام به رياست سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير خارجه ايران و هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و با حضور معاونان و مديران كل سياسي ايران و گروه 1 (آلمان، فرانسه، روسيه، چين و انگليس) عصر جمعه پس از سه ساعت و نيم در هتل پله كوبورگ شهر وين در اتريش پايان يافت. كميسيون مشترك برجام در پايان نشست عصر روز جمعه خود بيانيه اي 9 بندي صادر كرد.
ابراز تاسف و مرور تعهدات!
در بخشي از بيانيه كميسيون مشترك برجام آمده است: با توجه به تحولات و بيانيه هاي نگرانكننده اخير، اعضا اهميت ادامه اجراي كامل و موثر برجام از سوي تمامي طرف ها را خاطرنشان ساختند. همزمان، اعضا يادآور شدند كه رفع تحريم ها يك بخش اساسي از برجام است و در اين خصوص تعهدات مربوطه خود را مرور كردند. آنها همچنين تلاش هاي معطوف به كاهش آثار منفي خروج آمريكا از برجام و اعمال مجدد تحريم ها، كه مكررا نسبت به آن ابراز تاسف كرده اند، را مورد مداقه قرار دادند.  اكنون قريب به 4 سال از امضاي برجام و همچنين حدود 14 ماه از خروج آمريكا از برجام سپري شده است. با اين حال اعضاي باقيمانده در برجام تازه به فكر مرور تعهدات خود افتاده و همزمان در واكنش به اقدامات ضدايراني آمريكا، صرفا به ابراز تاسف بسنده كرده اند!
تقليل تعهدات به اينستكس!
در بخش ديگري از بيانيه كميسيون مشترك برجام آمده است: فرانسه، آلمان و انگليس، به اطلاع اعضاء رساندند كه اينستكس عملياتي شده و در دسترس تمامي دولت هاي عضو اتحاديه اروپايي قرار دارد و اولين تراكنش هاي آن نيز در حال پردازش است. همكاري هاي تكميلي جاري با نهاد متقابل تاسيس شده ايراني (سازوكار تجارت و تامين مالي ايران و اروپا) تسريع خواهد شد. آنها تاييد كردند كه برخي دولت هاي عضو اتحاديه اروپايي در حال پيوستن به سهامداران اينستكس، كه يك سازوكار خاص معطوف به تسهيل تجارت قانوني با ايران است، مي باشند. آنها همچنين در حال تلاش هستند تا اينستكس را به روي فعالان اقتصادي كشور هاي ثالث نيز باز كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، اتريش، بلژيك، فنلاند، هلند، اسلووني، اسپانيا و سوئد با انتشار بيانيه اي بر لزوم حفظ برجام(بخوانيد اجراي يكطرفه توافق توسط ايران) تاكيد كردند و آن را يك ابزار كليدي براي رژيم كنترل تسليحات و يك عامل اصلي براي حفظ ثبات در منطقه خواندند.
اعضاي اروپايي برجام در اقدامي توهين آميز، تعهدات برجامي خود را به بسته پر از خالي اينستكس تقليل داده اند. اين در حالي است كه اينستكس هيچ ارتباطي با تعهدات برجامي اروپا نداشته و صرفا سياست مبادله پول نفت ديگر كشورها با غذا و دارو است!
نكته قابل توجه اينجاست كه اين كانال مالي، به هيچ عنوان اقلام تحريمي آمريكا را پوشش نمي دهد. به همين دليل بود كه وزارت خارجه آمريكا چندي پيش با صدور بيانيه اي صراحتا اعلام كرد كه انتظار نداريم كانال هايي از اين دست به هيچ نحو بر كارزار فشار حداكثري ما عليه ايران اثرگذار باشند.
سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اگر اينستكس مكانيسمي عادي و صوري باشد، قطعا نمي پذيريم و در موعد مقرر، گام دوم را قاطعانه برمي داريم.
ايراني ها عجول هستند!
در حالي كه كشورهاي اروپايي عضو برجام به هيچ يك از تعهدات خود عمل نكرده اند و به ايران بدهكار هستند، يك ديپلمات اروپايي حاضر در وين ژست طلبكار به خود گرفته و در اظهارنظري گستاخانه به ايران توهين كرد.
پايگاه خبري الشرق الاوسط در گزارشي نوشت: يك ديپلمات اروپايي حاضر در نشست وين گفت: «آنها (ايراني ها) درباره اينستكس عجول هستند، اما اين پيچيده است. ما قادريم نشان دهيم كه در حال پيشرفت هستيم اما آنها مي گويند كه كافي نيست. خب اين ديگر مشكل آنهاست، ما كارمان را به بهترين نحو انجام مي دهيم
 چندي پيش «عبدالرضا فرجي راد» مديركل شوراي راهبردي روابط خارجي در يادداشتي نوشته بود: «به نظر مي رسد چيزي كه اروپا با عنوان سازوكار ويژه مالي دنبال مي كند، چيزي نيست كه بتواند تحول عمده اي در روابط تجاري ميان ايران و اروپا يا حتي در وضعيت اقتصادي ايران و مردم ايران ايجاد كند... آنچه اكنون در شوراي اروپا مورد بحث قرار مي گيرد چيزي نيست جز ايجاد يك كانال مالي براي تامين كالاهايي مانند غذا و دارو و كالاهاي مشابه آن. كالاهايي كه دولت ايالات متحده آمريكا ادعا مي كند مورد تحريم واقع نشده اند و ممانعتي در جهت تجارت آنها ايجاد نشده است... چنين اقدامي در واقع اجرا كردن دستورالعمل واشنگتن است يعني اجراي كامل تحريم هاي آمريكا و ايجاد كانال مبادله اي براي كالاهايي كه به ادعاي آمريكا مشمول تحريم ها نيستند... به اين طريق اروپايي ها تصور مي كنند كه مي توانند بدون اينكه هيچ فشاري تحمل كنند با يك تير دو نشان بزنند. هم خودشان را از تهديد تحريم هاي آمريكايي رها كرده اند و هم تصور مي كنند كه فشارهاي ايران و مطالبات ايران كمتر مي شود».
«حشمت الله فلاحت پيشه» نماينده عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در صفحه شخصي خود در توئيتر در مطلبي تامل برانگيز نوشت:«بايد به اينستكس فرصت داد. سازوكاري كه اثر سياسي آن براي گذر از دام افراطيون مهم تر از گشايش هاي اقتصادي آن است».
يكي از فعالين فضاي مجازي در واكنش به اين مطلب تامل برانگيز نوشت: «تمام سازوكار اينستكس يعني همين، چيزي كه براي به بازي گرفتن افكار عمومي براي عبور از بحران عدم مقبوليت اصلاح طلبان طراحي شده و هيچ كارايي ديگري در ذهن اصلاح طلبان براي آن طراحي نشده است. فعلا انتخابات مجلس و پيروزي براي اصلاحات مهم تر از مردم است».
فلاحت پيشه چندي پيش تاكيد كرده بود:«سازوكار به اصطلاح مالي اينستكس اهداف سياسي را دنبال مي كند نه اقتصادي؛ يعني سطحي پايين تر از حتي اقلام بشردوستانه».
قدم هاي مثبت!
عباس عراقچي معاون سياسي وزير خارجه، پس از پايان نشست كميسيون مشترك برجام در وين در جمع خبرنگاران و در تشريح گفت وگوهاي انجام شده در اين نشست گفت: ما يك جلسه طولاني داشتيم بيش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده اي بود و نسبت به جلسات گذشته ما يك گام به جلو به شمار مي آيد، البته هنوز تا خواسته هاي جمهوري اسلامي فاصله قابل توجهي وجود دارد و با دستاوردهاي ملموسي كه جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد، هنوز فاصله داريم.عراقچي افزود: مهم ترين موضوعي كه در اين جلسه بحث شد، موضوع اينستكس و كانال مالي كه اروپايي ها درست كردند، بود. سه كشور اروپايي توضيحات مبسوط و مفصلي را در اين زمينه دادند.
وي در ادامه گفت: اينستكس الان ديگر عملياتي شده و دو، سه تا كيس (مورد) كاري هم الان در حال انجام شدن است و به زودي ظرف روزهاي آينده تبادل مالي از طريق اينستكس انجام خواهد شد.
معاون سياسي وزير خارجه خاطرنشان كرد: كشورهاي اروپايي در نظر دارند اعتباراتي را براي اينستكس در نظر بگيرند و الان در حال حاضر به روي همه كشورهاي اروپايي باز است و آنها مي توانند از طريق آن با ايران معامله انجام دهند.
عراقچي اظهار داشت: البته بدون اينكه خريد نفت از ايران صورت بگيرد يا اعتبارات خاصي براي اينستكس در نظر گرفته شود، اينستكس نمي تواند به صورت كامل انتظارات ما را برآورده كند. انتظار داريم كشورهاي اروپايي به صورت جدي بحث فروش نفت ايران را هم مدنظر داشته باشند.
وي با بيان اينكه انتظارات ما به صورت كامل برآورده نشده، گفت: فكر مي كنيم قدم هاي مثبتي كه برداشته شده، ارزش بررسي كردن را دارد، لذا من اينها را به تهران منتقل خواهم كرد.
معاون سياسي وزير خارجه افزود: هيچ جدول زماني از سوي كشورهاي حاضر در نشست وين براي خريد نفت از ايران اعلام نشده است.
عراقچي در پاسخ به سوالي، توقف برخي تعهدات برجامي از سوي ايران از جمله عدم رعايت محدويت هاي مربوط به نگهداري ذخاير اورانيوم غني شده 3/67 را در چارچوب برجام خواند و بار ديگر بر تصميم تهران در صورت برآورده نشدن خواسته هايش در برداشتن گام بعدي تاكيد كرد.
آقاي عراقچي، وعده اروپا درباره راه اندازي اينستكس را قدمي مثبت ناميده است، اين در حالي است كه وظيفه اروپا، نه اجراي اينستكس، بلكه اجراي تعهدات برجامي در راستاي لغو تحريم هاي نفتي، مالي و بانكي بوده است.
گفتني است معاون سياسي وزير خارجه در سمينار بين المللي «اقدامات قهري يكجانبه و آثار آن» كه توسط نمايندگي هاي دائم جمهوري اسلامي ايران، كوبا و ونزوئلا و با حضور ديپلمات ها، كارشناسان سازمان هاي بين المللي، پژوهشگران و اصحاب رسانه در وين برگزار شد، طي سخناني عنوان كرد: رفتار مخرب آمريكا و تروريسم اقتصادي اين كشور عليه جمهوري اسلامي ايران بايد متوقف شود.
فريب اينستكس
ضرب الاجل 60 روزه ايران در سالگرد خروج آمريكا از برجام- 18 ارديبهشت 98- هر چند كه اقدامي حداقلي و با تاخير بود اما واشنگتن و اعضاي اروپايي برجام را به تكاپو انداخت. طرف مقابل در ابتدا اعلام كرد كه ضرب الاجل ايران را به رسميت نمي شناسد، اما پس از آنكه گام هاي عملي ايران در كاهش تعهدات را ديد، از موضع گستاخانه خود عقب نشيني كرد.
روزها گذشت و ضرب الاجل 60 روزه به پايان خود نزديك شد. مقامات ارشد دولت در اظهارات جداگانه اعلام كردند كه گام دوم كاهش تعهدات برجامي، 16 تيرماه اجرا مي شود. اما طرف اروپايي كه بارها همصدايي خود با واشنگتن را اثبات كرده است، به جاي اجراي تعهدات برجامي به اقدام فريبه كارانه روي آورد و آن چيزي نبود جز بسته توخالي اينستكس.
قرار بود كه اروپا در راستاي تعهدات برجامي خود درباره لغو تحريم هاي بانكي، مالي و نفتي ايران تضمين بدهد. اما اينستكس به هيچ عنوان به اين تعهدات نمي پردازد.
اروپا در پي آن است كه بسته توخالي و توهين آميز اينستكس را امتياز بزرگ به ايران جا زده و با اين اقدام تاكتيكي، تصميم راهبردي ايران در كاهش تعهدات برجامي را بي اثر كند.
تا پيش از اجراي ضرب الاجل 60 روزه، تحريم هاي ضدايراني آمريكا- فراتر و بيشتر از پيش از برجام- برقرار بود و اروپا نيز درخصوص تعهدات نفتي و بانكي و مالي خود كوچكترين اقدامي انجام نداد- از امتناع آلمان از سوخت رساني به هواپيماي ظريف تا بازنشدن حتي يك حساب بانكي در انگليس- اما ايران تعهدات برجامي خود را تمام و كمال انجام مي داد و اين روند، هيچ هزينه اي براي اروپا نداشت.
ضرب الاجل 60 روزه، اين روند نامتعادل را به هم زد و به اروپا اين پيام مهم را ارسال كرد كه دوران «هزينه صفر» پايان يافته است. اين ضرب الاجل در كنار ديگر اقدامات ايران در حوزه هاي سياسي و دفاعي مي گويد، تعهد و امنيت براي همه، پيمان شكني و ناامني و بي ثباتي نيز براي همه. تجارت امن نفتي و غيرنفتي براي همه، بي ثباتي و التهاب بازار نيز براي همه.
اينستكس مي خواهد بدون تامين حداقل حقوق ايران، او را مثل چهار سال گذشته، همچنان معطل و منفعل نگه دارد.
يكي از فعالين رسانه اي در واكنش به اين اقدام فريب كارانه اروپا نوشت:«به رغم تصور عام، سقف توان اروپا براي كار با ايران در شرايط تحريم آمريكا بسيار فراتر از اينستكس است. راه حل هاي متعدد اجرايي تحريم ناپذير يا با هزينه تحريمي بالا براي آمريكا در دو سال گذشته مطرح شده است از جمله كار با شركت هاي دولتي ملي اروپايي و كار با شعب شركت هاي اروپايي در چين. اروپايي ها دليلي نمي بينند بيش از اينستكس كاري براي ايران بكنند. اگر اولتيماتوم هسته اي ايران نبود در حد همين اينستكس ناقص الخلقه هم كاري نمي كردند. توقف اجراي اولتيماتوم هسته اي به اميد اجراي اينستكس يك خطاي راهبردي است». يكي ديگر از فعالين رسانه اي نيز در مطلبي نوشت: «باز هم اروپايي ها آبنبات پيشنهاد كرده اند! اينستكس مي بايست حداقل امكان فروش روزانه 600 هزار بشكه نفت خام به اروپا و جابه جايي پول آن (براي خريد هر نوع كالا براي هر ذينفع ايراني و يا جابجايي وجه آن) را فراهم كند. دوستان دولت براي چندمين بار فريب زرنگ بازي چشم آبي ها را نخورند
همچنين يكي ديگر از فعالين رسانه اي در مطلبي نوشت: «آمريكا و اروپا اميدوارند كساني در دولت، زير تصميم ديرهنگام اما راهبردي و اجماعي شوراي عالي امنيت ملي بزنند. شورا نبايد به هيچ كس اجازه بدهد كه جديت و قاطعيت جمهوري اسلامي ايران (ضرب الاجل صادره) را در نظر دشمنان دچار ترديد نمايد. راه سومي وجود ندارد؛ يا ما پاي تصميم راهبردي ديرهنگام اما ضروري خود براي تامين حداقل حقوق ملي مي مانيم، و يا اينكه به دست خود، در تصميم راهبردي خويش خلل و اختلال وارد مي كنيم. هدف عمليات تاكتيكي حريف، همين اخلال و اختلال براي بي اعتبار كردن تصميمات راهبردي ايران است
يكي از فعالين رسانه اي نيز در واكنش به اقدام فريب كارانه اروپا و با اشاره به رويكرد رسانه هاي زنجيره اي نوشت: «راه اندازي اينستكس در روزهاي آينده توسط جريان ليبرال در بوق و كرنا خواهد شد تا به اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره تصويب لوايح تكليفي FATF فشار بياورند. بعيد نيست تيتر بزنند كه «اينستكس راه اندازي شد، حال نوبت مجمع تشخيص است!».
آنچه مهم است اينكه، ضرب الاجل 60 روزه نبايد بر زمين بماند وگرنه، اروپا را درباره جدي بودن ايران به ترديد مي اندازد و سرآغاز بي مبالاتي و فشارهاي جديد غرب خواهد بود. انتظار ايران روشن است: اجراي تعهدات برجامي از سوي غرب و لغو تحريم هاي نفتي و مالي و بانكي.
همان طور كه پيش از اين نيز ذكر شد، اكنون قريب به 4 سال از امضاي برجام و همچنين حدود 14 ماه از خروج آمريكا از برجام سپري شده است. اروپايي ها همچون آمريكا در آزمون برجام مردود شده و به هيچ عنوان به تعهدات خود عمل نكرده اند. حال مقامات ارشد دولت و به خصوص جناب رئيس جمهور مي بايست از برجام عبرت گرفته و فريب بسته توخالي و توهين آميز اينستكس را نخورند.
ادامه كاهش تعهدات برجامي
يك منبع آگاه در گفت وگو با «خراسان» با بيان اينكه نتايج كميسيون مشترك برجام كه اخيرا در وين برگزار شد با خواسته هاي به حق ايران از برجام فاصله زيادي داشته و نتوانسته مطالبات ما را برآورده سازد، تاكيد كرد: تصميم قطعي جمهوري اسلامي ايران اين است كه اقدامات خود در كاهش تعهدات برجامي اش را ادامه داده و در اين مسير در اولين اقدام به زودي از سقف ذخاير 300كيلو اورانيوم غني شده عبور خواهد كرد .
اين منبع اگاه در عين حال گفت: در صورت تحقق خواسته هاي برجامي  ايران در حوزه بانكي و نفتي از سوي اروپا ، كشورمان اين آمادگي را دارد تا نسبت به اقدامات كاهشي  خود در چارچوب مواد 26 و 36 برجام تجديد نظر كند.