يادداشت روز اوین نامه کیهان"روي ديوار اينستكس يادگاري ننويسيد !"


اوین نامه کیهان  یکشنبه 9 تیرماه سال 1398
يادداشت روز  اوین نامه  کیهان"روي ديوار اينستكس يادگاري ننويسيد !"
 سربازجو شریعت نداری  کهنماینده ویژه خامنه ای در اوین نامه کیهان  است که همچون پاسداران و خامنه ای رمال خواهان رئیس جمهور شدن روحانی نبود .ولی چون عملکرد محمود احمدی نژاد که محصول مهندسی سپاه پاسداران و خامنه ای رمال بود طوری گلاب زده بود که جای هیچگونه  دفاع برای جناح غالب باقی نگذاشته بود .
همچنین بارد صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری رفسنجانی از سوی شورای نگهبان که  آلت دست خامنه ای است موجب شد تاوی از نامزدی ریاست جمهوری روحانی حمایت کند . برای همین آقازاده یاسر درکنارآخوند یونسی وزیر اطلاعات  دوران خاتمی جزو ستاد انتخاباتی روحانی شد .
درادامه مدعیان اصلاح طلبان هم از روحانی حمایت کردئد که درنهایت منجر به شکست نامزدان ریاست جمهوری رقیب  روحانی وابسته به جناح غالب و برنده ورئیس جمهور شدن روحانی شد که راهی برای خامنه ای رمال جز تن دادن به شکست نشد و زئیس جمهور شدن روحانی را نه قبول وتأیید کرد که مجبور شد با نرمش قهرمانه موافقت با مذاکره هسته ای روحانی باآمریکا کند که منتهی به برجام گردید.
درحالی سربازجوشریعت نداری موازی پاسداران نه ریاست جمهورشدن روحانی را  خواهان بود وبه رسمیت نشناخت و به وی تبریک نگفت که ازروز 25 خرداد 92 روز پس از  رئیس جمهورشدن روحانی اوین نامه کیهان تبدیل به بلندگوی تبلیغاتی علیه روحانی شد . هرچه جلوترآمد سربازجو شریعت نداری نوک  انتقاد اوین نامه اش علیه روحانی تیزتر شد .تا پس از کیش وقوس وتنش های ایجاد شده محور مذاکرات برجامی  علی  دولت وبه ویژه مخالفت جدث با ادامه مذاکرات هسته ای بالاخره  مخالفت شدید با برجام  کهه مراه با چاشنی موضع ضدآمریکایی بود تیز وتیز ترشد تا درنهایت  برجام به بن بست رسید . البته بار ئیس جمهو  شدن ترامپ حالت تنش باآمریکا  طوری شدید شد که منجر به احتمال نوعی   رودرویی نظامی رسیده است.
 بهرحال عجیب نیست  که اکنون سربازجو شریعت نداری  با شیوه مشابه  قلم زنی انتقادی- اتهامی – انتقامی که دراوین نامه اش  با برجام ومذاکره وروحانی و دولت  داشته است درمورد اینستکس هم در اوین نامه اش دنبال  کرده است .
به خصوص که پاسداران توی لیست گروه های تروریست از سوی آمریکا گذاشته شده و مکمل آن رهبرش خامنه ای رمال ودفتر ومنصوبانش هم از سوی خزانه داری آمریکا تحریم شده اند . لذا این  اقدامات  موجب خشم  شدید و افسار گسیختگی بیشتر سربازجوشریعت  نداری و اوین نامه کیهان بلندگوی تبلیغاتی پاسداران  نسبت به اینستکس  ومخالفت با آن شده  است . چون اینان نه  موافق جام برجام  که خواهان دست یابی به سلاح هسته ای بوده اند.

البته سربازجو شریعت نداری مجاهدین را هم بی نصیب نگذاشته است  چون یقه شان گرفته و باعقده گشایی به اینان  اتهام زده است.
 متن بيانيه 9 ماده اي كميسيون مشترك برجام كه ديروز در وين منتشر شد (متن اين بيانيه در كيهان امروز آمده است) به وضوح نشان مي دهد كه اروپايي ها كلاه گشاد ديگري براي كشورمان تدارك ديده اند و تاسف آور اينكه جمهوري اسلامي ايران نيز يكي از امضاء كنندگان اين بيانيه تحقيرآميز است ! ماجرا اما، برخلاف آنچه كه وانمود مي شود، پيچيده نيست بلكه فقط با مروري گذرا بر متن بيانيه و ساختار اعلام شده اينستكس، به آساني و بدون كمترين ابهام و ترديدي مي توان به ماهيت ذلت بار و تحقير آميز آن پي برد. بخوانيد!
1- محور اصلي بيانيه اينستكس - INSTEX - است ‏(INSTEX // Instrument in Support of Trade Exchanges) كه جايگزين اروپايي برجام! و به معناي «ابزار پشتيباني مبادلات تجاري» است. سازوكار اينستكس  در يك كلمه «نفت در مقابل غذا و داروست»! اين سازوكار به تنهايي نيز تحقيرآميز است و سازوكاري است كه آمريكا و متحدانش بعد از شكست مفتضحانه صدام در حمله به كويت براي آن كشور تدارك ديده و به اجرا گذاشته بودند. فرمول «نفت در مقابل غذا و دارو» درحالي به عراق دوران صدام تحميل شد كه اين كشور در مقابل حمله نظامي مشترك آمريكا و متحدانش به سختي شكست خورده و ازپا درآمده بود و طبيعي بود كه به عنوان يك كشور شكست خورده هيچ اختيار و اقتداري نداشت و مجبور بود هرگونه تحميلي را بپذيرد. آيا جمهوري اسلامي ايران در چنين شرايطي قرار دارد؟! هنوز از ضرب شست سنگين و تحقير كننده ايران به آمريكا كه با انهدام پيشرفته ترين پهپاد جاسوسي اين كشور همراه بود، چند روزي بيشتر نمي گذرد و ترامپ علي رغم آنهمه رجزخواني عليه ايران نتوانست عكس العملي جز چند توئيت داشته باشد. چهل سال است كه آمريكا و متحدانش با همه توان به مقابله با ايران اسلامي برخاسته اند و تنها ويتريني از ناكامي ها و شكست هاي پي درپي از خود برجاي گذاشته اند. امروزه عقبه هاي استراتژيك آمريكا و اروپا به ايران تعلق دارد و... .
اكنون بايد از جناب رئيس جمهور و ساير مسئولان سياست خارجي كشورمان پرسيد: كجاي ايران امروز مانند عراق شكست خورده ديروز (در حاكميت صدام) است كه شما به فرمول تحقيرآميز نفت در برابر غذا و دارو تن داده ايد؟! و در حالي كه آمريكا به ناتواني خود در مقابله با ايران اسلامي اعتراف كرده است حضرات با كدام تحليل منطقي به جاي آنكه از اروپايي ها امتياز بگيرند به حريف امتياز داده اند؟!
2- اما، ماجراي اينستكس براي ايران بارها ذلت بار تر از فرمول مشابه آن براي عراق شكست خورده دوران صدام است! درك اين واقعيت تلخ، اصلا دشوار نيست. بخوانيد و خود قضاوت كنيد!
بر اساس آنچه در اينستكس آمده است ايران بايد ارز حاصل از فروش نفت را به بانك هاي اروپايي منتقل كند! در مقابل از كشورهاي اروپايي- و نه هيچ جاي ديگر- كالا خريداري كند، اما چه كالايي؟ فقط اقلام دارويي و غذايي! تا اينجا همه امتياز ها به نفع اروپاست. خب، سهم ما چه مي شود؟! آيا كشورهاي اروپايي از ما نفت مي خرند؟ پاسخ اينستكس به اين سوال منفي است! چرا كه اروپا اگرچه ادعا مي كند با خروج آمريكا از برجام مخالف است ! ولي با كمال وقاحت و از موضع بالا تاكيد مي كند كه به تحريم هاي آمريكا عليه كشورمان پايبند است و خروج آمريكا از برجام باعث نمي شود كه تحريم هاي نفتي آمريكا عليه ايران را ناديده بگيرد!
 حالا بايد پرسيد كه با اجرايي شدن اينستكس، آيا بانك هاي اروپايي تحريم هاي تجاري ايران را لغو خواهند كرد؟! اينستكس به اين سوال هم پاسخ منفي مي دهد! بانك هاي اروپايي به صراحت تاكيد كرده و مي كنند كه تصميم آمريكا در باره تحريم روابط تجاري با ايران را محترم مي شمارند و حاضر به ناديده گرفتن آن نيستند !...
3- و اما، سازوكار اجرايي اينستكس برعهده سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه است. نمونه هاي زير كه فقط مشتي از خروارهاست مي تواند پرده از ماهيت واقعي آنها بردارد:
 چند هفته قبل، آقاي «ماس» وزيرخارجه آلمان در سفر خود به تهران و در كنفرانس خبري مشترك با آقاي ظريف، ضمن اعتراف به بدعهدي آمريكا در برجام، با گستاخي آميخته به وقاحت گفت: «البته اگر يك طرف (آمريكا) به تعهداتش عمل نكرده، دليل نمي شود كه طرف ديگر (يعني ايران) هم به تعهداتش عمل نكند»! و متاسفانه اين گستاخي وزير خارجه آلمان از سوي وزير خارجه كشورمان بي پاسخ ماند! و حال آنكه اظهار نظر وي از شدت وقاحت، خنده دار نيز هست و مانند آن است كه شما خانه اي خريداري كرده و بهاي آن را نيز تمام و كمال پرداخته باشيد ولي فروشنده از تحويل آن خودداري كند و بگويد اگر بهاي خانه را پرداخت كرده باشيد، دليلي ندارد كه خانه را به شما تحويل بدهند!... و آلمان كشوري است كه مديريت پروژه اينستكس را بر عهده دارد! و با وجود دعوت رسمي از آقاي ظريف براي شركت در اجلاس مونيخ اجازه سوخت گيري به هواپيماي حامل وزير خارجه كشورمان را نمي داد و چند ماه است كه يكي از ديپلمات هاي كشورمان را علي رغم مصونيت ديپلماتيك بازداشت كرده است! همينجا بايد اشاره كرد كه مركزيت اينستكس در فرانسه است، كشوري كه آشكارا به پناهگاه تروريست ها تبديل شده است و منافقين كه 17 هزار ايراني را ترور كرده اند رسما در آن كشور حضور دارند. حسابرسي اينستكس نيز بر عهده انگليس است، كشوري كه به گفته آقاي ظريف اجازه گشايش يك حساب بانكي را به ايران نداده و نمي دهد!
4- اينستكس همانگونه كه اشاره شد، جايگزين برجام است، توضيح آنكه اينستكس يك معاهده جديد است كه در برجام سخن و ردپايي از آن نيست. آمريكا برخلاف تعهد خود و با نقض قطعنامه 2231 كه تضمين برجام بود از برجام خارج شده است و حالا اروپا با پيش كشيدن اينستكس از يكسو ايران را وادار به انجام تعهدات برجامي مي كند و از سوي ديگر در پي آن است كه خروج از برجام و نقض آشكار قطعنامه 2231 براي آمريكا هيچ هزينه اي نداشته باشد، به بيان ديگر اينستكس پروژه اي براي تبرئه آمريكا از عهدشكني و تله اي براي ايران است تا امتيازاتي را كه داده است پس نگيرد- كه متاسفانه بسياري از آنها قابل پس گرفتن نيست- و در همان حال به امتياز دهي بيشتر ادامه بدهد! آيا غير از اين است؟! چرا برخي از مسئولان محترم اين واقعيت تلخ و بديهي را درك نمي كنند و يا خداي نخواسته، نمي خواهند درك كنند؟! با يك نيم نگاه مي توان به اين گفته حكيمانه و دقيق حضرت آقا رسيد كه: «اين كانال مالي (اينستكس) بيشتر شبيه يك شوخي تلخ است و هيچ معنايي ندارد».
5- كاهش تعهدات ايران در صورت عدم تامين خواسته كشورمان، مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و يك سند قانوني و راهبردي است. اين تصميم راهبردي نبايد به تصميم تاكتيكي طرف مقابل گره بخورد و در اجراي آن كمترين تاخيري صورت پذيرد. بنابراين اكنون انتظار از جناب آقاي رئيس جمهور و مسئولان محترم وزارت خارجه كشورمان آن است كه از فاجعه برجام عبرت گرفته باشند و با پذيرش اينستكس آن فاجعه را تكرار نكنند. و با صراحت و قاطعيت بر اين نظر تاكيد كنند اينستكس را نمي پذيرند و همانگونه كه قبلا اعلام شده است، به كاهش تعهدات خود در برجام ادامه خواهند داد. اگرچه برجامي وجود ندارد و شايسته و بايسته آن است كه خروج خود از برجام را رسما اعلام كنيم و بار ديگر فريب آمريكا را نخوريم و روي ديوار اينستكس يادگاري ننويسيم! نويسنده:  پاسدارحسين شريعت نداري