گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 9 تیر -98
محمد سلامتي: روحاني براي ساماندهي اقتصاد نياز به اختيارات جديد ندارد
عضو سازمان (منحله) مجاهدين انقلاب مي گويد: رئيس جمهور براي ساماندهي اقتصاد كشور، نياز به اختيارات بيشتر ندارد.
محمد سلامتي در گفت وگو با روزنامه اعتماد و در پاسخ اين سوال كه «آقاي روحاني اخيرا به موضوع كمبود اختيارات رياست جمهوري اشاره كردند. چقدر اين كمبود اختيارات دست آقاي روحاني را براي اداره مطلوب كشور بسته است؟» گفت: آقاي روحاني روشن نكرده اند كه در چه زمينه اي اختياراتشان محدود است. ايشان كه حقوقدان هستند، بهتر بود همان ابتداي دولت يازدهم در مورد رفع محدوديت هاي وظايف رياست جمهوري اقدام مي كردند و تا حالا صبر نمي كردند. با اين حال به نظر من در محدوده كارهايي كه براي ساماندهي وضع اقتصاد و تحرك بخشيدن به جامعه لازم است، فعلا نيازي به اختيارات جديد نيست.
وي همچنين درباره زمزمه گاه و بي گاه رفراندوم از سوي روحاني مي گويد: من نمي دانم آقاي روحاني چه موضوعي را در ذهن خود براي همه پرسي درنظر داشتند ولي قانون اساسي ظرفيت مناسبي را براي حل مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي از راه همه پرسي درنظر گرفته است. اين كار با تصويب دوسوم مجموع نمايندگان مجلس امكان پذير است. بنابراين بهتر است آقاي روحاني از اين طريق نظرات خود را پيگيري كند، اما به نظر من در شرايط فعلي هيچ موضوع بسيار مهمي كه نتوان آن را از راه هاي معمولي حل كرد و نياز به همه پرسي داشته باشد، وجود ندارد.
نيويورك تايمز: فشار حداكثري عليه ايران شكست تمام عيار براي ترامپ بود
يك روزنامه آمريكايي در ارزيابي تحركات دولت ترامپ نوشت: كمپين فشار حداكثري عليه ايران يك شكست تمام عيار بوده است.
نيويورك تايمز به قلم نيكلاس كريستف نوشت:
دونالد ترامپ، كمپين اعمال فشار حداكثري را عليه كره شمالي به اجرا گذاشت و اين كشور همچنان به فعاليت هاي خود در زمينه توليد سلاح هاي هسته اي ادامه مي دهد. او همين كمپين را در مواجهه با چين به اجرا گذاشته و ايالات متحده را با خطر يك جنگ تجاري مواجه كرده است. كمپين اعمال فشار حداكثري عليه ونزوئلا هيچ تاثيري بر نيكلاس مادورو نداشته است. كمپين اعمال فشار حداكثري در مورد فلسطيني ها هم به اجرا گذاشته و پاسخ آنها خودداري از ديدار با مقامات دولت ترامپ بوده است. اما نگران كنند ه ترين مورد، استفاده از كمپين اعمال فشار حداكثري ترامپ در قبال ايران است.
ترامپ در هريك از موارد فوق بدون اين كه هيچ استراتژي واضحي داشته باشد، تاكتيك هاي تهاجمي را پيش برده است. در اغلب موارد اين تاكتيك ها موجبات خصومت بيشتر اين كشورها به خصوص ايران را فراهم آورده اند كه در برخي موارد براي ايالات متحده مخاطره آفرين است.
خوشبختانه ترامپ اعلام كرده كه دستور حمله نظامي به ايران را لغو كرده، اما مسئله اين است كه سياست او در قبال اين كشور عمدتا شكست خورده. بداهه نوازي هاي او دوست و دشمن را به يك ميزان گيج و آشفته كرده است.
به نظر مي رسد كه ترامپ در يك دنياي فانتزي زندگي مي كند كه در آن اقدامي چون ترك توافق هسته اي به همراه اعمال تحريم ها و توئيت هاي تهديدآميز، ايران را به دست كشيدن از برنامه هسته اي اش وادار خواهد كرد. اما تاكتيك هاي ترامپ در عمل خشم ايران را برانگيخته و آن را به واكنش وادار كردند.
اگر همان طور كه ترامپ گفته و پيش بيني كرده، در حملات دقيق آمريكا 150 ايراني كشته مي شدند، آنگاه نيروهاي تحت حمايت ايران با كشتن آمريكايي ها در عراق، سوريه، افغانستان و هر جاي ديگري در جهان اين حمله را تلافي مي كردند. حتي اين احتمال وجود داشت كه ايران يا يكي از گروه هاي تحت حمايت آن به زيرساخت نفتي عربستان سعودي حمله و در جريان نفت از تنگه هرمز اختلال ايجاد كنند. ممكن بود حزب الله به اسرائيل حمله كند و يك جنگ جديد بين اسرائيل و لبنان آغاز شود. اقتصاد جهاني ممكن بود به شدت آسيب ببيند. درگيري با يك حمله دقيق به اهداف خاص شروع مي شد، اما همانجا پايان نمي يافت.
رويكرد فشار حداكثري ترامپ در رابطه با هر كشوري كه اعمال شده، يك شكست تمام عيار بوده است.
نشنال ريويو: كابوس هاي بوش و اوباما ترامپ را از جنگ برحذر مي دارد
يك نشريه آمريكايي معتقد است اظهارات ترامپ مبني بر غيرعمدي بودن سرنگوني پهپاد آمريكا توسط ايران ساده لوحانه است و او از تلفات درگيري با ايران مي ترسد.
مايكل روبين از اعضاي انديشكده آمريكن اينترپرايز، در نشريه نشنال ريويو نوشت: ساده لوحانه است كه «دونالد ترامپ» نابودي پهپاد آمريكايي توسط ايران را «غيرعمدي» مي خواند، عملي كه حتي خود مقامات جمهوري اسلامي هم آن را تاييد كرده اند. او افزود: دونالد ترامپ رئيس جمهوري ايالات متحده روز چهارشنبه در جريان ديدار با «جاستين ترودو» نخست وزير كانادا سقوط پهپاد آمريكايي توسط ايران را «يك اشتباه بد» ناميد، اما در پاسخ به اين سوال كه آمريكا چه بايد بكند، مرموز عمل كرد.
در حالي كه ترامپ نسبت به روساي جمهوري پيشين خود رويكرد سخت تري به ايران داشته، به نظر مي رسد در حال گريختن از درخواست براي حمله تلافي جويانه عليه ايران است.
نشنال ريويو كه از حاميان ترامپ در انتخابات بوده، مي افزايد: شايد حق با ترامپ باشد كه از درگيري نظامي مستقيم با كشوري كه تقريبا چهار برابر وسعت عراق دارد، جلوگيري كند، اما او اشتباه مي كند كه نابودي هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي را غيرعمدي مي خواند.
بايد خاطرنشان كرد جمهوري اسلامي به مدت 40 سال به روش هاي مختلف عليه ايالات متحده جنگيده و به جز چند مورد ناچيز، هزينه اي براي اين دست اقدامات خود پرداخت نكرده است.
ترامپ ممكن است نخواهد با ايران وارد جنگ شود، به ويژه پس از تجربيات «جورج دبليو بوش» و «باراك اوباما» در افغانستان، عراق، ليبي و سوريه، اما در عين حال ساده لوحانه است اگر نابودي پهپاد آمريكايي را غيرعمدي بخواند؛ اقدامي كه حتي مقامات جمهوري اسلامي هم آن را تاييد كرده اند.
هاآرتص: اسرائيل نگران است كاسه و كوزه درگيري ها سر او بشكند
مقامات صهيونيست كه در شرايط عادي تحريك به جنگ با ايران مي كردند، اكنون با مشاهده سرنگوني پهپاد آمريكايي مي ترسند در صورت وقوع درگيري، هدف اول حملات ايران قرار بگيرند.
اين خبر را روزنامه صهيونيستي هاآرتص منتشر كرد و نوشت: نگراني هاي روزافزوني در ميان مقامات اطلاعاتي اسرائيل و غرب به وجود آمده بر اين مبنا كه احتمال دارد ايران بعد از تشديد تقابل با ايالات متحده و يا حتي پاسخ به اقدامات آمريكا، اسرائيل را هدف قرار دهد.
اين مقامات گفته اند، پس از تهديدها و اقداماتي كه جمهوري اسلامي تاكنون براي پاسخ به آمريكا به كار برده، احتمال دارد اين كشور اكنون اسرائيل را از طريق يكي از سازمان هاي خود در سوريه يا لبنان، از جمله حزب الله، به ميان بحران بكشاند تا جوابي به اقدامات آمريكا و تحريم هاي آمريكا باشد.
بنيامين نتانياهو اين هفته جلسه كابينه امنيتي خود را دو بار برگزار مي كند، كه در موارد عادي كم سابقه بوده است. از هنگام انتخابات ماه آوريل كه سپس با ناتواني وي از تشكيل ائتلاف، به تعيين تاريخي براي راي گيري در سپتامبر انجاميد، دولت موقت وي به ندرت جلسه مذاكره اي تشكيل داده است.
جلسه دوم كابينه قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.
اين تحليل ها نشان مي دهد كه دولت اسرائيل علي رغم ادعاهايي كه مي كند از توان نظامي ايران به شدت هراس دارد.